Ida Marie III Svart 27.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Chris284 skrev 1 minutt siden: Du bør sjekke om regulatoren er egnet for Litium batterier. Det er noen parametre som er forskjellig fra blybatterier og ikke brukes på litium. Jeg har 100w panel og en 20A EP Ever Tracer, AN Serie, som er laget for bly og litium, bl.a er regulering på minus pol (N) som er tilpasset BMS. Du bør kanskje bytte den uansett til en som har parametre for Litium batterier. Ja, den er vel kanskje ikke beregnet for Litium batt. Men etter som de sa på BBS, så kunne jeg ikke skade Litium batteriet om den ikke passet, for det ville beskytte seg selv sa de. Uansett, jeg får gå for en Victronic i løpet av sesongen... spørsmålet er vel om en Victronic vil tåle å stå under kalesje...? Eller bør jeg få den inn i båten ? Monteringsmessig er det lettvint å ha den der.. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 IP 43 står det. https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1584017111/p_10668-86_documentation_1 https://snl.no/kapslingsgrad?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwm_SzBhAsEiwAXE2Cvx-IjCYPtHwyfQmNHJxqCBEaZX3zYRmfYV1QLGaqD4hu7fYs0K1eQBoCW_UQAvD_BwE All elektronikk liker vel aller best å ha det tørt selv om den kan oveleve under en kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Kan man smøre et fett på disse usb kontaktene slik at de ikke ruster. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Arne2 skrev On 27.6.2024 at 12.55: Alle ting nå for tiden inklusive Litiumbatterier og MPPT regulatorer ikkeholder jo små mikrokontrollere, som kjører en dataprosess, som kan krasje eller henge seg opp. Reboot er jo da noe som kan virke ganske ofte på alle mulige varianter av slikt utstyr. Jeg ville ikke lagt så mye vekt på en slik en gangs hendelser, men heller latt det kjøre, og så se om problemet dukker opp på nytt. Meget bra svar, som allé bør merke seg, på all slags utstyr også hjemme. En restart hjelper også om man har tastet seg litt vill i menyene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Ja, den har funket fint etter jeg restartet MPPT. Tror likevel jeg bytter den til en Victronic, når vi kommer hjem igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Slik som gamle ser ut, er nok det en nødvendig før eller senere uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar Er egentlig feil overskrift i forhold til tråd tittel, men fortsetter den her likevel. Ang den tidligere nevnte MPPT så ble den byttet til en Victronic ganske kort tid etterpå, og alt har funket perfekt siden den gang. Det gjør det forsåvidt nå også, men spørsmålet er.... kan jeg lade litium batteriet i så streng kulde som vi nå har på vestlandet ?? opp i 6 til 7 minus. Litium batteriet er uten såkalt varme folie. Kan det ta skade av lading om det er for kaldt, eller er det bare at det ikke vil ta lading ? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Andre har sikkert mer greie på dette en meg, men sist jeg var i båten min så satte jeg på laderen for å kjøre Mikunivarmeren mens jeg var der. Laderen er en Victron blue smart lader på 30 amp og den har ladeprogram for lifepo4 batterier. Den lader forbruksbanken som består av 2 stk. 100 amp. lifepo4 uten heatfolie. Da jeg reiste fra båten glemte jeg å skru av laderen og den sto på i 3uker i mange kuldegrader, opptil -10. Båten står på land. Da jeg oppdaget dette tok jeg med batteriene hjem og kjørte utladningstester på begge bateriene. Jeg kunne ikke se at de hadde tatt skade. Kapasitet var forsatt ca. 100 amph. pr. batteri. Jeg tror kanskje at BMS beskyttet batteriene nå det var kuldegrader. Batteriene var jo nesten fulle da jeg reiste fra båten så det kan vel hende at laderen da ikke gir strøm nok til å skade batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Det korte svaret er nei. Du kan skade batteriet. Noen bms er konfigurerbare og kutter ved 0. Det kan vær forklaringen hos arnbrO, eller det kan hende det var fordi batteriene var nesten fulle. Er ladestrømmen liten er skadepotensialet lite. Ikke ta sjansen. Har du batteriet på flybridge sammen med regulatoren, har du vel stelt deg dårlig for kulde på tur. Har du ikke anledning til å dra panelledningene inn i båten og finne en plass til begge deler? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Fantino Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar BMS i batteriet burde ha en spec på dette. Å ikke tillate lading under 0 og ikke utladning under -5/-10 grader er vanlige grenser. Men greit å vite i stedet for å gjette. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Ida Marie III skrev for 7 timer siden: Det gjør det forsåvidt nå også, men spørsmålet er.... kan jeg lade litium batteriet i så streng kulde som vi nå har på vestlandet ?? opp i 6 til 7 minus. Litium batteriet er uten såkalt varme folie. Kan det ta skade av lading om det er for kaldt, eller er det bare at det ikke vil ta lading ? Lifepo4 kjemien mister gradvis evnen til å ta til seg lading uten å skades i kulde om det var ei forståelig setning. Litt som om kjemien ikke klarer å følge med når du lader med en for stor strøm. Strømmen går inn, men man ødelegger batteriet. Det man kan gjøre er enten å alltid lade med en lavere strøm enn batteriet tåler, eller varme det opp. Det er endel BMS’er som ikke passer på dette fordi de er for enkle. Så har vi batterier med BMS’er som aktiverer en varmefolie, men som ikke sperrer for lading, slik at man rekker å skade ett batteri om man starter kraftig lading i kulde. Noen batterier har BMS’er som sperrer for lading slik at man ikke behøver å bekymre seg om det er tilkoblet en lader. Det finnes også batterier som tåler lading med små strømmer, men som sperrer og aktiverer varme dersom man prøver å lade med for stor strøm. Disse batteriene er idiotsikre så lenge man har en lader som klarer å drive varmefolien. Mine batterier er av denne typen, og jeg har prøvd ett par ganger å lade i noen få kuldegrader uten å noen gang få dem til å aktivere varmen. Normalt ved kysten i sør Norge, så trenger man sjelden folie. Men produsenten av våre batterier oppgir at de kan lades med inntil 0,07C i kulde uten å aktivere varme. Banken er på 800Ah, så den kan med andre ord teoretisk lades med inntil 56A. Det tilsvarer 7A pr. 100Ah batteri. Battleborn mener jeg at ikke sperrer før ved -4 grader. Mener jeg så en youtube video der de sa at 0,2C var ok ned til -4. Det tilsvarer å lade med 20A på en 100Ah bank. Så har vi andre som er litt mer restriktive og sier 0,02-0,05C ved minusgrader. Det er jo kun 2-5A på en 100Ah bank i minusgrader. Konklusjonen er at om man har en smart lader som kan justeres, så er det ok å sette på en liten ladestrøm på vinteren, men at enkelte BMS’er sperrer for dette. Klarer man å lade med store strømmer på kalde batterier, så vil det skade dem. Men hva er for mye ladestrøm, og når er det for kaldt? Det enkleste er å si at lithium ikke skal lades i minusgrader, det husker alle, og det er nesten helt sant. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Men hvorfor ønsker man å lade LiFePo4 batterier mens det er frost? Er båten i bruk bør det være frostfritt der batteiret(ene) er plasser slik at både forbruk og lading går greit. Ligger båten ubrukt/i opplag er det like greit å koble fra lading. Ved langtidslagring trives disse batteriene etter hva jeg forstår best mellom 80 og 20 % SOC, da vil det ikke være behov for å lade veldig ofte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Seilars Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Brigg skrev 32 minutter siden: Men hvorfor ønsker man å lade LiFePo4 batterier mens det er frost? Vår båt ligger ute også på vinteren, og vi ønsker å ha minst mulig bekymringer og styr med batteriene. De står derfor tilkoblet året rundt med 13,2V float spenning, og de har en type BMS som passer på dem selv i kulde mtp. lading og varme. Har man ikke en slik BMS, så må man sørge for lav nok ladestrøm til at man ikke skader Lifepo4 batteriene. Det kan være mange grunner til at folk trenger litt 12V i båten også om vinteren. Da er det veldig fint å kjenne til at man kan lade med små strømmer uten å skade batteriene, selv om man har batterier som ikke er av heat typen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar Steihy skrev for 7 timer siden: Har du batteriet på flybridge sammen med regulatoren, har du vel stelt deg dårlig for kulde på tur. Har du ikke anledning til å dra panelledningene inn i båten og finne en plass til begge deler? Om det er meg du tenker på, så står selvfølgelig ikke batteriene på flybridge, de står i motorrommet, under akterdekk. Men selv der kan det være kaldt når båten ikke er i bruk, har ingen varme der. Men ellers takker jeg for svaret, altså INGEN LADING ved minusgrader. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar Seilars skrev 4 minutter siden: Vår båt ligger ute også på vinteren, og vi ønsker å ha minst mulig bekymringer og styr med batteriene. De står derfor tilkoblet året rundt med 13,2V float spenning, og de har en type BMS som passer på dem selv i kulde mtp. lading og varme. Har man ikke en slik BMS, så må man sørge for lav nok ladestrøm til at man ikke skader Lifepo4 batteriene. Det kan være mange grunner til at folk trenger litt 12V i båten også om vinteren. Da er det veldig fint å kjenne til at man kan lade med små strømmer uten å skade batteriene, selv om man har batterier som ikke er av heat typen. Jeg har et solcelle panel tilkoblet hele tiden, men det er delvis tildekket nå, og gir ingenting. Melder varmegrader igjen om noen dager, så da er det bare å fyre opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar Her er det forskjellige innstillingen. Grafen viser perioden over 30 dager, med det tidsrommet utladning skjedde. De to siste bildene er nå i øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.