BåtGeir Startet 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2024 På full gass så overplaner den. Den går ca 20,5 knop på topp. Men jeg kjenner den bremser. Har tiltet den på nest øverst hakk slik den er nå. Men har også prøvd på øverste, men da slipper propellen når man svinger. Noen som har innspill for å optimalisere? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Løft den opp, se på bunnen, så ser du fort om den har innebygd "trimflaps" siste 30-40cm av bunnen, hvis den er en av de som har det så får du den ALDRI opp av vannet, jo fortere du kjører desto mer blir den pressa ned Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Den båten har ganske lange pontonger bakover, som nok holder baugen nede. Du skulle nok hatt propellen litt dypere, så du kunne vinklet motoren enda mer ut. Kanskje du kan prøve hvordan den oppfører seg med en langstammet motor, som evt er hevet litt? Funker det så kan du jo kutte litt i akterspeilet så du får original motor litt ned.. Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Det er nok det at dt er lange pontonger etter akterspeilet og at de fungerer som en slags flaps. Er montert styrekonsol og gir på den, så blir litt mye styr prøve annen motor. Men nå skal sant sies at den et veldig lettplanende, og i rundt 18 knop ligger den bra i vannet før den begynner og overplane. Og man får kanskje ikke i både pose og sekk Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Jeg har en Grand 330, samme problem med den. Går akkurat like fort med 9 hester som 20 hester. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Når runde pontonger får en tversgående vannstrømkomponent virker de som en flyvinge opp ned. Det er derfor viktig at slike båter har en forholdsvis dyp V mellom pølsene forut, slik at disse kommer ut av vannet. Jeg hadde en Zodiak MK1 i sin tid, som var godt designet, med en dyp oppblåsbar V-bunn under den stive aluminiumsdørken, Når den fikk vekten litt bakover, kunne man kjenne at den "løsnet". Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Jeg snakker ikke om pongtongene, men jeg mener det er Grand som har en knekk 30-40cm forann akterspeilet under båten og plutselig er bunnen vinkla ned akuratt som trimflaps. Det er gjerne 2cm høyde forskjell forann og bak på dette partiet. Det er gjort pga båtene skal være mer lett planene og ligge mer stabilt, men alt av morro egenskaper blir drept da Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Eika skrev 8 minutter siden: Jeg snakker ikke om pongtongene, men jeg mener det er Grand som har en knekk 30-40cm forann akterspeilet under båten Ja, det gjør det jo enda verre, for da presses jo pontongene enda mer ned framme, og suger seg fast. Men får man trimmet bra opp, og får vekten bra bakover, så burde det være mulig å få den til å løfte seg. Kanskje den trenger foiler? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Mitt råd, godta den sånn den er eller kjøp en annen som er helt rett i bunnen. Du må ha 40-50knop for å løfte den såpass at den kun ligger på de siste 10-15cm. Men vektnivået på dagens "luksus ribber" i den størrelsen der er også helt på tryne med tanke på og få løfta båtene Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Må være noe med potongene som gjør den overplaner. Hadde ein slik med glassfiber avslutning på potonger. Den gjekk 25-27 knop med Yamaha 9,9 Sport (20hk) Var leken med litt trim på 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.