desses Startet 8.Januar.2006 Del på Facebook Startet 8.Januar.2006 Hei! Jeg har en winrace 13 fot 1 manns racer med en Yamaha 15HK motor. Har problemer med å få motoren opp i turtall. Motoren er noe tungstartet og kjøres med en Racing Cleaver i riktig str. Har prøvd med originalpropell også. Virker som det er noe alvorlig gæernt. Har prøvd å få tak i verksted-bok til denne motoren men uten hell. Har hørt clymer er en god produsent av slike verksted-bøker. Er det noen som kjenner denne typen motor som kan komme med tips? Motoren er en 92-93 modell og har vært overhalt av forrige eier i følge ham selv :) Dette har jeg gjort/dette vet jeg: Nye tennplugger, god kompresjon på begge sylindre, frisk bensin og riktig mengde olje, motoren går på tomgang men kan ha en tendes til å stoppe. Har motoren ståendes i bukk i garasjen nå i vinter og har begynt feilsøking. Er dette et forgasserproblem eller tenningsproblem? Og er det noen her som har peiling på enten tenningsdelen eller forgasserdelen på denne motoren? Hjelp! På forhånd takk for alle råd og tips! Mvh Andreas Carlstedt Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.Januar.2006 Del på Facebook Svart 8.Januar.2006 (redigert) Nå er det enkelte her som påstår at Yamaha er ufeilbarlig......men Eurofritid selger verkstedhåndbøker. Se på webshoppen deres. De har til Yamaha også så vidt jeg kan se. DIrekte link Redigert 8.Januar.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 8.Januar.2006 Del på Facebook Svart 8.Januar.2006 Kan være enkelt som - Sjekk om tenningen er stabil med tenningspistol med induktiv giver. Xenon-lyset skal da blinke jevnt og likt på begge sylindrer - Er nederste pluggen renere enn den øverste, er sannsynligvis pakning (simring) mellom undervannshus og veiv defekt, og det kommer vann inn i sylinder (den vil likevel gå nesten normalt) - tøm/blås ren forgasseren ordentlig. Hvis det ikke er dette, sjekk da i bok... Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 8.Januar.2006 Del på Facebook Svart 8.Januar.2006 Så det er ikkje berre posetive ting med Yamaha Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
rago63 Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Motoren er en 92-93 modell og har vært overhalt av forrige eier i følge ham selv :) -Hmmm... Kanskje han kan hjelpe: fordi han har utført "overhalingen" bør han vel vite litt om motorens tilstand... Er det separat bensinpumpe på denne, så demonter og se etter at den innvendige membranen er hel eller at det ikke er skitt i flowventilene på denne. Klarer du og få opp turtall ved å pumpe på blæra på bensinslangen er det sannsynlig at det ligger i pumpa... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Haber Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Sjekk om du finner noe av nytte på denne linken: http://www.yamaha-motor.com/outboard/servi...rd_manuals.aspx Lykke Til! Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
desses Svart 9.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Har desverre prøvd de fleste foreslåtte feilsøkemetodene som kom frem her. Det som er så rart er at jeg ikke finner snev av feil eller slitasje. Lurer på om det er noen elektriske komponenter som har gått. Null problem å måle, men spørsmålet er jo hvilke verdier de foskjellige dele skal ha. nok en gang : verkstedboka :) Takk for forslag, har ikke prøvd med tenningspistol enda. Litt vanskelig å teste nå som det er nærmer 10 minus ute :) Pleier å kjøre motoren i olje-dunk, men det frister lite nå ... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 (redigert) Nå er det enkelte her som påstår at Yamaha er ufeilbarlig...... Ja, men det er jo helt riktig!! Eierne, derimot, kan det være litt verre med ... (Worse inklusive) Fra spøk til alvor: Med mindre du har oversett noe, typisk enkelte trange passasjer i forgasseren, har du sikkert en elektrisk feil, desses. Tenningsmoduler er følsomme ting. Redigert 9.Januar.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nordwest`n Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 (redigert) Hvis det er forgasser på motoren (ikke innsprøytning) plukk den fra hverandre rengjør alle deler med diesel blås gjennom dysene med trykkluft så tror jeg du er kvitt problemet.... Har gjort denne operasjonen på min 9.9 hk var alt som skulle til var riktig nok en suzuki men tror det er ganske likt Redigert 9.Januar.2006 av alfa770 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Stikk i alle fall ikke noe hardt inn i trange passasjer i forgasseren, og heller ikke i dysene. Bruk et fiber fra en vanlig oppvaskkost i stedet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nordwest`n Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Selvfølgelig.. vær også forsiktig med trykklufta i flotørkammertet, ta ut flotøren om du gjør denne operasjonen flotøren er spinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Kan hende bør du sjekke flottørhøyden, altså at den fyller til riktig nivå. Skal du bruke trykkluft, er aerosol-flasker å foretrekke (slike som brukes av elektronikere, ved rengjøring av pc-er etc.). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
John_Kr Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 (redigert) ...... eller kjøpe en ny motor med insprøytning og fuel compressor ....... Han som påstår at det aldri er noe feil med Yamaha har rett, det er alltid brukeren det er noe feil med - dette er hentet fra servicemanualen. Redigert 9.Januar.2006 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
desses Svart 9.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 (redigert) Hvis det er forgasser på motoren (ikke innsprøytning) plukk den fra hverandre rengjør alle deler med diesel blås gjennom dysene med trykkluft så tror jeg du er kvitt problemet.... Har gjort denne operasjonen på min 9.9 hk var alt som skulle til var riktig nok en suzuki men tror det er ganske likt Desverre allerede gjrot flere ganger. Til og med fått tak i spek på forgasseren, og alt fra dysestr til reedwentilåpninger stemmer.. Redigert 9.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 9.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Kan hende bør du sjekke flottørhøyden, altså at den fyller til riktig nivå. Skal du bruke trykkluft, er aerosol-flasker å foretrekke (slike som brukes av elektronikere, ved rengjøring av pc-er etc.). Nja.. Trur nok ikke det er problemet. Motoren får nok bensin, er vel heller blandingsforhold det kan være noe galt med, men det stemmer jo heller ikke siden spesifikasjonene på forgasser stemmer med de papirene jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 9.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 (redigert) ...... eller kjøpe en ny motor med insprøytning og fuel compressor ....... Han som påstår at det aldri er noe feil med Yamaha har rett, det er alltid brukeren det er noe feil med - dette er hentet fra servicemanualen. I så fall er det forrige eier det er noe galt med, jeg har enda ikke fått brukt motoren siden kjøpet :) hehe Btw: Har kjøpt Clymers Verkstedhåndbok nå, dvs den er på vei, så håper jeg finner løsningen på alle sorgens problemer der. Om ikke motoren fungerer til våren er det rett ut å handle ny :) ALFA770: Flotøren min er av plast og ikke i messing/kopper, så den tåler noe mer juling en de gamle :P RAGO63: Forrige eier var ikke gamle karen og det var faren som hadde gjort overhalingen, fått noe info av dem, men det virket ikke som de satt inne med så mye kunnskap. Feilen ligger garantert i "overhalingen" de selv har utført. Men problemet er jo for meg å finne denne overhalingsfeilen. Redigert 9.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 ...... eller kjøpe en ny motor med insprøytning og fuel compressor ....... Jøss! Har de begynt med det på 15 hestere også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
John_Kr Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Får ikke håpe at mitt innlegg skapte harme, dette var bare en spøk. Forstår at slike problemer er irriterende, men kan desverre ikke hjelpe deg med gode råd. Lykke til videre med problemet, det er et ordtak som sier at det ordner seg til slutt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Nordwest`n Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 sjekk om det overslag/lekke kabler på tennspolene(pluggledningene)? Sitér dette innlegget Link to post
Blue Sky Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 (redigert) Hadde liknende problemer med min 9,9/15 hk Yamaha. Fant ut at det var membran i bensinpumpa som var sprukket, kun en liten "sprekk" som kan være lei å se ved første øyekast.... Motoren min gikk greit på tomgang, men fusket når jeg ga gass. Har også opplevd at flotører kan begynne å "trekke" bensin etterhvert, slik at de ikke stenger skikkelig. Lykke til med feilsøkingen! Mvh "Blue Sky" Redigert 9.Januar.2006 av Blue Sky (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Har du byttet bensin? Det kan være så enkelt at det er kondens i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Har du byttet bensin? Det kan være så enkelt at det er kondens i bensinen. Godt poeng - bensinen vi har idag , med alskens "miljøtilsetninger" tåler ikke lagring like godt som den gjorde tidligere. Hvis du har fjorårsbensin på tanken er det en god ide å gjøre som Dospen foreslår. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
o.b.lix Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Har du byttet bensin? Det kan være så enkelt at det er kondens i bensinen. Godt poeng - bensinen vi har idag , med alskens "miljøtilsetninger" tåler ikke lagring like godt som den gjorde tidligere. Hvis du har fjorårsbensin på tanken er det en god ide å gjøre som Dospen foreslår. Han skriver jo Nye tennplugger, god kompresjon på begge sylindre, frisk bensin og riktig mengde olje, motoren går på tomgang men kan ha en tendes til å stoppe.... Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Jeg sverger nå til eliminasjonsmetoden, jeg da Men det er jo lett for meg å si, som har naustet fullt av Yamahadeler Du har ikke en (meeeeget) god kompis som har lik motor, så kan du prøve å bytte over de mest opplagte delene ? Bensinpumpe, forgasser, powerpack, coil er det ikke mange skruene som holder.. Sitér dette innlegget Link to post
kentaur Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Båten din har sikker vært brukt i racing. Mye rart kan ha blitt gjort for å få motoren til å gå fortere. Lån en forgasser som ikke er fikla med, og se om problemet forsvinner. Pakningen mellom forgasser og reedventil er et kritisk punkt. Denne må være helt tett. Tenningen på denne motoren skal du stille på max fortenning, for å få størst mulig toppfart. En totakt motor er avhengig av kompresjon i veivhuset også. Simringene i begge ender av veiven, kan være dårlige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.