Jump to content

Turtall stopper på rundt 2600 - Volvo Penta D6 370 HK


BMW X1

Recommended Posts

Gjerne opplys årsmodell og timetall, og om det er drev eller fast aksling. 
 

Hva viste turbotrykket ved marsfart før problemet oppsto?

 

Hvorfor byttet du MAP-sensor?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei, årsmodell er en 2005 modell, gått 1504 timer. Hadde rundt 150-160 i turbotrykk forrige helg når jeg gikk på marsjfart , rundt 21 knop. I går så stoppet farten på rundt 15-16 knop og turtall var 2600 og turbotrykk var 126 med fult pådrag. Byttet mapsensor siden noen mente det kunne være den som var årsaken til at jeg ikke oppnådde fult turtall. 

Link to post

Hvis alt var ok forrige helg, hadde jeg begynt med dieselsiden.

 

Du svarte heller ikke på om du har aksling eller drev, men årsmodell i kombinasjon med D6 370 tilsier aksling.

Sjeldent turboene ruster i utløpet slik at det blir for stor klaring mellom turbin og hus slik som på drev hvor vannspeilet står 30cm unna.

 

Neste jeg hadde sett på om dieselsiden blir friskmeldt er lekkasje av ladeluft mellom turbo - intercooler - innsugmanifold.

 

Man kan jo alltids kalibrere opp spaken på nytt også.

Mvh. SAP

Link to post

Har aksling, har prøvd å kalibrere gassspaken på nytt. Har hatt problemet mer eller mindre etter påske, enkelte ganger er det ikke noe problem med å få opp turtallet og båten går i plan på vanlig måte. Andre ganger stopper turtallet på 2600 omdreininger og jeg får båten i plan sakte og sikkert når turtallet øker veldig sakte 

Link to post

Jeg tror @sap_2000 gir gode råd her, som han pleier. 
 

Lenge siden bytte av dieselfiltre? Sikker på at du ikke har en liten lekkasje slik at det kommer luft i dieselen?

 

17 minutes ago, BMW X1 said:

… og jeg får båten i plan sakte og sikkert når turtallet øker veldig sakte 


Hvordan er turbotrykket når dette skjer?

 

Og av ren nyskjerrighet, hvordan leser du ut turbotrykket på en 2005-mod som vel har EVC-B?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Skiftet begge dieselfiltre? Fylte du opp Racor grovfilteret med diesel før du satte på lokket? Byttet du oring og pakning under lokket på grovfilteret?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det kan jo ha skjedd noe etter at du byttet filter sist. Prøv å drener grovfilter og løft opp filterinnsatsen for å sjekke at den ser grei ut. Du kan også koble fra slangen inn på grovfilteret og blåse inn på tanken for å sjekke at det et åpent der. Og sjekk at stengekranene på toppen av tanken står helt åpne. 
 

Lenge siden du drenerte dieseltankene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...