Jump to content

Ford 2704ET plutselig varm og trekker ikke kjølevann

Kjettingkasse

Recommended Posts

Motoren sitter i en Wiking 28. Jeg har aldri hatt problemer med kjølingen på denne, men etter en uke på land sjøsatte jeg den i dag og merket kort tid senere at det luktet varmt.

Jeg sjekket temperaturmåleren, som viste over 110 grader, mens normaltemperaturen er 80 grader.

Ingen deler av motoren har blitt rørt den uken båten var på land, og inntaksventilene for sjøvann stod åpne. Jeg slo av motoren og sjekket impelleren, som viste seg å være helt oppspist. Jeg installerte en ny impeller, men den trekker fortsatt ikke vann.

Jeg stengte inntaksventilene og prøvde å trekke vann fra en bøtte, slik jeg gjør når jeg vinterkonserverer motoren. Det merkelige var at den spyttet ut luft der i stedet for å suge vann. Egentlig virket det nesten som om det var eksos som kom ut der, men mulig det bare var vann og damp.

Eksosslangen ble også ordentlig varm, så feilen ligger på sjøvannssiden.

Har noen gode forslag på hva som kan være årsaken?

Kjettingkasse skrev 3 minutter siden:

Jeg slo av motoren og sjekket impelleren, som viste seg å være helt oppspist.

Og restene av impelleren har du funnet og fjernet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du får følge slanger og rør en etter en etter impellerhuset og se at du får ut alt. Hvis du fortsatt har den gamle impelleren, så kan du se hva slags deler som mangler, og da slipper du lete i blinde. Ellers er det bare å inspisere. 
Kanskje også sjekke at lokket på impellerhuset sitter godt nok og med pakning osv, så den ikke suger luft?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Førstefender skrev for 1 time siden:

Har også sett tilfeller av at impellerdeler ligger å blokkerer på sugesiden av impellerhus, utrolig nok, da rett i innløp hus.

Ja har også hørt det. Blir spennende å skru litt og se og så håper jeg ikke noe har blitt ødelagt. Tempmåleren viste i hvert fall over 110 grader, trolig nærmere 120. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...