tviskjegg Startet 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2024 Skal bytte ut eksisterende forbruksbatteri i seilbåt (Bavaria 31 Cruiser - 2008) med lithiumnatteri på 200Ah. Er usikker på om det er noen utfordringer knyttet til eksiserende komponenter: Dynamo på Volvo Penta, 14V/115A, output 1610W Multi battery isolator Quick battery charger, SBC Advanced Plus 251 Startbatteri, bly, 60Ah Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Kjøpte i fjor (men ikke montert ennå.. Bavaeria 2005, 32' cruiser): Dynamoen på VP 18 hk skal visstnok greie den ladestrømmen slik som den er (og jeg er litt usikker på den effekten du har ut her?) 2 Litium batterier 125AH Skillerele Lader Solcellelader Standby charger (Til startbatteriet som ikke er Litium).. Ble brått litt penger... Men den solcelleladeren som står i, har en spenningsvakt som bråker/ maser noe aldeles irriterende når spenninga blir lav (f.eks ca kl 03:28, når kjøleboksen har trukket litt ekstra og eksisterende batterier begynner å nærme seg det området). Og det MÅ på plass før andre uka i juli, eller så kommer kona til å sørge for at jeg følger dreggen ned i dypet... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Code0 Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Jeg har bav36-2003 modell. 65 amp dynamo. Satte inn 300 Ah litium i 2021. Byttet til Argofet skillediode, tykkere kabel fra dynamo (den lager mer Amp fordi batteriene kan motta flere amp). Funker bra. Overvåket temp i motorrom og på / overflate dynamo, ok. Nå renner det inn 50 A på 1400. / min, blybatteriene ville ikke ha mer enn 6-8 A fra samme dynamo etter 15 min lading. Motor til / fra havn gjør meg uavhengig av landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 NOR CHARGER har to kanaler, men kan vel ikke settes opp med én kanal for lithium og en kanal for blybatteri. Så den bør vel helst brukes bare for én type. Noe som sikkert er planen til @sandman1, siden det også står en annen lader på listen. Victron Cyrix Li-Ct og Argofet vil nok fungere, men gir ikke optimal lading av lithiumbatterier. Man er prisgitt dynamoens ladekurve og evt inngripen fra batterienes BMS. For optimal lading trengs f.eks. Victron Orion XS. Spesielt hvis motor kjøres i mange timer om gangen er det ønskelig. Da settes bl.a. ladespenningen ned når batteriene er fulladet. På samme måte som det en landstrømlader gjør. Man kan også sette ned float spenningen, og gi batteriene lenger levetid ved å lade dem f.eks. 80% før lagring. Vær også obs på at hvis forbruksbanken lades med solceller, så vil ikke nødvendigvis Victron Cyrix Li-Ct skille batteriene, selv om motoren stanses. Hvis man da kjører starter, så kan det initielt gå mye strøm over skillereleet. Men hvis det er designet for å bryte 120A, så går det vel bra. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Litt om kommunikasjonen jeg hadde på dette, Skanbatt har vel nå sliuttet med direktesalg til oss småfolk..: Fra selger: Jeg tror du har helt rett i magefølelsen din da dette er et typisk tegn for gamle/defekte batterier. De lades fint opp og alt ser fint ut, men de faller fort når man belaster dem. Har hovedlager er i Kristiansand, så alt skal være her om du kommer innom:) Anbefaler at solcelle ladingen er koblet til forbruksbatterier da det er her hoved forbruket ligger, men om du benytter deg av Victron solcelleregulator (se link) kan vi kjøre en Stanby lader (se link) fra denne som igjen vil gi litt lading til startbatteriet. https://skanbatt.no/product/970979/victron-smartsolar-mppt-75-10 https://skanbatt.no/product/1488964/votronic-standby-charger-12v-3a Om startbatteriet fungerer så må du gjerne beholde det. Når det kommer til VSR releet og laderen så må disse byttes for at systemet skal fungere med lithium. Du kan skifte releet ut med et Victron cyrix (se link) og til lader kan jeg anbefale en 20A Nor charger (se link). Den temperatur sensoren du nevner må også kobles bort:) https://skanbatt.no/product/823121/victron-cyrix-li-ct-12-24v-batteriskillerele-120a https://skanbatt.no/product/590314/nor-charger-pro-serie-elektronisk-batterilader-12v-20a-2-kanaler Både 100Ah og 125Ah batteriene vil fungere for deg så lenge det ikke blir minus når batteriene skal lades på. Og under her er vel ca mitt opprinnelige spørsmål: Pga kost (ikke sååå grassat billig dette her..) så skal batterier kobles ifra og testes uten å være tilkoblet, men jeg tror nokså sikkert at de er ferdige. Og om kun et er gåent, så holder det jo ikke med ett alene, ei heller ett nytt alene, engang så fikk jeg forklart at forskjellige batterier alder/ type etc, da oppfører de seg som olje akkumulatorer; bare den med lavest innvendig motstand brukes hele tiden, og får det meste av slitasjen... Så jeg regner med at det er veldig nær et batteribytte her. Broderen har forøvrig noe over ett 10 år på ubåt, som chief, så han har kommunisert tydelig sine meninger om måten jeg har kjørt batteriene på... ("Hæ, kjører du i paralell?? Alltid???")... Batterier er plassert under sofa i kahytten Babord side, havvannet vil normalt være plussgrader, og det er da madrasser over dette igjen; det gjør at jeg antar at det er kun en liten sjanse for minusgrader på batterier (i Vinter skal båt på land for første gang på 2,5 år, nå holder ikke bunnstoffet så bra lenger, men 2,5 år er jo ikke så hakkanes galt). Motor er en Volvo Penta 18 hk MD2020, 2005 modell. Jeg _tror_ dynamo er 60 Amp. Startbatteri er Biltema Silver Cadmium 62 Ah "Start batteri", det skal være byttet rett før vi kjøpte båten, så ca 2 år gammelt. Virker egentlig ok (motoren gløder og kjinner greit). Litt usikker på å lokalisere skillerele... Men i motorrom er det noe som likner; VSR, "Voltage sensitive relay module" (Ignition protected 125 A, cut in 13,7 Vdc og cut out 12,8 Vdc), tror det er den. Laderen er en Mobitronic, Type 925-012TB, IUOU automatic, Switch mode automatic charger, input 230 V, 3.4 A, 25 A max output. Boosting voltage 14,8/14,4 V, Floating voltage 13,8 V (www.waeco.com) Det ser ut som den har uttak for 2 stk batterier/ banker, kun et uttak er koblet til, bør muligens sjekke det litt. Bruksanvisning er litt plundrete for "mann, høy BMI, 63, lav interesse for slikt".. tror heller ikke alle sidene på den ble lastet ned. I den ene enden så er det noen dipswitcher som muligens kan stilles litt på (har funnet null info om disse..!) På topp av det ene av dagens forbruksbatterier er det tapet fast temperatur sensor, en liten flat rektangulær plast sak, og den virker å være koblet i bakkant på Mobitronic lader. Tror du de litt enkle som jeg linket til i forrige post vil passe, eventuelt disse? https://skanbatt.no/categories/679521/1/lithiumbatterier?activetab=%23tab-1&field_kapasitet%5Bmulti%5D=125Ah Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
sandman1 Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Det er meningen at det er denne (Votronic standby charger 12 v) som skal "smålade" startbatteriet (bly) fra selve hovedbanken (Litium 2x125). Blir noe kluss å få til, men bør nok ta jobben. Greide å tappe ned/ knekke startbatteriet i løpet av denne vinteren. Hovedbanken skal da kunne få lading fra motor, solcelle, landstrøm. Startbatteri skal være ei hellig ku. https://skanbatt.no/product/1488964/votronic-standby-charger-12v-3a Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
J-Å Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Det ser bra ut, men jeg tror jeg ville gått for denne, heller enn den Votronic boksen.: http://www.mascot.no/products?catalog=24&category=80&product=1473 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.