Jump to content

Solcelle panelet fyller ikke Litium batteri


Ida Marie III

Recommended Posts

Fikk montert inn Litium batteri i båten for et par måneder siden. Alt har så langt funket fint. Dynamo Hitchi 80 amp,  leverer fint, og blir ikke varm, leverer skjelden over 50 amp. Laderen,  en Quick 25 amp lader, funker også fint, leverer maks nesten til det bitter end. Solcellepanelet fra Maritim , med tilhørende utstyr, har også funket helt fint...helt til i dag.. Er på båtferie i Ryfylke nå, og i dag sluttet panelet å levere... omformer står bare "fast frosset" på 13.2 volt, og nekter å fylle på, selv om batteriet er nede på 89 % .. Noen forslag til hva det kan være ? Eller til hvordan måle meg frem til feilen..

Sol er det i allfall ikke mangel på..

Link to post
Share on other sites

Har du MPPT regulator ?  Mål spenningen inn på regulatoren, denne skal ligge på mellom 17 og 18 V når solen skinner.  Dersom spenningenn inn på regulatoren er 17V eller mer, vil jeg tippe på at regulatoren har tatt kvelden.

 

Hvor mange/store paneler har du ?

Link to post
Share on other sites

Forstod det slik at dynamo og landstrømlader funker fint, i såfall er det ikke BMS som har kuttet. For å være 100% sikker, kan du jo prøve å koble solcellepanelet direkte på batteriet, utenom regulatoren. Dersom du gjør dette, bør du følge med og avbryte ladingen dersom spenningen går over 14V. Dersom solcellene lader batteriet når du kobler utenom regulator, er det garantert regulatoren som er synderen.

Link to post
Share on other sites

Mener dette skjedde/oppdaget i går...har ikke brukt landstrøm lader på flere uker...men motoren ladet fint hele veien fra Bømlo til her i Bokn... jeg starter opp igjen om noen minutter for videre mot Stavanger området, sjekker da ladingen fra motor.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Ida Marie III said:

Men batteriet BMS... hva vil det si .?

 

Det er vel slik at disse Lithium batteriene inneholder en liten dataskin (BMS) som regulerer og kontrollerer ladingen ut i fra de kriteria som er satt opp. Det er vel også noe av grunnen til at det er mulig å koble seg opp via Bluetooth for en del modeller.

Link to post
Share on other sites

BMS (Battery Management System) er elektronikk som er innebygd i batteriet for å beskytte batteriet mot overlading og for dyp utlading.

Et lithiumbatteri består av 4 seriekoblede celler som hver har en spenning melom ca 3.0V og 3.65V ved normal drift. Dersom BMS måler mer en 3.65V (typisk) på en celle, vil det koble fra ladingen, uansett spenningen på de andre cellene.

Tilsvarende, dersom en av cellene får en spenning mindre enn ca 2.5V under utlading, vil BMS koble fra forbruikssiden for å hindre at batteriet blir ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Da er vi på vei videre sørover,  og dynamo trykker på, funker fint.. er jo utrolig kapasitet på disse litium batteriene... var 80 % igjen etter 1 døgn landlige...sparer ikke på noe forbruk ombord... men er konklusjonen da at det er mppt boksen fra Maritim som er gåen.?

 

 

Screenshot_20240627_090449.jpg

Link to post
Share on other sites

Prova att koppla bort MPPT-boxen både från batteriet (utgången) och panelen (ingången). Alltså gör den strömlös för att starta om den/reset.

 

Du skriver att den "fryst" och visar samma värde hela tiden, så kanske i alla fall denna turen kan räddas genom att starta om den på nytt och att det kan få den att fungera ?  I alla fall ett litet tag till....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ingper skrev 1 minutt siden:

Prova att koppla bort MPPT-boxen både från batteriet (utgången) och panelen (ingången). Alltså gör den strömlös för att starta om den/reset.

 

Du skriver att den "fryst" och visar samma värde hela tiden, så kanske i alla fall denna turen kan räddas genom att starta om den på nytt och att det kan få den att fungera ?  I alla fall ett litet tag till....

 

Ok, ingen risiko for skader på annet utstyr om jeg forsøker det..? Bør jeg event. dekke til panelet, så det ikke produserer noe ?

Er egentlig ikke noe problem med dette her på turen. Batteriet er på 200 amp og et døgn gir bare 20 % nedtapping ... vi ligger skjelden mer en to døgn...og motor leverer så det holder. 

Link to post
Share on other sites

Da var vi i havn igjen. Koblet landstrøm, og laderen funket fint som tidligere. Dekket til solpanelet, å koblet fra i rekkefølgen Arne 2 oppgav. Koblet alt tilbake igjen, og vipps, MPPT boksen funker igjen. 

Alltid god hjelp å få her på BP...👍

Men denne "frezen" på MPPT har aldri skjedd før, så lenge jeg har hatt solpanelet...ca 5 år...

Er det Litium batt. som kom ombord for 2 mnd siden, som er årsak .?

Og bør jeg kanskje bytte til en annen MPPT i løpet av sesongen ?

Link to post
Share on other sites

Alle ting nå for tiden inklusive Litiumbatterier og MPPT regulatorer ikkeholder jo små mikrokontrollere, som kjører en dataprosess, som kan krasje eller henge seg opp. Reboot er jo da noe som kan virke ganske ofte på alle mulige varianter av slikt utstyr.

 

Jeg ville ikke lagt så mye vekt på en slik en gangs hendelser, men heller latt det kjøre, og så se om problemet dukker opp på nytt.

Link to post
Share on other sites

Min Victron MPPT regulator har aldri sviket, men som Arne2 sier så kan dette være et engangsproblem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 6 minutter siden:

Alle ting nå for tiden inklusive Litiumbatterier og MPPT regulatorer ikkeholder jo små mikrokontrollere, som kjører en dataprosess, som kan krasje eller henge seg opp. Reboot er jo da noe som kan virke ganske ofte på alle mulige varianter av slikt utstyr.

 

Jeg ville ikke lagt så mye vekt på en slik en gangs hendelser, men heller latt det kjøre, og så se om problemet dukker opp på nytt.

 

Ja, da følger jeg ditt råd, og ser det an fremmover... 

Men klart, skjer dette ofte, bør jeg vel bytte til Victronic sin mppt

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har du hatt MPPT-regulatoren i båten? Det ser ut som det er rust på de eksterne USB-portene:

 

IMG_6184.jpeg.cad64c0ae61a2afc82501e60368e8e09.jpeg

 

Kan det være at den ikke er særlig egnet til maritimt miljø? Hvis det har korrodert innvendig også, så spørs det hvor lenge den holder. Funker sikkert greit ut sesongen om du kan leve med en og annen reboot, så ingen krise (før det plutselig er krise).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 1 time siden:

Hvor lenge har du hatt MPPT-regulatoren i båten? Det ser ut som det er rust på de eksterne USB-portene:

 

IMG_6184.jpeg.cad64c0ae61a2afc82501e60368e8e09.jpeg

 

Kan det være at den ikke er særlig egnet til maritimt miljø? Hvis det har korrodert innvendig også, så spørs det hvor lenge den holder. Funker sikkert greit ut sesongen om du kan leve med en og annen reboot, så ingen krise (før det plutselig er krise).

 

Ja, den burde sikkert vært montert inne i båten, men er montert på flybridgen, og dermed alltid under kalesje,  i dårlig vær...

Men ser også at det "utvendige " miljøet under en flybridge kalesje neppe er det beste for den. 

Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke om regulatoren er egnet for Litium batterier. Det er noen parametre som er forskjellig fra

blybatterier og ikke brukes på litium.

Jeg har 100w panel og en 20A EP Ever Tracer, AN Serie, som er laget for bly og litium, bl.a er regulering på minus pol (N) som er tilpasset BMS.

 

Du bør kanskje bytte den uansett til en som har parametre for Litium batterier. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...