Jump to content

Solcelle panelet fyller ikke Litium batteri


Ida Marie III

Recommended Posts

Chris284 skrev 1 minutt siden:

Du bør sjekke om regulatoren er egnet for Litium batterier. Det er noen parametre som er forskjellig fra

blybatterier og ikke brukes på litium.

Jeg har 100w panel og en 20A EP Ever Tracer, AN Serie, som er laget for bly og litium, bl.a er regulering på minus pol (N) som er tilpasset BMS.

 

Du bør kanskje bytte den uansett til en som har parametre for Litium batterier. 

 

Ja, den er vel kanskje ikke beregnet for Litium batt. Men etter som de sa på BBS, så kunne jeg ikke skade Litium batteriet om den ikke passet, for det ville beskytte seg selv sa de. Uansett, jeg får gå for en Victronic i løpet av sesongen... spørsmålet er vel om en Victronic vil tåle å stå under kalesje...? Eller bør jeg få den inn i båten ? Monteringsmessig er det lettvint å ha den der..

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev On 27.6.2024 at 12.55:

Alle ting nå for tiden inklusive Litiumbatterier og MPPT regulatorer ikkeholder jo små mikrokontrollere, som kjører en dataprosess, som kan krasje eller henge seg opp. Reboot er jo da noe som kan virke ganske ofte på alle mulige varianter av slikt utstyr.

 

Jeg ville ikke lagt så mye vekt på en slik en gangs hendelser, men heller latt det kjøre, og så se om problemet dukker opp på nytt.

Meget bra svar, som allé bør merke seg, på all slags utstyr også hjemme.
En restart hjelper også om man har tastet seg litt vill i menyene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...