zooper Startet 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2024 Jeg har en liten seilbåt med 4hk påhengsmotor, plassert slik at girhendel er vanskelig å nå. Jeg leter etter et billig og enkel løsning. Den mest elegante er en kontrollboks for både gass og gir, men løsningen er både dyr og komplisert. Har noen et tips? Man skulle tro at dette var et såpass vanlig problem at det fantes et flust av billige hyllevare-løsninger på Aliexpress eller den lokale båtutstyrssjsppa - men mine søk kommer til kort. Løsningene jeg finner er totalt Frankenstein og over kompliserte. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 zooper skrev 41 minutter siden: Jeg leter etter et billig og enkel løsning. Den mest elegante er en kontrollboks for både gass og gir, men løsningen er både dyr og komplisert. Har noen et tips? Sånn har jeg løst det problemet. Da kan jeg betjene gass, gir og styring inni båten selv om 6-hesteren står på brakett. Vaieren er 1,2mm rustfri 10 meters fra Biltema, koster 80 kr. Vaierstrømpe i lange lengder er vanskelig å få tak i til ok pris, men gardinstreng fra Clas Ohlson duger også, men er litt mer kompresibel). Styringa er vanlig rattstyrig fra Biltema. Rattet brukes lite, men er praktisk for å korrigere for sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Mercury har girhendel lenger frem, hvertfall på 6 hk 2022. Men strammeskrua til styringa er du vel avhengig av hvis det er seilbåt. Og den ryker etter en dag eller to er min erfaring (en gang holdt den 2 dager, en annen gang en dag). Motoren stoppet også sånn ca 4 ganger de 2 månedene jeg hadde den, men etter å ha pumpet bensin og dratt i snora igjen så startet den. Er også til tider litt tungstartet, dro vel ca 30 ganger i snora før den startet siste gangen jeg startet den. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 25.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Nå er det jo få ting som er mer estetisk og praktisk korrekt enn å komme inn i havn med rompa i været mot fartsretningen:) Husker godt de herlige årene der. Hva med en bolt gjennom hullet på girhendel og en øyekrok eller noe. Så har du bare et kosteskaft eller noe med noe tilsvarende som kan hentes på ved behov? Hvis du ikke styrer med selve motoren kan du vel bare ha bolt gjennom kosteskaft/pinne til giret permanent? Festet med en tauløkke på pushpit. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 26.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2024 Tenkt litt i disse baner, det er en mulighet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.