Ida Marie III Startet Onsdag 20:45 Del på Facebook Startet Onsdag 20:45 Fikk montert inn Litium batteri i båten for et par måneder siden. Alt har så langt funket fint. Dynamo Hitchi 80 amp, leverer fint, og blir ikke varm, leverer skjelden over 50 amp. Laderen, en Quick 25 amp lader, funker også fint, leverer maks nesten til det bitter end. Solcellepanelet fra Maritim , med tilhørende utstyr, har også funket helt fint...helt til i dag.. Er på båtferie i Ryfylke nå, og i dag sluttet panelet å levere... omformer står bare "fast frosset" på 13.2 volt, og nekter å fylle på, selv om batteriet er nede på 89 % .. Noen forslag til hva det kan være ? Eller til hvordan måle meg frem til feilen.. Sol er det i allfall ikke mangel på.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart Onsdag 21:05 Del på Facebook Svart Onsdag 21:05 Har du MPPT regulator ? Mål spenningen inn på regulatoren, denne skal ligge på mellom 17 og 18 V når solen skinner. Dersom spenningenn inn på regulatoren er 17V eller mer, vil jeg tippe på at regulatoren har tatt kvelden. Hvor mange/store paneler har du ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Onsdag 21:22 Emnestarter Del på Facebook Svart Onsdag 21:22 Et panel på 130 w. Ja, det er en mppt regulator. Ok, jeg måler i morgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 06:36 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 06:36 Ja, målte med multimeter 19.9 v fra panelet, selv i overskyet som I dag.. Er vel åpenbart da at det er mppt regulatoren som har tatt kvelden. Hva kan årsaken være ? Litium batteriet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart Torsdag 06:45 Del på Facebook Svart Torsdag 06:45 Skulle det være lurt å forsøke en liten lading med generator, slik at batteriets BMS er utelukket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 06:52 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 06:52 Jeg har ikke tilgang til landstrøm her jeg er nå, men starter snart motoren for videre seilas. Neste havn blir med landstrøm, da kan jeg teste lading fra 230 volt lader. Regner med det var det du mente.. Men batteriet BMS... hva vil det si .? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart Torsdag 06:56 Del på Facebook Svart Torsdag 06:56 Forstod det slik at dynamo og landstrømlader funker fint, i såfall er det ikke BMS som har kuttet. For å være 100% sikker, kan du jo prøve å koble solcellepanelet direkte på batteriet, utenom regulatoren. Dersom du gjør dette, bør du følge med og avbryte ladingen dersom spenningen går over 14V. Dersom solcellene lader batteriet når du kobler utenom regulator, er det garantert regulatoren som er synderen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 07:00 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 07:00 Mener dette skjedde/oppdaget i går...har ikke brukt landstrøm lader på flere uker...men motoren ladet fint hele veien fra Bømlo til her i Bokn... jeg starter opp igjen om noen minutter for videre mot Stavanger området, sjekker da ladingen fra motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart Torsdag 07:01 Del på Facebook Svart Torsdag 07:01 10 minutes ago, Ida Marie III said: Men batteriet BMS... hva vil det si .? Det er vel slik at disse Lithium batteriene inneholder en liten dataskin (BMS) som regulerer og kontrollerer ladingen ut i fra de kriteria som er satt opp. Det er vel også noe av grunnen til at det er mulig å koble seg opp via Bluetooth for en del modeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart Torsdag 07:07 Del på Facebook Svart Torsdag 07:07 BMS (Battery Management System) er elektronikk som er innebygd i batteriet for å beskytte batteriet mot overlading og for dyp utlading. Et lithiumbatteri består av 4 seriekoblede celler som hver har en spenning melom ca 3.0V og 3.65V ved normal drift. Dersom BMS måler mer en 3.65V (typisk) på en celle, vil det koble fra ladingen, uansett spenningen på de andre cellene. Tilsvarende, dersom en av cellene får en spenning mindre enn ca 2.5V under utlading, vil BMS koble fra forbruikssiden for å hindre at batteriet blir ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 07:30 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 07:30 Da er vi på vei videre sørover, og dynamo trykker på, funker fint.. er jo utrolig kapasitet på disse litium batteriene... var 80 % igjen etter 1 døgn landlige...sparer ikke på noe forbruk ombord... men er konklusjonen da at det er mppt boksen fra Maritim som er gåen.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingper Svart Torsdag 07:36 Del på Facebook Svart Torsdag 07:36 Prova att koppla bort MPPT-boxen både från batteriet (utgången) och panelen (ingången). Alltså gör den strömlös för att starta om den/reset. Du skriver att den "fryst" och visar samma värde hela tiden, så kanske i alla fall denna turen kan räddas genom att starta om den på nytt och att det kan få den att fungera ? I alla fall ett litet tag till.... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 07:41 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 07:41 Ingper skrev 1 minutt siden: Prova att koppla bort MPPT-boxen både från batteriet (utgången) och panelen (ingången). Alltså gör den strömlös för att starta om den/reset. Du skriver att den "fryst" och visar samma värde hela tiden, så kanske i alla fall denna turen kan räddas genom att starta om den på nytt och att det kan få den att fungera ? I alla fall ett litet tag till.... Ok, ingen risiko for skader på annet utstyr om jeg forsøker det..? Bør jeg event. dekke til panelet, så det ikke produserer noe ? Er egentlig ikke noe problem med dette her på turen. Batteriet er på 200 amp og et døgn gir bare 20 % nedtapping ... vi ligger skjelden mer en to døgn...og motor leverer så det holder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart Torsdag 07:43 Del på Facebook Svart Torsdag 07:43 Tror at oppskriften er å først koble i fra solcellepanelene, og så koble i fra batteriet. For tilkobling motsatt. Og ja, det kan hjelpe med en reboot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 08:00 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 08:00 Ok, da forsøker jeg det når jeg er fremme i neste havn, og gir en oppdatering. Er forøvrig landstrøm også der, så da kan også landstrøm laderen testes...regner med den funker greit.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 10:50 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 10:50 Da var vi i havn igjen. Koblet landstrøm, og laderen funket fint som tidligere. Dekket til solpanelet, å koblet fra i rekkefølgen Arne 2 oppgav. Koblet alt tilbake igjen, og vipps, MPPT boksen funker igjen. Alltid god hjelp å få her på BP...👍 Men denne "frezen" på MPPT har aldri skjedd før, så lenge jeg har hatt solpanelet...ca 5 år... Er det Litium batt. som kom ombord for 2 mnd siden, som er årsak .? Og bør jeg kanskje bytte til en annen MPPT i løpet av sesongen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart Torsdag 10:55 Del på Facebook Svart Torsdag 10:55 Hvilken MPPT regulator er det du har? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart Torsdag 10:55 Del på Facebook Svart Torsdag 10:55 Alle ting nå for tiden inklusive Litiumbatterier og MPPT regulatorer ikkeholder jo små mikrokontrollere, som kjører en dataprosess, som kan krasje eller henge seg opp. Reboot er jo da noe som kan virke ganske ofte på alle mulige varianter av slikt utstyr. Jeg ville ikke lagt så mye vekt på en slik en gangs hendelser, men heller latt det kjøre, og så se om problemet dukker opp på nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 10:58 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 10:58 Lars H. skrev 5 minutter siden: Hvilken MPPT regulator er det du har? Det er den som følger med fra Maritim sine solcelle paneler... er muligens ikke "designet" for Litium...batt. 😳 er ca 5 år gammel.. Det er denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart Torsdag 11:03 Del på Facebook Svart Torsdag 11:03 Min Victron MPPT regulator har aldri sviket, men som Arne2 sier så kan dette være et engangsproblem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 11:05 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 11:05 Arne2 skrev 6 minutter siden: Alle ting nå for tiden inklusive Litiumbatterier og MPPT regulatorer ikkeholder jo små mikrokontrollere, som kjører en dataprosess, som kan krasje eller henge seg opp. Reboot er jo da noe som kan virke ganske ofte på alle mulige varianter av slikt utstyr. Jeg ville ikke lagt så mye vekt på en slik en gangs hendelser, men heller latt det kjøre, og så se om problemet dukker opp på nytt. Ja, da følger jeg ditt råd, og ser det an fremmover... Men klart, skjer dette ofte, bør jeg vel bytte til Victronic sin mppt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart Torsdag 11:51 Del på Facebook Svart Torsdag 11:51 Hvor lenge har du hatt MPPT-regulatoren i båten? Det ser ut som det er rust på de eksterne USB-portene: Kan det være at den ikke er særlig egnet til maritimt miljø? Hvis det har korrodert innvendig også, så spørs det hvor lenge den holder. Funker sikkert greit ut sesongen om du kan leve med en og annen reboot, så ingen krise (før det plutselig er krise). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart Torsdag 12:37 Del på Facebook Svart Torsdag 12:37 44 minutes ago, Popeye70 said: Det ser ut som det er rust på de eksterne USB-portene: Det var en skarp observasjon, og ja, den graden av korrosjon ser jo ut til å være litt i overkant. Kan være noe der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart Torsdag 13:19 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 13:19 Popeye70 skrev 1 time siden: Hvor lenge har du hatt MPPT-regulatoren i båten? Det ser ut som det er rust på de eksterne USB-portene: Kan det være at den ikke er særlig egnet til maritimt miljø? Hvis det har korrodert innvendig også, så spørs det hvor lenge den holder. Funker sikkert greit ut sesongen om du kan leve med en og annen reboot, så ingen krise (før det plutselig er krise). Ja, den burde sikkert vært montert inne i båten, men er montert på flybridgen, og dermed alltid under kalesje, i dårlig vær... Men ser også at det "utvendige " miljøet under en flybridge kalesje neppe er det beste for den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart Torsdag 13:21 Del på Facebook Svart Torsdag 13:21 Du bør sjekke om regulatoren er egnet for Litium batterier. Det er noen parametre som er forskjellig fra blybatterier og ikke brukes på litium. Jeg har 100w panel og en 20A EP Ever Tracer, AN Serie, som er laget for bly og litium, bl.a er regulering på minus pol (N) som er tilpasset BMS. Du bør kanskje bytte den uansett til en som har parametre for Litium batterier. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.