Jump to content

Bølgeperiode - hva er lite?

Vestlandssong

Recommended Posts

Bølgehøyde er vel en grei ting å forholde seg til, og bølgeperioden er avstanden mellom bølgetoppene. Jo mindre bølgeperiode, jo tettere kommer bølgene. Dersom bølgene kommer veldig tett blir det fort guffent på sjøen, selv om bølgehøyden ikke er så avskrekkende. Motsatt, så kan en lang bølgeperiode gi mer behagelige bølger/dønninger, og bølger av en viss størrelse kan forseres uten særlige problemer. Hvis vi tar utgangspunkt i en bølgehøyde på 1 meter i en 30 fot lukket båt. Hvor kort bølgelengde skulle vært varslet i feks Windy for at dere skulle tenkt at "dette kan bli litt guffent for konemor og ungene", og når ville dere tenkt at det blir helt uproblematisk? Hvilke andre faktorer ville dere tatt i betraktning før dere konkluderte?

Det kommer helt an på om det er med eller motsjø.  Som natt og dag å gå mot en meter sjø, kontra å gå med sjøen. 

8 til 9 sekunders periode er brukbart. Vanskelig å måle i fart. Men ser prognoser. Da liker jeg bedre med lang tid i mellom. Kommer de med 6 sekunder, så er de bratte å tette. 

Endelig ble det Bobåt

14 minutes ago, Vestlandssong said:

bølgeperioden er avstanden mellom bølgetoppene

Det er vel bølgelengden som er avstanden mellom bølgene, mens bølgeperioden er tid mellom bølgetoppene.  Bølgelengde delt på bølgeperiode er hastighet på bølgene.

Denne artikkelen har en del interessant informasjon om bølger: https://blog.noforeignland.com/use-windy-like-a-pro-become-a-better-onboard-forecaster/ - der hevdes det at bølgelengde = 5 * bølgeperiode^2  dersom måleenhetene er fot og sekund.  Jeg foretrekker jo å måle i meter ... men dersom det er sant, så er bølgefarta proposjonal med bølgelengden.  Det kan vel stemme, det sies bl.a. at tsunamibølger (som kan ha enormt lang bølgelengde) også beveger seg med en utrolig fart.

Elelrs, dette har lenge vært en av mine "kjepphester" - det er alt for mye fokus på bølgehøyde, men det er bare en liten del av totalbildet.  Båtstørrelsen er ellers veldig relevant.  Små bølgelengder og stor båt, så vil bølgene skvalpe mot skroget uten å forårsake særlig med bevegelser.  Samme bølger med en liten båt og det kan føles ganske røft.  Liten båt og store bølgelengder, og båten går opp og ned.  Samme bølger med en stor båt, og man må sørge for å holde seg fast ...

Avstand bølgene tilbakelegger, og (relatert) alder på bølgene har mye å si for forhold mellom bølgehøyde og bølgelengde.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Laget en tabel på bølge lengde (lengde mellom bølgetoppene)

Det er litt lettere å se for seg hvor kjipt en bølge er med lengde i stedet for sekunder. 

Screenshot_20240622_175146_ChatGPT.jpg.47aea4722c74fdc0b888e349d58ba6c5.jpg

Klipp og lim ble ikke bra format på mobilen, så ble bilde. 

Håper den stemmer, da det er lenge siden jeg gikk på skolen. 😉

Hvis du nærmer deg brytende sjø, så er det stor fare for gå rundt ved ca 30% høyde på bølgen i forhold til lengde på båt. 

En bølge vil typisk bryte når bølgehøyden er større enn 1/7 av bølgelengden.

ps!! Mange variabler på alt dette over. Dette er bare teori, i virkeligheten er det ofte flere bølgesystemer over hverandre, med forskjellige retninger, høyde og frekvens. 

tobixen skrev 24 minutter siden:

5 * bølgeperiode^2  dersom måleenhetene er fot og sekund.

Støtter dette. Glemte å skrive om farten. Men det er bare å dele de to tallene i tabellen min. Farten øker proposjonalt. 

Edit:

Glemte også å svare TS på spørsmålet.

På vestlandet kommer det ikke ofte over 8 sekunder. Ligger ned mot 3 sekunder inni fjordene, men da små bølger. Dette føles som ofte som å kjøre på brostein 🤣🤣

Edit2: klarte fortsatt ikke svare på spørsmålet. På 1 meter bølger går jeg nok ut uansett frekvens, men jeg vet det blir mye risting og kjedelig i alt fra 6 og opp. Igjen, mye å si om du går mot i 20kn eller fra. 

tobixen skrev 21 minutter siden:

Vestlandssong skrev 52 minutter siden:

bølgeperioden er avstanden mellom bølgetoppene

Det er vel bølgelengden som er avstanden mellom bølgene, mens bølgeperioden er tid mellom bølgetoppene. 

Ja, du har selvsagt rett. Der gikk det visst litt fort i svingene på min kant🙂

1 hour ago, Vestlandssong said:

Hvis vi tar utgangspunkt i en bølgehøyde på 1 meter i en 30 fot lukket båt. Hvor kort bølgelengde skulle vært varslet i feks Windy for at dere skulle tenkt at "dette kan bli litt guffent for konemor og ungene", og når ville dere tenkt at det blir helt uproblematisk? Hvilke andre faktorer ville dere tatt i betraktning før dere konkluderte?

Det var det med å faktisk svare på spørsmålet, ja, det har visst heller ikke jeg forstand på :-)  Spørsmålet er svært vanskelig å besvare.  Faktorer som må med i betraktningen: er det fart involvert, eller står båten stille?  Kommer bølgene fra siden eller forfra?  Er det konstante bølger fra én retning, eller er det forskjellige bølgemønster som møtes?  Møtende bølger produserer kaotiske bølgemønstre, man blir plutselig slengt rundt i uforutsigbare retninger inne i båten, og blir fort sjøsyk.  Båtens utforming har mye å si.  Artikkelen jeg linket til påpeker at det er kombinasjonen av bølgehøyde og bølgelengde som må vurderes, og går litt lengre med å også måle vinkel på bølgene.

Når vindretningen går mot bølgene, samt når bølgene går mot strømretningen, så blir bølgene krappe og ekkel sies det.  Det er jo logisk - bølgefart, bølgeperiode og bølgelgende reduseres uten at bølgehøyden reduseres like fort.  Jeg hadde en ganske så stygg opplevelse i Göteborg, i bunnen av elva.  Plutselig blåste det opp noe veldig.  Jeg la til ved en flytebrygge for å slippe av noen folk, men det skulle vise seg at flytebryggen faktisk var en bølgebryter.  Det medførte to ting, forvirring og kaos da folka ikke kom seg videre på land, samt at vi ble liggende litt lengre enn planlagt mens jolla ble tatt i bruk - men så kom bølgene oppover elva!  Det var helt villt, alle måtte bare dytte på det de kunne for å holde båten unna bølgebryteren, fendringen min var overhodet ikke dimensjonert for så ille bølger!

Det som har aller mest å si er imidlertid hvor mye konemor og ungene tåler.  I de siste dagene har jeg hatt en del vilkårlige gjester med meg ut på Svartehavet, folk som aldri har vært ute i båt før, jeg har ikke finstudert værmeldingen, og jeg har vært bekymret for om de ville tåle det eller ikke - men det har gått relativt bra :-)  Én gjest hutret og frøs ute på dekk, under cockpitteltet var det adskillig varmere, men hun ble raskt sjøsyk i cockpit.  Én gjest var (heldigvis!) bare ombord mens båten lå til kai, men selv dét var skummelt for henne.  Hun måtte overtales veldig for å komme ombord, og hun fikk lettere angst hver gang losbåtene passerte og lagde bølger.  Det ironiske er at hun hadde studert navigasjon og vært ombord på større skip.  Nå studerte hun visst noe annet.  Så var det i Egersjøen, hvor jeg hadde et norsk par ombord.  Jeg planla å gå på innsiden av Lesvos, mindre sjø, mer rolige forhold, men pga ugunstig vindretning måtte vi antageligvis bruke motoren en del.  Det hadde vært en adskillig snarvei å gå på utsiden av Lesvos, og vi kunne gjøre det uten motorbruk og med minimalt med slåing - men ville mannskapet tåle det?  Jeg lot tanken ligge, helt til mannen foreslo at det ville være smartere å gå på utsiden.  Jeg smilte vel fra øre til øre, sa jeg var helt enig, men at det ville bli røfft.  I ettertid, jeg synes dama nærmest krympet litt sammen da jeg sa det ville bli røfft, jeg burde vel ha tatt til meg det signalet.  På vei rundt fikk jeg noe problemer med riggen, det ble behov for å klatre opp for å fikse noe, så vi søkte nødhavn for anker i en beskyttet bukt, en nydelig øde sandstrand på Lesvos.  Etter å ha snakket litt sammen var det bare: "Takk for oss, vi forlater deg her så snart vi har hjulpet deg med å klatre opp i riggen!"  Jeg frykter litt for at resultatet av beslutningen om å gå på vestsiden på sikt fører til en famile hvor pappa er seilinteressert mens mamma ikke tør å putte foten sin i en båt mer. 

Nå divergerer jeg fælt - men sluttpoenget mitt er vel at det er viktig å følge med på folka ombord, kommunisere godt med de, alltid ha en "plan b" dersom det blir for røfft, og følge med på om de har det bra eller ikke.  Noter ned meldt/målt bølgehøyde/bølgeperiode, vindstyrke i loggen, samt om mannskapet har det bra eller ikke, så finner du sikkert et fasitsvar på spørsmålet som passer akkurat til din båt og din familie!

Bjørn Løvjomås skrev for 18 timer siden:

Det kommer helt an på om det er med eller motsjø.  Som natt og dag å gå mot en meter sjø, kontra å gå med sjøen. 

8 til 9 sekunders periode er brukbart. Vanskelig å måle i fart. Men ser prognoser. Da liker jeg bedre med lang tid i mellom. Kommer de med 6 sekunder, så er de bratte å tette. 

Takk for svar!  Akkurat noe slikt jeg håpet på. 👍

Thomas_h skrev for 17 timer siden:

Det er litt lettere å se for seg hvor kjipt en bølge er med lengde i stedet for sekunder. 

Fin tabell. Den kan være nyttig å ha 👍

tobixen skrev for 16 timer siden:

Det var det med å faktisk svare på spørsmålet, ja, det har visst heller ikke jeg forstand på :-)  Spørsmålet er svært vanskelig å besvare.  Faktorer som må med i betraktningen: er det fart involvert, eller står båten stille?  Kommer bølgene fra siden eller forfra?  Er det konstante bølger fra én retning, eller er det forskjellige bølgemønster som møtes?  Møtende bølger produserer kaotiske bølgemønstre, man blir plutselig slengt rundt i uforutsigbare retninger inne i båten, og blir fort sjøsyk.  Båtens utforming har mye å si.  Artikkelen jeg linket til påpeker at det er kombinasjonen av bølgehøyde og bølgelengde som må vurderes, og går litt lengre med å også måle vinkel på bølgene.

Når vindretningen går mot bølgene, samt når bølgene går mot strømretningen, så blir bølgene krappe og ekkel sies det.  Det er jo logisk - bølgefart, bølgeperiode og bølgelgende reduseres uten at bølgehøyden reduseres like fort.  Jeg hadde en ganske så stygg opplevelse i Göteborg, i bunnen av elva.  Plutselig blåste det opp noe veldig.  Jeg la til ved en flytebrygge for å slippe av noen folk, men det skulle vise seg at flytebryggen faktisk var en bølgebryter.  Det medførte to ting, forvirring og kaos da folka ikke kom seg videre på land, samt at vi ble liggende litt lengre enn planlagt mens jolla ble tatt i bruk - men så kom bølgene oppover elva!  Det var helt villt, alle måtte bare dytte på det de kunne for å holde båten unna bølgebryteren, fendringen min var overhodet ikke dimensjonert for så ille bølger!

Det som har aller mest å si er imidlertid hvor mye konemor og ungene tåler.  I de siste dagene har jeg hatt en del vilkårlige gjester med meg ut på Svartehavet, folk som aldri har vært ute i båt før, jeg har ikke finstudert værmeldingen, og jeg har vært bekymret for om de ville tåle det eller ikke - men det har gått relativt bra :-)  Én gjest hutret og frøs ute på dekk, under cockpitteltet var det adskillig varmere, men hun ble raskt sjøsyk i cockpit.  Én gjest var (heldigvis!) bare ombord mens båten lå til kai, men selv dét var skummelt for henne.  Hun måtte overtales veldig for å komme ombord, og hun fikk lettere angst hver gang losbåtene passerte og lagde bølger.  Det ironiske er at hun hadde studert navigasjon og vært ombord på større skip.  Nå studerte hun visst noe annet.  Så var det i Egersjøen, hvor jeg hadde et norsk par ombord.  Jeg planla å gå på innsiden av Lesvos, mindre sjø, mer rolige forhold, men pga ugunstig vindretning måtte vi antageligvis bruke motoren en del.  Det hadde vært en adskillig snarvei å gå på utsiden av Lesvos, og vi kunne gjøre det uten motorbruk og med minimalt med slåing - men ville mannskapet tåle det?  Jeg lot tanken ligge, helt til mannen foreslo at det ville være smartere å gå på utsiden.  Jeg smilte vel fra øre til øre, sa jeg var helt enig, men at det ville bli røfft.  I ettertid, jeg synes dama nærmest krympet litt sammen da jeg sa det ville bli røfft, jeg burde vel ha tatt til meg det signalet.  På vei rundt fikk jeg noe problemer med riggen, det ble behov for å klatre opp for å fikse noe, så vi søkte nødhavn for anker i en beskyttet bukt, en nydelig øde sandstrand på Lesvos.  Etter å ha snakket litt sammen var det bare: "Takk for oss, vi forlater deg her så snart vi har hjulpet deg med å klatre opp i riggen!"  Jeg frykter litt for at resultatet av beslutningen om å gå på vestsiden på sikt fører til en famile hvor pappa er seilinteressert mens mamma ikke tør å putte foten sin i en båt mer. 

Nå divergerer jeg fælt - men sluttpoenget mitt er vel at det er viktig å følge med på folka ombord, kommunisere godt med de, alltid ha en "plan b" dersom det blir for røfft, og følge med på om de har det bra eller ikke.  Noter ned meldt/målt bølgehøyde/bølgeperiode, vindstyrke i loggen, samt om mannskapet har det bra eller ikke, så finner du sikkert et fasitsvar på spørsmålet som passer akkurat til din båt og din familie!

Takk for utfyllende svar og en fin historie.👍

Jeg vet at det er en lang rekke faktorer som spiller inn, i tillegg til personlige preferanser. Derfor er jeg ikke ute etter fasitsvar men mer synsing/mening/kjerrigråd. Hvis noen har noen fler innspill på når dere tenker «ja» og når dere tenner «nei» etter å ha studert Windy, så del gjerne. 🙂

Fart er avgjørende hvis du snakker om dønninger. Med en meter bølgehøyde og 6-7 sekunder betyr det dønning og ikke vindsjø. Da vil en 30 foter i 5-8 kn enten være på vei opp eller ned en bølge. Det gynger, men slår ikke. I 12-15 knop slår det kraftig i motsjø og kan være skremmende. I medsjø er det stort sett gøy.

Viktigste parameter er nok tiden. For en kort periode orker familien sjø, men .å de holde seg fast i to timer reiser de kanskje heim.

Mons

5 hours ago, mons said:

Med en meter bølgehøyde og 6-7 sekunder betyr det dønning og ikke vindsjø. Da vil en 30 foter i 5-8 kn enten være på vei opp eller ned en bølge. Det gynger, men slår ikke. I 12-15 knop slår det kraftig i motsjø og kan være skremmende. I medsjø er det stort sett gøy.

Her ser jeg en annet variabel: Relativ bølgeperiode.  Seiler man med samme fart som bølgene, så er relativt bølgeperiode uendelig lang.  Seiler man rett mot bølgene i stor fart, så får man en veldig kort relativ bølgeperiode.

Med utgangspunkt i at bølgelengde i fot er 5*T^2, så får vi  for 6s bølgeperiode at bølgelengden er 180 fot, eller 55 meter.  I tabellen ovenfor står det 56, det er for alt jeg vet mer riktig.  Bølgefarten er da 56m/6s =  9.36 m/s = 18.2 knop.

12 knop med fart i bølgeretningen, og relativ bølgefart blir 6.2 knop, som er 3.2 m/s.  Bølgelengden er fortsatt 56 meter, og relativ bølgeperiode blir på 17.6s.  Med så stor bølgeperiode, så er det ikke snakk om bølger, men oppoverbakker og nedoverbakker (det idéelle er vel å ha eksakt samme fart som bølgene, men ligge litt forran bølgetoppen, slik at man befinner seg på en uendelig lang nedoverbakke).

12 knop med fart mot bølgene, og relativ bølgefart blir på 30 knop, eller 15.5 m/s.  Da får man en relativ bølgeperiode på 3.6s.  Det kan nok fort bli ubehagelig dersom bølgene er store.

Thomas_h skrev for 20 timer siden:

Klipp og lim ble ikke bra format på mobilen, så ble bilde. 

Håper den stemmer, da det er lenge siden jeg gikk på skolen. 😉

Hvis du nærmer deg brytende sjø, så er det stor fare for gå rundt ved ca 30% høyde på bølgen i forhold til lengde på båt. 

En bølge vil typisk bryte når bølgehøyden er større enn 1/7 av bølgelengden.

ps!! Mange variabler på alt dette over. Dette er bare teori, i virkeligheten er det ofte flere bølgesystemer over hverandre, med forskjellige retninger, høyde og frekvens. 

Har vært på utkikk etter en slik tabell, tusen takk for at du delte!

mons skrev for 4 timer siden:

Da vil en 30 foter i 5-8 kn enten være på vei opp eller ned en bølge. Det gynger, men slår ikke. I 12-15 knop slår det kraftig i motsjø og kan være skremmende. I medsjø er det stort sett gøy.

tobixen skrev for 2 timer siden:

12 knop med fart i bølgeretningen, og relativ bølgefart blir 6.2 knop, som er 3.2 m/s.  Bølgelengden er fortsatt 56 meter, og relativ bølgeperiode blir på 17.6s.  Med så stor bølgeperiode, så er det ikke snakk om bølger, men oppoverbakker og nedoverbakker (det idéelle er vel å ha eksakt samme fart som bølgene, men ligge litt forran bølgetoppen, slik at man befinner seg på en uendelig lang nedoverbakke).

12 knop med fart mot bølgene, og relativ bølgefart blir på 30 knop, eller 15.5 m/s.  Da får man en relativ bølgeperiode på 3.6s.  Det kan nok fort bli ubehagelig dersom bølgene er store.

Dette med at opplevd bølgeperiode blir helt ulik etter om man har bølgene med eller mot er jo veldig interessant, og veldig nyttig. Takk for det👍

Jeg ser på Windy at bølgene ofte kommer fra vest og mot land, selv om vindretningen kan gå en annen vei. Vil man da få havbølger fra en retning og vindbølger fra en annen retning som «kolliderer» og skaper ubehagelig sjø? Hvor viktig faktor er dette i såfall?

Vestlandssong skrev 27 minutter siden:

Hvor viktig faktor er dette i såfall

Forvirret sjø er noe av det værste, så jeg synes det er viktig å ta med i planleggingen. 

Windy har flere lag som gjør at du kan sjekke dette også, havdønninger og vindbølger. Du kan også sjekke strømmen, som også spiller inn (men ser ut som strøm er alt tatt inn i beregningene på lengde av bølger på windy)

On 6/23/2024 at 5:17 PM, Thomas_h said:

Forvirret sjø er noe av det værste, så jeg synes det er viktig å ta med i planleggingen. 

Helt enig! opplevde ved Lista en gang veldig ekkel sjø som kom mot/på skrå av strømmen og det kom vegger på to meter med bryting på toppen og veldig kort bølgelengde! Ville vært egkstremt ubehagelig i en brei lystbåt! MTB`en skar jo ganske lett igjennom, men minesveiperne dunka og rista noe enormt og vasspruten stod opp 3-4meter rundt skjørttene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bjørn Løvjomås skrev On 22.6.2024 at 17.35:

Som natt og dag å gå mot en meter sjø, kontra å gå med sjøen. 

Mange har kommentert forskjellen på å gå med og mot sjøen. Men her på vestlandet får jeg inntrykk av at vind og bølger ganske ofte kommer fra vest og går inn mot land. Då vil man jo få bølgene fra siden. Er ikke det egentlig det aller kjipeste?

Her på Østlandet er min erfaring på kysten av Norge og Sverige at det ofte er 6s. Dersom det var meldt 1m rett imot når vi hadde motorbåt, så var ikke det forhold familien satte pris på, så det gjorde vi ikke. Meldingen er jo signifikant, så det blir ofte opp imot 2m. I medvind var det en helt annen historie. Da var det kjempegøy for familien. Utfordringen da kan være at dersom båten er undermotorisert, så takler den ikke oppoverbakkene. Mister fart.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Med en enskrogs seilbåt, så vil bølger fra siden med lange bølgelengder/bølgeperioder forårsake rulling.  Hvilke bølgelengder som forårsaker værst rulling avhenger vel av båtstørrelsen.  Vinkelen (altså forholdet mellom bølgehøyde og bølgelengde) er selvfølgelig også veldig relevant her.  Har man mye vind og god seilføring, så vil seilene til en viss grad bremse rullingen.

Jeg hadde en gang en liten idé.

Av og til er bølgene "røffe", andre ganger er de "neglisjerbare", men dette er en subjektiv uttalelse, det er ikke et objektiv mål.  Hva som er "røfft" eller ikke avhenger av hvem som står bak uttalelsen, hva vedkomne har erfart i dagene forut, hva vedkomne forsøker å gjøre, samt eventuelt hva vedkomne har spist (og dagsform forøvrig).

Nesten alt av moderne telefoner har jo innebygget aksellerometer.  Det burde være mulig å lage en liten app som kan registrere bevegelsene i båten og spytter ut objektive tall på hvor røffe bølgene har vært.

tobixen skrev 57 minutter siden:

objektive tall på hvor røffe bølgene

Veldig god ide. Denne hadde jeg brukt. 

Jeg tror nok ikke en slik app hadde klart å finne størrelser eller lengder på bølgene iom at appen ikke kjenner båten eller retning til bølgene, men hiv og akslerasjon er jo objektivt. Kunne sikkert gestimert været.

På de litt større båtene kan du kjøpe et system som heter Miros , og den bruker data fra gyro sammen med data fra radaren og en ny sensor i baug som måler høyde fra baug og ned til vannoverflaten. Først da får du nøyaktig bølge info. Men litt for dyrt for private. 🤣

2 hours ago, Thomas_h said:

Jeg tror nok ikke en slik app hadde klart å finne størrelser eller lengder på bølgene iom at appen ikke kjenner båten eller retning til bølgene, men hiv og akslerasjon er jo objektivt. Kunne sikkert gestimert været.

Nei, men poenget var å ha noen objektive måltall på hvor "røffe" bølgene har vært med båten, uavhengig av karakteristikken på selve bølgene, så kan man heller sammenligne med værmeldingen for å unngå tilsvarende forhold senere :)

Det skal ikke store bølgehøyden til for at en enskrogs seilbåt skal rulle.  Jeg er i havn nå, ingen synlige bølger,  men Svartehavet ligger "rundt hjørnet". Dønningene runder hjørnet og gir bølger med lang bølgelengde og lav bølgehøyde, men nok til at båten ruller signifikant.

Vestlandssong skrev On 26.6.2024 at 18.24:

Då vil man jo få bølgene fra siden. Er ikke det egentlig det aller kjipeste?

Fryktelig mye å si hvor store de er, å hvor tett de kommer. 

Er de tre meter, å nesten krappe, så de bryter. Da er de skumle fra siden. 

Men sånne bølger er uansett skumle, hvor de enn kommer fra. 

Er de slakere, med lengre periode mellom altså,  så plager ikke de meg så mye

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...