rago63 Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 - Prøv å finn ut hva "overhalingen" har omfattet. Ikke alle er like dyktige på det. Har den gått etter dette? Har den vært f.eks splittet i veivhus så kan det være at tetningsringer ikke er tette eller at det ikke har blitt brukt tilstrekkelig tetningsmasse av rett kvalitet (Denne er pakningsfri, men må være helt tett) mellom veivhus og motorblokk. Er Svinghjulet montert korrekt i kilen? - har sett en som var presset ned litt utenfor kilesporet (Med makt! ) Denne oppførte seg sånn.. Har du ellers god gnist på tomgang tviler jeg på at det er noe feil med spolene under svinghjul. Prøv å få lånt en brukt coil for å eliminere denne. Er du sikker på at reedventilene tetter og ikke er deformerte? - Og hvorfor ble motoren "overhalt"? Lykke til.. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Får ikke håpe at mitt innlegg skapte harme, dette var bare en spøk. - Du kan forøvrig spøke du, som har en motor som overgår Rolls Royce... He-He.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
mikael Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Det var løye at dette skjedde med yamaha. sikker på at det er ein yamaha.du har sikkert shield deksel, det er eignetlig ein anna motor. hehe Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Det var løye at dette skjedde med yamaha. sikker på at det er ein yamaha.du har sikkert shield deksel, det er eignetlig ein anna motor. heheHost host, host host, host host. (Masoud host alle sammen) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
desses Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2006 (redigert) Desverre å måtte skuffe dere gutter såvel som jenter :) Dette er nok en Yamaha motor. Må bare nok en gang nevne frisk bensin og forgasser motor så det er sagt. God gnist på tomgang, tette sylindre/tennplugg-gjennomføringer. Har bytett coil uten forandring, og svinghjul har jeg demontert og montert riktig med kilen :) Skal prøve å få tak i dele-forgasser, problemet må ligge der. Har rengjort den nåværende forgasseren for 3. gang i diesel og blåst reint samtlige deler med luft. Venter fortsatt på verkstedbøkene mine, må sjekke verdier på dyser osv, begynner å tvile på at infoen på mine papirer stemmer. Kan jo ikke være flere feilkilder nå! Skal bytte samtlige pakninger også før sammensetning. Håper å få motoren til å gå reint igjen. båten har vært brukt i racing og har derfor garantert vært tuklet med av barn i alle aldre. Men glad i utfordringer, og tid har jeg nok av, fortsatt snø her jeg bor :). Er det ikke slik at "tiden leger alle sår"? :) Andreas Edit: Må bare legge til nok en gang; Begge sylindre er kompresjonstestet, identisk trykk med normalverdier. Redigert 12.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 12.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2006 Tenningstidspunktet endres når du snur på gassen. Da vrir du samtidig på en plate under svinghjulet som medfører at du får tidligere tenningstidspunkt. Dette kan sikkert justeres, og i og med at motoren har vært brukt i racing så er det godt mulig at det har vært foretatt justeringer her. Når du får verkstedboka så vil nok den forklare hvordan dette skal justeres for å bli riktig. (Om det er dette som er feil da.) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 12.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2006 Hadde liknende problemer med min 9,9/15 hk Yamaha. Fant ut at det var membran i bensinpumpa som var sprukket, kun en liten "sprekk" som kan være lei å se ved første øyekast.... Motoren min gikk greit på tomgang, men fusket når jeg ga gass. Har også opplevd at flotører kan begynne å "trekke" bensin etterhvert, slik at de ikke stenger skikkelig. Dette er et poeng. Har du testet dette da? Lånt en annen bensinpumpe for eksempel? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
desses Svart 13.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2006 Tenningstidspunktet endres når du snur på gassen. Da vrir du samtidig på en plate under svinghjulet som medfører at du får tidligere tenningstidspunkt. Dette kan sikkert justeres, og i og med at motoren har vært brukt i racing så er det godt mulig at det har vært foretatt justeringer her. Når du får verkstedboka så vil nok den forklare hvordan dette skal justeres for å bli riktig. (Om det er dette som er feil da.) Ser ikke ut som platen er justert før, umulig å se andre sette-spor fra skruene. Justeres kan den, men hvor mye er spørsmålet. Får nok vente på boka som du sier. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2006 Er du sikker på at du har de rette tennpluggene ? Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 14.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 (redigert) Er du sikker på at du har de rette tennpluggene ? Ja, 1001 ‰ sikker. Desverre. Redigert 14.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 - Tror ikke det er plugger. Har du typebetegnelse på forgasser? (f.eks 63V00) Det er mulig jeg kan hjelpe deg med dyseverdier og grunninnstilling av idlejet´n (Servicedatabok 2002) originalmanual får du her: http://www.marinepartsman.com/Yamaha-manuals.html Denne koster 400.- rett hjem i poskassa og en annen nyttig link: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
eysteind Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Kan det vere for liten dyse? Hadde omtrent samme problem med en kliss ny moped. Satte inn større dyse, og da virket den perfekt... Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Hei. Jeg er mekaniker og har samme motor. Overhaling er vanligvis nye stempler/ringer,Honing av sylinder,pakkninger. Feilen ligger i at den som overhalte motoren ikke har peiling! Han må jo kunne svare på hvorfor han har overhalt og hvilke verdier på tenning og luft. Har han klusset med disse burde du be han justere eller ta motoren tilbake! Tenning er ikke lett å drive med for dem som ikke har gjort det før! Heller ikke blanding på gasser. Ring fyren å si at du sender motoren til verkstedet for just, hvis han betaler. Vil han ikke det,lever den tilbake!!!!!!!!! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Hei igjen! Kan prøve å hjelpe jeg:Tenningen på min er 10,5mm fra bånn på justeringen til settskruefeste. sett din der! Lufteskruen (den nermest syl)2 omdreininger ut. start motor og juster lufteskruen litt ene eller andre veien. Bare litt!!! Hvis motoren er bedre nå,ta litt av mors neglelakk på lufteskruens gjenger! Da låses den der og er ikke vits å justere mer!!! Motoren ma ha full gass når dette justeres! Så setter du tomgang(skrue til luftspjell) Den første du ser. Hvis dette ikke løser mye,så kjøp en boks med startgass og sett strålen først mellom gasser/reed,reed sylinder. Får du mer turtall nå,er det falsk luft som er prob. Ta av gasser/reed og bruk pakkningspasta og sett sammen igjen. Har det blitt byttet stempler som er høyere eller lavere må tenning stå et annet sted. spør om dette fra han som overhalte! Håper dette hjelper. skal prøve å følge med når du svarer,får mer hjelp. Innstillingene er på standard motor! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Med justering på full gass så må du ha belastning på motoren ellers så går det "åt skogen". Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2006 (redigert) Forgasseren min er av typen 6E700, og så står det 3A litt lenger ut på forgasseren i samme linjehøyde som 6E700. Om noen har info om denne forgasseren taes det gjerne i mot :) Edit: hmmm... Ut ifra hva jeg kan se på den siste linken din "Båtnissen" så ser det ut som motoren org. er en 9.9 hester. Stemmer dette? Du som har yamaha databasen tilgjengelig. Redigert 16.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 (redigert) 9,9 og 15 er like, endringer ligger i forgasser og reeds. På 9,9 virker det som om det er lagt inn en pakning (struping) for å strupe gassflowen til reedventilene. Hva står det på motordekselet? 9,9 eller 15? - Vet du det ikke, så sjekk serienummer hos forhandler for å finne ut av dette. Har ikke spec´en på 6E700, (Flottørhøyden)men det vil hjelpe hvis man får fulle opplysninger om hva som har vært gjort med denne. Du kan sjekke dysene mot delelista se etter betegnelse #XX på dysene, UR 9,9 eller UR 15 angir hvilke dyser på hvilken motor. Dette er stemplet med tallverdi på dysene. Sjekk at det stemmer med 9,9 hvis du har pakningene foran reed som antatt. Jeg ville tatt kontakt med selger og funnet ut hva som har vært gjort (Pelt på!) Igjen - Hvorfor ble motor "overhalt"? - Videre er det faste dyser, kun tomgang som skal justeres, (blandingsskrue og tomgangsturtall) dette mens motoren går på tomgang. Grunninnstilling til man får start (3/4 - 1 omdreining ut) +/- 1/4 omdreining når du har fått start til den går rent på tomgang. (Posisjon 25 på delelista) Er du helt helt helt sikker på bensinpumpa? P.S Tenning er normalt 5+/-1 ATDC (tomgang)og 30+/- 1 BTDC (Full gass) - se merker på fortenningskraven. Lykke til! Redigert 17.Januar.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Båtnissen Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Hei igjen. Min motor er 15 hk. Min lufteskrue er 2 omd, ut. +- Ingen brems før reed her. Ingen motor har vondt av full gass i noen sek. Var det ikke fullt turtall som var problemet?? Hvis tenningen står ca der min er:10,5mm fra bånn, ville jeg prøvd lufteskrue 2 omd ut!! Hvist den faste dysen er byttet (Hvist det går) eller annen gasser er justeringen sikkert ulik. Håper du finner ut av dette! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Aner ikke hva motoren er, om det er en 9.9 eller 15hk org. Dekselet er lakkert sammen med motor i båtens farge. Motoren har nok en eller annen gang vært stjålet siden jeg ikke kan finne serienummeret på std. stedene. Derfor er det litt vaskelig å finne fakta om motoren. Men har fått beskjed av forrige eier at motoren er en 93-94 mod. Stempler og innvendig mat har ikke blitt rørt under overhalingen. toppen ble byttet pga et vistnok kjent fenomen på 15hk. Lekasje ved tennpluggtetningen. De har renset og byttet pakninger på gasser og byttet coil, men hadde ikke prøvetestet motoren da jeg kjøpte den. Har begge coilene og har byttet dem om hverandre uten resulater. Jeg kjøpte motoren med en viss usikkerhet om at motoren var i tipp topp stand, men eieren mente den skulle gå som normalt. Ytelsen skal i alle fall på denne motoren være 15 eller mer, nok en gang i følge forrige eier :) Motoren hadde hatt noen problemer før "overhalingen" også, men ikke de samme. Den kunne stoppe helt plutselig tidligere. Problemet nå er jo at motoren ikke vil opp på turtall. Hverken med racing cleaver eller org. propell. Skulle gjerne visst serienummeret på motoren, det hadde gjort alt mye lettere. Har kjøpt begge clymer bøkene for påhengsmotorer 84-89 og 90-95 for å være på den sikre siden. Men venter fortsatt på bøkene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Å kalle bytte av topp på en 2-takter for overhaling virker rart. Problemet med Lekasje ved tennpluggtetningen har jeg heller aldri hørt om. Er det defekte plugg-gjenger det er snakk om? Din beskrivelse får meg til å tenke på vanninntrengning. Du skrev lenger opp at du hadde sjekket dette. Hvordan sjekket du? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 6E700 vil fortelle om det er en 9,9 eller 15. Sjekk med forhandler, han har sikkert en servicedatabok som dekker denne motorserien. (og spør litt lurt, da - ikke si at motornummeret ikke er der, de vil ikke hjelpe deg da) Lekkasjen ved pluggene har vel vært sannsynlig defekte gjenger etter hyppige og lite nennsomme pluggskift relatert til stans underveis; med påfølgende ødelagte seteflater. Motoren er 13 år gammel. Den har sikkert hatt et hardt liv - også med en racing cleaver. (Det er ikke bare blokka,- girhus og lagere er også utsatt for belastning) Det lukter motor "skrudd ihjæl" av ukyndige lang vei.... Jeg heller nok nå til å anbefale og droppe denne og kjøpe en nyere, (med serienummer) tror at i det lange løp vil gi deg flere timer på sjøen og færre i garasjen. Få tak i noe nyere enn ´97.......-- helst som er innkjørt riktig... - Lykke til! Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
desses Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Å kalle bytte av topp på en 2-takter for overhaling virker rart. Problemet med Lekasje ved tennpluggtetningen har jeg heller aldri hørt om. Er det defekte plugg-gjenger det er snakk om? Din beskrivelse får meg til å tenke på vanninntrengning. Du skrev lenger opp at du hadde sjekket dette. Hvordan sjekket du? Ved vanninntrengning vil vel ikke motoren gå rent på tomgang? Og veiv og innvendige deler i motoren vil heller ikke se så strøkne ut som jeg kan se gjennom innsuget. Ingen tegn til korrosjon, heller ikke skumming, som gjerne oppstår når olje og litt vann kommer sammen. Kompresjonstestene viste dessuten at trykket haddet helt normale verdier på begge sylindre. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Ved vannintrengning vil vel ofte nederste tennplugg og stempel se veldig blankt og fint ut uten sot ol. SIden det er en totakter så er det vel ikke noen olje som kan skumme som på en firtakter med vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 17.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 Hei igjen. Min motor er 15 hk. Min lufteskrue er 2 omd, ut. +- Ingen brems før reed her. Ingen motor har vondt av full gass i noen sek. Var det ikke fullt turtall som var problemet?? Hvis tenningen står ca der min er:10,5mm fra bånn, ville jeg prøvd lufteskrue 2 omd ut!! Hvist den faste dysen er byttet (Hvist det går) eller annen gasser er justeringen sikkert ulik. Håper du finner ut av dette! Hilsen Båtnissen En liten test det kan være lurt å kjøre er å åpne 1/4 opp på lufteskruen etter 2 1/1 omd og full gass. Helt til du merker at du får dårligere ytelse. Gjør også det samme med bensinskruen og test litt. Det kan være du får feil blanding luft/bensin. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
desses Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2006 (redigert) Ved vannintrengning vil vel ofte nederste tennplugg og stempel se veldig blankt og fint ut uten sot ol. SIden det er en totakter så er det vel ikke noen olje som kan skumme som på en firtakter med vann i olja. Ja, akkurat som ved vanninnsprut eller det gamle trikset med farris i innsuget for å fjerne koks :) Ja, innmaten ser jo forsåvidt usedvanlig fin ut. Det er jo et oljebelegg på veiv osv som sikkert kan skumme om det kommer vann inn, men om det først kommer så mye vann ville vel ikke motoren gått så fint på tomgang. Hvordan finner jeg ut om jeg har en vanngjennomtrengning? Pluggene på syl 1 og 2 er nokså like.. Rart dette her. Redigert 17.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.