BMW X1 Startet 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2024 Har fått problem med motoren en Volvo Penta D6 370 HK, den stopper på rundt 2600 omdreininger når jeg har fult pådrag, turbotrykket viste ca 126 når jeg hadde fult pådrag. Har byttet map sensor uten at det ble noe bedre. Er det turbo som er problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Gjerne opplys årsmodell og timetall, og om det er drev eller fast aksling. Hva viste turbotrykket ved marsfart før problemet oppsto? Hvorfor byttet du MAP-sensor? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BMW X1 Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Hei, årsmodell er en 2005 modell, gått 1504 timer. Hadde rundt 150-160 i turbotrykk forrige helg når jeg gikk på marsjfart , rundt 21 knop. I går så stoppet farten på rundt 15-16 knop og turtall var 2600 og turbotrykk var 126 med fult pådrag. Byttet mapsensor siden noen mente det kunne være den som var årsaken til at jeg ikke oppnådde fult turtall. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Hvis alt var ok forrige helg, hadde jeg begynt med dieselsiden. Du svarte heller ikke på om du har aksling eller drev, men årsmodell i kombinasjon med D6 370 tilsier aksling. Sjeldent turboene ruster i utløpet slik at det blir for stor klaring mellom turbin og hus slik som på drev hvor vannspeilet står 30cm unna. Neste jeg hadde sett på om dieselsiden blir friskmeldt er lekkasje av ladeluft mellom turbo - intercooler - innsugmanifold. Man kan jo alltids kalibrere opp spaken på nytt også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BMW X1 Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Har aksling, har prøvd å kalibrere gassspaken på nytt. Har hatt problemet mer eller mindre etter påske, enkelte ganger er det ikke noe problem med å få opp turtallet og båten går i plan på vanlig måte. Andre ganger stopper turtallet på 2600 omdreininger og jeg får båten i plan sakte og sikkert når turtallet øker veldig sakte Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Jeg tror @sap_2000 gir gode råd her, som han pleier. Lenge siden bytte av dieselfiltre? Sikker på at du ikke har en liten lekkasje slik at det kommer luft i dieselen? 17 minutes ago, BMW X1 said: … og jeg får båten i plan sakte og sikkert når turtallet øker veldig sakte Hvordan er turbotrykket når dette skjer? Og av ren nyskjerrighet, hvordan leser du ut turbotrykket på en 2005-mod som vel har EVC-B? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BMW X1 Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Skiftet dieselfilter i mars og åpnet lufteventil og pumpet til det strømmet ut diesel. Har Evc B ja, får lest av det meste av drivstoffforbruk, turbotrykk, siden jeg har koblet på en Easy Connect , kan lese av informasjon på egen app eller på Axiom kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Skiftet begge dieselfiltre? Fylte du opp Racor grovfilteret med diesel før du satte på lokket? Byttet du oring og pakning under lokket på grovfilteret? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BMW X1 Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Skiftet begge dieselfilter og pakninger på grovfilter, fylte opp med diesel før lokk ble satt på Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Det kan jo ha skjedd noe etter at du byttet filter sist. Prøv å drener grovfilter og løft opp filterinnsatsen for å sjekke at den ser grei ut. Du kan også koble fra slangen inn på grovfilteret og blåse inn på tanken for å sjekke at det et åpent der. Og sjekk at stengekranene på toppen av tanken står helt åpne. Lenge siden du drenerte dieseltankene? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BMW X1 Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Har sjekket grovfilter og det ser fint ut, kjøpte båten i høst og tok service i mars med bytte av alle filter og olje. Sitér dette innlegget Link to post
BMW X1 Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Har hatt båten på verksted, hadde en defekt Injektor/dyse som er byttet. Nå fungerer motor slik den skal igjen Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Takk for at du oppdaterer med løsningen. Nyttig lærdom dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.