Jump to content

Grand rib 300 silverline 300 med Mercury 10 hk 2022 mod som overplaner

BåtGeir

Recommended Posts

Den båten har ganske lange pontonger bakover, som nok holder baugen nede. Du skulle nok hatt propellen litt dypere, så du kunne vinklet motoren enda mer ut. Kanskje du kan  prøve hvordan den oppfører seg med en langstammet motor, som evt er hevet litt?  Funker det så kan du jo kutte litt i akterspeilet så du får original motor litt ned..

Det er nok det at dt er lange pontonger etter akterspeilet og at de fungerer som en slags flaps. Er montert styrekonsol og gir på den, så blir litt mye styr prøve annen motor. Men nå skal sant sies at den et veldig lettplanende, og i rundt 18 knop ligger den bra i vannet før den begynner og overplane. Og man får kanskje ikke i både pose og sekk

Når runde pontonger får en tversgående vannstrømkomponent virker de som en flyvinge opp ned. Det er derfor viktig at slike båter har en forholdsvis dyp V mellom pølsene forut, slik at disse kommer ut av vannet. Jeg hadde en Zodiak MK1 i sin tid, som var godt designet, med en dyp oppblåsbar V-bunn under den stive aluminiumsdørken, Når den fikk vekten litt bakover, kunne man kjenne at den "løsnet". 

Jeg snakker ikke om pongtongene, men jeg mener det er Grand som har en knekk 30-40cm forann akterspeilet under båten og plutselig er bunnen vinkla ned akuratt som trimflaps. Det er gjerne 2cm høyde forskjell forann og bak på dette partiet. Det er gjort pga båtene skal være mer lett planene og ligge mer stabilt, men alt av morro egenskaper blir drept da 

Eika skrev 8 minutter siden:

Jeg snakker ikke om pongtongene, men jeg mener det er Grand som har en knekk 30-40cm forann akterspeilet under båten 

Ja, det gjør det jo enda verre, for da presses jo pontongene enda mer ned framme, og suger seg fast. Men får man trimmet bra opp, og får vekten bra bakover, så burde det være mulig å få den til å løfte seg. Kanskje den trenger foiler?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...