Olakjerre Startet 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2024 Hei Grunnet glassfiber rep har båten kommet seg sent på vannet. Tenkte skifte dieselfilter og oljefilter og spørre litt de erfarne her først :) Ser at diselfilter har noe sensorgreier for å sjekke om det kommer vann i diesel. Er det bare å skru ut selve filteret rett fra del merket NR9? Må man justere noe på koblingene i bunn/topp som vises på bildet 8/9? (pumpe inn fersk diesel vet jeg om) Skal også bytte oljefilter, og har sett videoer fra andre motorer hvor man bare skrur ut og inn nytt filter. Når jeg kjøpte oljefilter så kom det kun en papirinnsats - bare å skru ut og skifte? Fersk mekker, men moro å lære, takk på forhånd for alle tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Instruksjonsbok og servicemanual er nyttige ting å starte med Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Olakjerre Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Heisan Har den, men ble litt usikker allikevel da vettu :P Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Vær forsiktig med vannsensor på diesel filter. Disse er ofte lette å ødelegge. Så ta av den forsiktig før å så bytter du filter. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Olakjerre Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 7 minutes ago, Okkaby said: Vær forsiktig med vannsensor på diesel filter. Disse er ofte lette å ødelegge. Så ta av den forsiktig før å så bytter du filter. Hei, takk for svar - var slike ting jeg var ute etter før jeg skifter :) Tenker du på den i bunnen? WIF sensorledning ? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Olakjerre skrev 4 minutter siden: Hei, takk for svar - var slike ting jeg var ute etter før jeg skifter :) Tenker du på den i bunnen? WIF sensorledning ? Ja den Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Olakjerre Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 24 minutes ago, Okkaby said: Ja den Nydelig, sånne tips er bra. Det står man skal ha litt olje på tettingene, det er bare å ta litt på en finger og gni de inn litt? Og, er det viktig å koble av batteriet før skifte? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Olje på oringer ja. Skal ikke være nødvendig å koble fra batteriet nei. Tar du hovedbryter, så er jo alt på motor strømløs. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Olakjerre Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 50 minutes ago, Okkaby said: Olje på oringer ja. Skal ikke være nødvendig å koble fra batteriet nei. Tar du hovedbryter, så er jo alt på motor strømløs. Tusen takk for alle svar, ønsker deg en super sommer :) Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 27.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 On 6/25/2024 at 11:23 AM, Okkaby said: Ja den Heisan Var nede i båten i går og forsøkte meg litt lett på den sensor saken i bunn av filter. Turde ikke ta i nok, men det er jo en ganske svær "klump" under filteret, som ikke er avbildet eller forklart i manualen. Vet du om den skal nappes av eller skrus av? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Har ikke kjennskap til den motor. Men bør være helt enkelt å ta av. Sitter vel kanskje med en liten metall pinne/fjørpinne som låser den fast. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.