sandman1 Startet 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2024 Fedrelandsvænnen (Kristiansand) hadde i går en liten artikkel om kurs i båthåndtering for kvinner, noe som jeg støtter 100 prosent. Men jeg stilte spørsmål i kommentarfeltet om RS egentlig i denne kursbåten har den optimale plasseringen av en radar? Kommentaren ble slettet (også der jeg skrev at det var helt topp osv..). Men denne plasseringen? Er den egentlig innafor? Viser ikke hele bildet, siden det vil vise ansikt etc, men det er altså en ganske lav plassering på denne. Og det vil garantert sveipe dekket foran styreposisjonen også. Har sjekket med en monteringasanvisning på nettet til Garmin også og de er også nokså klare på å holde denne (mikrobølge) strålingen unna personell/ klart over hoder. Hva mener dere andre her? ( Bak betalingsmur; https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/lwVE69/vil-at-kvinner-skal-ta-roret-paa-sjoeen-kan-redde-liv ) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
mons Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Strålingen fra en moderne mindre radar på etpar meter avstand er vel neppe særlig farligere enn mobiltelefon helt inntil øret. Brukstiden på radar i småbåt er nok svært lav. Plussiden er et den kan se blåser, kajakker, svømmere ol rett foran båten. Det er knapt noen i dag som har behov for å se mer enn tre hundre meter foran båten. Med høy plassering mister du alt som er nært båten og kajakker mm må sorteres vegg sammen med bølgetopper for å få et bra bilde. Sitér dette innlegget Mons Link to post
S/Y Emma Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Man koker neppe nøtta med den der. Her står det litt om stråling fra moderne radarer: https://www.powerandmotoryacht.com/electronics/can-your-radar-really-hurt-you Når det er sagt, risikerer man at radaren treffer objekter om bord som blokkerer signalet. Da jeg først monterte targabøyle, lå radaren helt nedpå (som på bildet). Det førte til at den strålte rett inn i bommen, og jeg så ingenting foran bommen. Fikk laget en 60 cm høy mast, så radaren så over bommen. Da ble det noe helt annet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
sandman1 Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Sitat fra Garmin: "VIKTIG: Det anbefales på det sterkeste å montere radaren utenfor rekkevidde for personell på båten, og over hodehøyde, for å unngå øyeskader forårsaket av elektromagnetisk energi.." Og dette fra Bergens Tidende er nok eldre og for en radar med noe mere hårete effekt (men uansett, så er avstand til kilde en nokså vesentlig faktor, og her er det nokså kloss inni, liksom): https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/R5PWA/visste-om-helserisiko-i-49-aar Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
abbor Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Er dette en magnetron basert radar eller en halvlederradar? Hvis det er en halvlederradar er det greit når det gjelder strålingssikkerhet, men ikke nødvendigvis når det gjelder ytelse. Er det en magnetron basert radar (mikrobølgeovn teknologi) er det ikke greit sttålingsmessig, kan bla bli for varmt for øynene. Garmin halvlederradarer heter Fantom, nyere magnetron radarer heter xHD2 eller xHD3. Fantom og xHD bruker samme dome så en kan ikke fra bildet se hvilken det er. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Disse halvlederradarene, vil de "se" RACONs ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Nei, trenger en X-bånd-radar……… Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
abbor Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Nå er det ikke noe motsetningsforhold mellom å være halvlederradar eller X-band radar, noen er begge deler. Både Furuno og Navico (Lowrance, Simrad og B&G) har halvlederradarer som utløser RACONs og SART. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Les bruksanvisningen på radaren. Jeg har nesten maken. Det blir ikke det samme som å legge hodet i mikroen. Men det er ikke anbefalt å ha hodet i sektoren for elektronstrålen. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 J-Å skrev for 5 timer siden: Disse halvlederradarene, vil de "se" RACONs ? Ja, kommer bl.a tydelig frem på min Garmin Fantom radar. mons skrev for 9 timer siden: Det er knapt noen i dag som har behov for å se mer enn tre hundre meter foran båten. Med høy plassering mister du alt som er nært båten og kajakker mm må sorteres vegg sammen med bølgetopper for å få et bra bilde. Navigerer du basert på radar og bare har 300m rekkevidde, så har du ikke mye tid til å oppdage og vike unna hindringer på fjorden. Så påstanden om at de fleste ikke har behov for å se lenger, er drøy. Dette med monteringshøyde var vel grundig diskutert her for en tid tilbake, den gang om plassering av radar ombord i seilbåt. Både kajakker og andre hindringer oppdages selv om radaren monteres i masten på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 abbor skrev for 3 timer siden: …….Navico (Lowrance, Simrad og B&G) har halvlederradarer som utløser RACONs og SART. min B&G 4G radar utløser ikke Racon……..har aldri sett det ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Gunga Din skrev 1 time siden: min B&G 4G radar utløser ikke Racon……..har aldri sett det ! Det ser ut til å være en forskjell på Pulse Compression og Frequency Modulated Continuous Wave radarer her. Og også en liten forskjell når det gjelder sikkerhetavstand. Den store 25W Simrad HALO Pulse Compression radaren har denne advarselen, og oppgir 28 cm sikkerhetsavstand for 10W/m2 (men med åpen antenne må man uansett holde så lang avstand for ikke å bli truffet fysisk): Warning: The microwave energy radiated by a radar antenna is harmful to humans, especially to the eyes. NEVER look directly into an open waveguide or into the path of radiation from an enclosed antenna. Remove power or use the Safety switch on the rear of the Pedestal to turn off the radar whenever it is necessary to work on the antenna unit or other equipment in the beam of the radar For de mindre HALO radarene oppgis inntil 10 cm avstand for 10W/m2. Så man bør gjerne ikke støtte hodet inntil disse. Mens for B&G 4G FMCW oppgis mindre enn 1 mW/cm2 =10W/m2 helt inntil radome Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Gunga Din skrev 1 time siden: min B&G 4G radar utløser ikke Racon……..har aldri sett det ! 4G er en FMCW radar, ikke pulse kompresjon som Halo. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 10cm sikkerhetsavstand for Halo20+ og Halo24 er for 48NM range som de færreste vil bruke, for kortere ranger vil sikkerhetsavstanden være 0cm siden pulsene er kortere og dermed energien lavere er slik den er for Halo20 uansett range. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Trond123 skrev for 1 time siden: Ja, kommer bl.a tydelig frem på min Garmin Fantom radar. Navigerer du basert på radar og bare har 300m rekkevidde, så har du ikke mye tid til å oppdage og vike unna hindringer på fjorden. Så påstanden om at de fleste ikke har behov for å se lenger, er drøy. Jeg kjører dual range med 0,25NM som korteste range når jeg ser etter små mål nær min båt. Men med ZoneTrack ARPA så bruker jeg dual range mindre siden alle mål innenfor de definerte sonene spores automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2024 Trond - min erfaring er at de aller fleste i dag navigerer ved hjelp av plotteren og bruker radaren til å kontrollere at plotteren viser rett posisjon samt til å unngå kollisjon med båter og andre gjenstander som ikke er tegnet inn i kartet. Ettersom de fleste kollisjoner skjer med ting i nærområdet er det nesten bare til forstyrrelse å se masse greier som er langt borte. Jeg kjenner ingen som reelt bruker radar til "hovednavigasjon", men hvis det er noen stiller de selvfølgelig rangen til et passende område. Om radarhøyde og deteksjon av lite reflekterende gjenstander har vi nok forskjellige erfaringer, men det kan kanskje bero på at vi har gjort erfaringene med forskjellige radarer og innstillinger i forhold til været. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2024 abbor skrev for 11 timer siden: …………og Navico (Lowrance, Simrad og B&G) har halvlederradarer som utløser RACONs og SART. abbor skrev for 5 timer siden: 4G er en FMCW radar, ikke pulse kompresjon som Halo. du skrev att Navico har halvlederradar som utløser Racon jeg kunde også vart tydligere å skrevet att ikke alle halvlederradarer’ utløser Racon eks. 4G https://int.bandg.com/nb-no/bg/type/radar/bg-4g-bb-radar-kit/ nå har ju Racon spilt ut sin rolle da det kommer til å bestemme posisjon, mha bæring og avstand, det var ju det man gjorde på 70-tallet innen GPS’ns tid Jeg har doble MFDer den ene går hele tiden som kartplotter den andre for det meste som radar, oftest på 2-3M range iblandt mindre het ser jeg att jeg har 1M ………..har sluset ut i Brunsbuttel og er på veg ut til Cuxhaven Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond123 Svart 26.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2024 mons skrev 45 minutter siden: Trond - min erfaring er at de aller fleste i dag navigerer ved hjelp av plotteren og bruker radaren til å kontrollere at plotteren viser rett posisjon samt til å unngå kollisjon med båter og andre gjenstander som ikke er tegnet inn i kartet. Ettersom de fleste kollisjoner skjer med ting i nærområdet er det nesten bare til forstyrrelse å se masse greier som er langt borte. Jeg kjenner ingen som reelt bruker radar til "hovednavigasjon", men hvis det er noen stiller de selvfølgelig rangen til et passende område. Om radarhøyde og deteksjon av lite reflekterende gjenstander har vi nok forskjellige erfaringer, men det kan kanskje bero på at vi har gjort erfaringene med forskjellige radarer og innstillinger i forhold til været. Tydelig at vi bruker radaren forskjellig ja. Jeg velger å se mye lenger frem enn du og sannsynligvis mange andre, nettopp for å kunne oppdage hindringer/ avklare vikepliktsituasjoner, osv, i god tid. Radaren brukes gjerne som hovednavigasjonskilde om værforholdene tilsier det. Innstilt rekkevidde varierer selvsagt utfra farvannet, trafikktetthet, vær, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.