Jump to content

Har noen bilder av Eva-teak i båt?

Bever400

Recommended Posts

Teppet i båten min (Bella 530 HT Classic) har begynt å smuldre opp på undersiden og etterlater seg mye støv. Ser Biltema selger eva-teak til en billig penge. Er usikker på hvordan dette blir seende ut i praksis. Har noen erfaring med dette og evt. har bilder fra resultatet?

Har googlet litt, men får stort sett opp bilder av skumteak med ommramming som er kuttet på mål fra leverandør. Det ser jo veldig bra ut, men til en vesentlig dyrere pris. 

Shortcut skrev 1 time siden:

Det der er nok ikke EVA-teak, nei.

Jeg kjøpte Biltemas EVA-teak for et par år siden, men kan ikke si at jeg anbefaler det. Det er mulig at det er forskjellige produsenter av det som heter EVA Teak, og da er det nok en grunn til at Biltema er billig...

Slik så det ut etter at jeg hadde lagt det.

B8CD449D-A980-41C5-A097-E634C2231A6C.jpeg.29f3a71a5b127e392bf264df7addbaad.webp.fb92a899b0a92cdea87ea31271996bec.webp

I år ser det for eksempel slik ut et par steder:

IMG_8580.jpg.bba1ce6f990cb2bfa1d4c42c4b68a14c.jpg

En annen ting er at de falske natene har et lite søkk, slik at det lett samler seg skitt og støv der, noe som gjør det vanskelig å få det vekk hvis du har en typisk båtstøvsuger. Synes også det er vanskelig å få det rent.

Jeg skal fjerne alt og vurderer å betale for flexiteak istedenfor (Sandøy båtdekk leverer disse). Må uansett ha nye motorluker til neste år, og da kan det hende jeg gjør det, evt. bruker tepper en periode.

La EVA-teak i Vivi, for noen år tilbake. Min erfaring med det er at det er enkelt å legge, vanskelig å få til å se pent ut.
Men den fra biltema holder godt.
Jeg brukte dog den grå, med svarte nater.

Jeg har også på motorluken på BENJI, og det har holdt i to år uten problemer.

Bever400 skrev 1 time siden:

Er den fra biltema, Pequod? Det så veldig bra ut. 

Ja, den er fra Biltema, og den så bra ut i begynnelsen, men så har den blitt veldig slitt i løpet av de tre årene som er gått. Det er mulig jeg ikke har montertnden helt riktig og ikke brukt riktig verktøy, men det kan også være at den har blitt veldig slitt siden jeg bruker båten veldig mye og cockpitdekket er jo det stedet som blir mest brukt om bord.

Jeg har en rull igjen, og det er mulig jeg velger å bruke den på dørken i akterkabinen og i forkabinen når den er ferdig, men jeg kommer nok til å bruke noe annet i cockpiten. Som Arne Henriksen er inne på, så er det kanskje ikke slitesterkt nok, ikke til min båtbruk i alle fall.

Og det søkket i natene er altså en voldsom støv- og skittsamler!

Satt inn nå i vinter og så langt virker det bra.

Litt grundig forarbeid med vask og en god skrubb og 3 med Aceton så sitter det dønn fast. Jeg la også nater av Tec7 på ytre kanter hvor dekket hadde naturlige kanaler for avrenning. 

Støv og slitt legger seg som tidligere nevnt over lett i de sorte natene, men for oss som har hund ombord og selvlensende dekk så er det gull å bare spyle etter endt tur.

Tørker fort, er lunt å gå på selv på kjølige kvelder og har ikke blitt varmt selv i direkte sollys (var over 30 grader flere dager i mai her)IMG_20240419_170820740.jpg.8f4bb80aa8385c6abc8e0e2766c08b0b.jpg

Bever400 skrev On 26.6.2024 at 20.03:

Teppet i båten min (Bella 530 HT Classic) har begynt å smuldre opp på undersiden og etterlater seg mye støv.

Har hatt EVA belegg iute på dekk siden 2020 fra forskellige levrandøter,, Har hvert uheldig med en forsendelse det begynte å slippe etter andre vinteren.

Behagelig å gå på barbeint.

Mulig at belegget har det best innendørs.?

Er på vannet hele året.

baug1.jpg.2743174ba7cffeb7d829b6019531231b.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...