Ingar Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Siden du har byttet plugger ville det vært en stor fordel om du hadde tatt vare på de gamle. Begge skal være dekket av et tynt lag sot, uten blanke områder. Har du kastet pluggene så inspiser stempeltoppene gjennom plugg-hullene, de skal heller ikke være blanke, se spes. etter forskjell på nedre og øvre stempel. At motoren går pent på tomgang er ingen garanti for at det ikke kommer inn vann. Det er heller ikke sikkert at du vil se noe unormalt ved å kikke inn i innsuget. Siden alle innvendige deler er dekket av olje skal det mye til før det ruster her. Har skrevet noe om dette på denne siden. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 (redigert) Ser at et par stykker allerede har vært inne på tanken om at bensinpumpa kanskje ikke virker slik den skal. Har du prøvd å "hjelpe den" ved å pumpe med håndpumpa/balongen mens motoren går? Redigert 17.Januar.2006 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 (redigert) Kikket jo selvfølgelig på pluggene da jeg byttet dem, og det var disse jeg mente var fine. Gylden sjokoladebrun. Kikker ikke på nye plugger og leser av motoren stand der :) Det blir vel litt skumle saker :P Ville jo tro at den nederste pluggen skulle vært litt annerledes enn den øverste. Men om denne evnt. lekasjen har oppstått en stund etter at den gamle tennpluggen ble montert er det ikke sikkert at vannet klarer og fjerne alt belegg på tennpluggen. Men burde jo fortsatt kunne se forskjell. Mulig jeg får en kort dag på jobben i morra, så håper jeg får litt tid til å fortsette feilsøkingen i morgen kveld. Redigert 17.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Ser at et par stykker allerede har vært inne på tanken om at bensinpumpa kanskje ikke virker slik den skal. Har du prøvd å "hjelpe den" ved å pumpe med håndpumpa/balongen mens motoren går? Ja, og det lukter bensin, så trur ikke dette er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Ja, og det lukter bensin, så trur ikke dette er problemet.Det er ikke sikkert at motoren får den bensinen den trenger ved høyere turtall, likevel. Tror jeg ville gjort testen med håndpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 17.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Ja, har gjort den :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Kikker ikke på nye plugger og leser av motoren stand der :)Det jeg mente å si var at man bør kjøre en stund før man trekker konklusjoner. Dersom du hadde montert nye plugger, testet litt, og så inspiserte disse er det ikke sikkert at det vil være mulig å stille noen sikker diagnose. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 18.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 (redigert) Hei igjen, det blei ingen kort dag på jobben men er i alle fall hjemme nå. Har tatt noen bilder av stempel gjennom tennplugg åpningen og litt annet. Stemplene så rimelig blanke ut, usedvanlig lite sot må jeg si, skinner nesten blankt, men merkelig nok; mest blankt var det på den øverste sylinderen. Blankt? Bedre nærbilde. EDIT: Dette er øverste sylinder, da den nederste var noe vanskelig å få tatt bilde av. Den nederste så penere ut, mer sot :) Coilen som sitter på nå. Betyr denne slitasjen noe? Når både maks utslag og minimum så det skulle vel ikke ha noe å si? Når motoren gikk i tønne kom den lengre opp på turtallsregisteret enn når båten var på vannet. Denne typen båt synker veldig mye ned bak når farten er lav og da blir vel også trykket med vann inn i motoren større? Kan dette være årsaken til at motoren gikk dårligere på vannet enn i dunken? Er dette den endelige løsningen? Løsningen på alle mine problemer!!? Redigert 18.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Det er vanskelig å si noe ut fra bildene. Men at det øvre stempelet er renere enn det nedre underbygger ikke at det er snakk om simmer-ring lekkasje. Dog kan det tenkes at det er snakk om to problemer, lekkasje i simmer-ring og topploks-lekkasje på den øvre sylinderen. Eller bare topplokks-lekkasje. Toppen har jo vært byttet og det kan tenkes at jobben ikke har vært gjort ordentlig. Og selv om det bare lekker i bunnen vil også den øvre sylinderen være påvirket, dette fordi vannet fraktes opp via oljeslangen. Denne typen båt synker veldig mye ned bak når farten er lav og da blir vel også trykket med vann inn i motoren større? Kan dette være årsaken til at motoren gikk dårligere på vannet enn i dunken?Ja, det er definitivt en mulig forklaring.Ifølge Yamaha var det motorer som var mest brukt på sakte fart, dorging etc. som havarerte først i deres 30hk serien på starten av 80-tallet. Dette fordi vannet da står høyere i stammen. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 18.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 (redigert) Ja, det er definitivt en mulig forklaring. Ifølge Yamaha var det motorer som var mest brukt på sakte fart, dorging etc. som havarerte først i deres 30hk serien på starten av 80-tallet. Dette fordi vannet da står høyere i stammen. Knall! Da kan det hende vi har funnet feilen :) Da skal jeg få sjekket toppen i morra, samt få bestilt ny pakning. Hvor mye arbeid er det å få byttet simmringene? Er det en ring eller to? To som sitter mot hverandre kanskje? Er vel bare å demontere festeskruene til stammen vel og så løfte hele motoren av? Redigert 18.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Vet ikke hvor mange ringer det er på denne motoren. Du må sannsynligvis også skifte det nedre rammelageret. Som du sier er det bare å fjerne alle skruene som holder blokka, (på undersiden av det nedre dekselet) så kan den løftes av. Du vil da antagelig se at det i bunnen av blokka sitter en brakett med ett rør som omslutter drivakslingen. Denne er klemt fast mellom de to blokk-halvdelene. Det hender den lar seg fjerne ved bare å løsne de nederste boltene som holder blokka sammen. Men er du først kommet så langt ville jeg splittet blokka slik at du kan få inspisert skikkelig innvendig. Har det kommet inn vann kan det øvre rammelageret også være modent for utskiftning. Ta gjerne noen bilder av prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 18.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Ja, kan hende det kan lønne seg. Hvordan er patenten på delingen av blokka, pakning eller presstilpasning? Veit det blir brukt spesiell silikon på mindre motorer. Noen tips eller råd om hva annet jeg kan gjøre til forbedring mens jeg har delene demontert? Skal ta bilder! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Det er ikke noe pakning mellom de to blokk-halvdelene. Jeg har brukt Permatex el.lign. Biltema har paknings-silikon. Ville sjekket servicemanualene ang. dette. Meg bekjent er det intet annet å gjøre enn å bytte defekte deler. Ville også sjekket termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 18.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Tips tatt til etteretning. Håper å få utbedret en del feil i morgen :) Lar høre fra meg med bilder og tekst. God natt! Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 19.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 (redigert) Ny dag! Har ikke rukket å dele motoren eller demontere toppen, men har demontert motoren fra stammen og oppdaget til min store forskrekkelse noen stygge riper i stemplene. Siden kompresjonstesten er ok så ser det ut som oljefilmen og stempelringene forløpig holder kompresjonen oppe, men hvor lenge? Her er bilder: Motoren tatt ut. To av o-ringene var dårlige i kantene men ikke betydningsfult. Ingen rust :) Lager som skal byttes mens jeg først har det oppe. De tre simringene som alle tre står samme vei. Riper på nedre stempel. Ikke vannvittig mye korrosjon i kanalene, har vært ferskvannskjørt de siste årene. Nå begynner det å se værre ut. Neste to bilder-> EDIT: Feil i link.. Redigert 19.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Det nedre lageret bærer ikke umiddelbart preg av lekkasje (rust), men det kan godt tenkes at dette er normalt hvis motoren er kjørt i ferskvann. Jeg har kun erfaring med saltvann. Da pleier også nederste del av veiva å bære preg av korrosjon. (Den som går gjennom simmerringene.) Lageret kan også ha gått varmt (blåfarget). Bra at du fikk av eksos-dekselet uten brukne bolter. Du må foreta en vurdering etter at du har splittet blokka, som du sier så de stemplene ikke pene ut, spes. det nederste. Flott at du tok deg tid til å ta bilder! Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 19.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Skal prøve å få tid til toppen og splitting av blokka i morra. Er ski NM her i Kongsberg og som tidligere skiutøver, nå trener, er det 1.prioritet :) Men begynner å tvile på om lekasjeteorien, ironisk nok, holder vann :) Syns det er få tegn på vanninntrengning unntatt blanke stempler. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2006 Med andre ord så kan det kanskje rett og slett bare være toppen som er gåen, dvs pakningen der.. Har en ekstra topp liggendes men det skal visstnok være den defekte toppen de byttet, men jeg kan ikke med det blåtte øye se noen defekter. Hverken sprekker eller defekte gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Januar.2006 Del på Facebook Svart 20.Januar.2006 Mulig, men det virker noe usannsynlig at det skulle være topplokks-lekkasje i begge sylinderene. Men er det en "amatør" som har byttet toppen kan det selvsagt ikke utelukkes. Noe er det iallfall som har ført til skadene, men jeg er enig med deg i at dine funn så langt ikke underbygger at det skyldes vann. Det kan f.eks. være mangelfull kjøling eller oljeblanding. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2006 Mangelfull kjøling ja, der sier du noe.. Denne motoren har jo gått i racing og da med racing propellere. Dette fører til at vannhøyden ligger like under senter på propellen. Jeg har lenge lurt på om opp-piskingen av vann fra propellen er nok til å få tilstrekkelige mengder vann inn i kjøleinntaket som sitter oppunder den horisontale finnen. Men de som driver profft med denne racingklassen mener dette ikke er et problem. Vannstrålen står jo bak så det burde jo ikke være for lite kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Januar.2006 Del på Facebook Svart 20.Januar.2006 Dette ser ut til bli en tråd det er morro å følge med på , forhåpentlig med en lykkelig slutt . har sett igjennom hele posten et par ganger, har et par kommetare/spørsmål . Fant ut at det var membran i bensinpumpa som var sprukket, kun en liten "sprekk" som kan være lei å se ved første øyekast..... Ja, og det lukter bensin, så trur ikke dette er problemet. Kan være en medvirkende årsak til at den stopper , ikke nøvendhvig pga for lite bensin , men for at bensinen lekker inn i veivhuset , som igjen gir feil blanding . En annen mulig årsak til at den stopper kan jo også være for lavt veivhus trykk/sug pga de stemplene . De bærer tydlig preg av nærkontakt med sylinderene , enten pga feil olje/bensinblanding ( Yamaha er vel en av de som bruker 1% olje , jeg ville brukt 3 > 4 % på motoren da det er snakk om en racing motor ) , kan også ha blitt kjørt for magert ( er det andre endringer på motoren , fjernet noe på innsuget ?? filter box eller lignende ??.) En siste mulighet er varmgang pga for lite kjøling , når ble det sist byttet impeller ??, hvor høyt er motoren montert ?? . På en slik motor burde det hvert obligatorisk med en vanntrykks måler på kjølinga . Betyr denne slitasjen noe? Når både maks utslag og minimum så det skulle vel ikke ha noe å si?Denne slitasjen kan definitiv bety en del , du vil kun få riktig forhold mellom tenning/forgasser på min og max, IKKE imellom . Hvor lenge er det siden denne "overhalingen" ble utført ?? På dette bildet ser det ut som både topp og blokk har de samme korrosjons flekkene Hvis du er heldig nå, så slipper du unna med 2 nye stempler ( 2 x $36.99 ) + noen pakninger . Tror nok du må invistere i ei flaske med avløpsåpner også , veldig fin til å fjerne aluminums rester på sylinder vegger ( pass fingrene , IKKE søl noe på andre aluminums deler ) Ta av toppen så vi kan se hvordan Skipper_Worse sitt yndlings merke ser ut innvendig Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Skipper Worse Svart 20.Januar.2006 Del på Facebook Svart 20.Januar.2006 (redigert) Ta av toppen så vi kan se hvordan Skipper_Worse sitt yndlings merke ser ut innvendig Ja, det skal bli interessant å se i hvilken nærmest utrolig utstrekning ukyndig behandling kan føre til skade på selv det beste produkt. Husk at hva det enn er som feiler denne motoren, så skyldes det bruken og/eller brukeren/e, ikke produsenten. Fra YAMAHA kommer det kun kvalitetsprodukter. Men de blir ikke alltid solgt til kvalitetsbrukere. (Edit: Pølsefingre) Redigert 20.Januar.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
desses Svart 23.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Hei igjen! Da er toppen demontert og jeg kunne ikke se noen antydning til dårlig pakning, lekasje eller fuktighet rundt den siste metallpakningsringen. Toppen var med det blotte øyet sprekkfri og tett, skal en tur i delevasker før den monteres, håper syrer og løsemidler vil fjerne korrosjon i kjølekanalene. Øverste stempel var blankest. Sylinderveggene var heldigvis i fin stand, ingen merkbare riper og heller ingen grader der hvor stemplene stopper i toppen av sylinderveggen. Har liten lyst til å splitte blokka nå, er allerede en god del kroner i pakninger og deler for å få den gamle haugen sammen igjen. Finnes det pirat deler å få tak i til Yamaha motorer? Jeg har til nå handlet alt originalt hos min yamaha forhandler her i Kongsberg, og de er spenn dyre. Ligger i innlandet og selger sikkert svært lite deler til båtmotorer. Det nedre lageret, som er avbildet lengre opp, sitter i en fin oljefilm og har ikke spor etter vann. Trur simmringene på utg. aksel er gode, vet ikke om jeg vil bytte dem. Sist jeg byttet simmringer på propellakselen i undervannshuset betalte jeg over 320 kroner for to gummi ringer, de er jo ikke spes. avanserte :) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Tror jeg ville vurdert å tatt ut stemplene , slik som de ser ut kan jeg nesten garantere det ligger alluminum etter stemplene på sylinderveggen . Hvis du velger å ikke ta dem ut , sjekk ihvertfald om det er noe fjæring i stempel ringene ( press dem inn med en skruetrekker via innsug/eksos kanalene ) de MÅ fjære ut igjen når du løsner presset med skruetrekkeren . Simringer og lagre kan som regel fåes billig hos en maskin foretning . Pirat deler kan handles hos Eurofritid ( gå inn på downloads ) Eller gjør som meg ,handle direkte ifra utlandet Et lite eksempel : Stempel Mercury L6 Eurofritid 1738,- pr stk ink mva Ravn's Garage 1150,- pr stk ( ved 6 ) mva ?? Ifra statene 600,- pr stk , frakt mva, gebyr inkludert . 1 stempel Yamaha 9.9 > 15 hk = $36.- ifra her , du må da legge til noen kroner ifrakt ( 100 > 150kr ) + 25% mva + Postens gebyr . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
desses Svart 23.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 (redigert) Stemmer, eurofritid var jeg klar over. Supert når jeg skal ha større bestillinger, som nå, men når man bare skal ha en del eller to. Skrur mye bil og der er piratmarkedet omtrent større enn originalmarkedet. Pirat deler kan skaffes overalt. Nærmeste forhandler, fysisk, kongsberg? Btw, stempelringene er veldig fine. Har vært noen inne i motoren for ikke så alt for lenge siden, kan se skrape merker inne i kjølekanalene og en del andre tegn. Så selger har nok visst mer om tilstanden på motoren enn han har sagt. Han mente den var fullt funksjonabel og i god stand da jeg kjøpte den, men ville alikevel ha med en liten klausul i kontrakten :) Burde skjønt at han visste mer enn det han oppgav. Er bare pakningsguffe som skal til for å sette sammen blokka igjen så skal se om jeg ikke får splittet den i morra. Like greit nå som alt annet er oppe. Får man kjøpt komplette pakningskit til denne motoren? Sikkert rimeligere enn å kjøpe de løse, er jo noen pakninger når en begynner å telle :) Edit: Skriveleif Redigert 23.Januar.2006 av desses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.