Marius Engel Startet 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2024 Hei. Jeg har kjøpt en 1997 mod Mercury viking, som yter 15hk. Den starter alltid på første draget, går som en drøm på tomgang og alt over 50% pådrag. Men på en viss fart, rundt 15-20% pådrag, hikker den litt. Og når jeg kjører for lenge i denne farten, kan motoren kubbe når jeg gir gass. Forgasser er renset ekstremt grundig, tomgangstenningen er justert med tenningslampe til 8 grader ihht bruksanvisning. Coiler er skiftet. Tomgangsskruen/håndgasse. er justert ihht. bruksanvisningen slik at både den og primeren virker som det skal. Jeg har prøvd å filme inn i forgasseren mens jeg kjører. Ser alt normalt ut her? Noen tips til hva som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Den "hikkingen", altså at motoren hopper over noen tenningsslag, tyder på for mager blanding. Jeg er litt usikker på om tomgangsdysen fortsatt er viktig ved dette pådraget, men du kan jo prove å åpne litt på den (skruen rett over innsuget?). Å gi motoren litt choke, kan også hjelpe på feilsøkingen. Nå ser det ikke ut til at denne forgasseren har chokespjeld, men luftstrømmen kan jo begrenses litt med en finger for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 28.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Takk for tips. Jeg kan prøve å justere litt på blandeskruen. Den har ikke choke, den har en såkalt primer. Når jeg trekker håndgassen ut sender den en sprut med bensin inn i forgasseren, slik at man skal få lettere start Ang video av forgasser, og bensin som flommer opp foran luftinntaket. Vet du om det er normal virkemåte for en forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Jeg er ikke ekspert på forgassere, men jeg mener bensinen må inn foran gass-spjeldet ja, ellers så vil jo dette fungere som en choke. På tomgang får motoren bensin fra en mindre dyse, ofte justerbar. Når strømningshastigheten øker, trekkes bensin inn også fra hoveddysen. Den er ofte ikke justerbar. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 29.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Nytt problem. Til tide får jeg ikke gitt gass. Da dauer motoren om jeg ikke går ned igjen til tomgang. noen idèer? Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 30.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 OPPDATERING: Jeg gikk gjennom alt på nytt. - Coilene målt ut og alt i orden. - Forgasser overnattet i white spirit, helt demontert. Deretter renset igjen med trykkluft og forgasserrens. - Demontert ventilene, de var fine, men det er faktisk en dyse i kanten på platen til disse også, den dysen fikk en rens med forgasserrens. Motoren kubbet ikke lengre ved pådrag, og gikk kanskje en anelse finere på fusketurtallet, men ikke helt. Jeg tok en kjøretur på fusketurtallet, og justerte blandingsskruen til litt feitere blanding - OG DER, gikk den plutselig fint. Samtidig gikk den da litt tyngre på tomgang, så jeg skudde opp tomgangsfarten litt. Og vipps, ser det ut til at ting er på stell :) Går fint på alle turtall, responderer bra, og startet hvis man ikke lister seg forbi. Håper det varer ??? Det som står i verkstedsmanualen at at man IKKE skal justere blandingsskruen til den går best på tomgang, for da får man sannsynligvis litt for manger blanding. Skru heller til litt feitere blanding, og skur opp tomgangsturtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Motoren går som en drøm enda. Helt perfekt på alle turtall. Og har startet på første drag hver eneste gang :) kan denne oppgraderes til mer enn 15hK? På disse motorene fjernes restrikorplata for å gjøre de om til 15Hk. Men kan man skifte forgasser, eller noe sånt, og få ut enda mer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 De som kjører båtrace med slike motorer har nok etpar triks, men til vanlig bruk så må du nok nøye deg med de 15hk som disse er konstruert for. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marius Engel Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 ivar skrev Just now: De som kjører båtrace med slike motorer har nok etpar triks, men til vanlig bruk så må du nok nøye deg med de 15hk som disse er konstruert for. Ok, takk for svar. jeg bare så en del motorer som kan oppgraderes til 20hk, håpte kanskje det gjaldt for denne også ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Det gjelder endel nyere 4T , hvor samme motor selges i 9.9/15/20 hk versjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marius Engel Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Da fant jeg meg en fin Hobby 420, som passer fint til denne motoren og mitt bruk :) Hva med stålpropell på en 15 hester? Har det noe for seg? Jeg tenker sånn for optimaliseringen sin skyld. Man prøver både med og uten hydrofoilplate (det har jeg jo allerede montert, hjalp voldsomt på Terhien), og så monterer stålpropell. Eller er dette kun hensiktsmessig for store motorer? Kan det utgjøre forskjellen på å akkurat ikke plane, og plane, med mye last i båten? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Stålpropeller har noe for seg fra ca. 100hk og oppover. For små motorer er det kun estetisk, og evt. det faktum at du kan bøye på den om du er borti noe som skader den litt. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Ok, takk. Da dropper jeg den tanken. Men burde ikke en slik motor være merket med 15hk? Eller er de merket med 10 hk/7,5 kw fra fabrikk? jeg har den forgasseren med stor åpning, ingen restriktorplate, og merkingen ser slik ut: det som var litt rart, var at verkstedet ikke fikk serienummeret til å stemme når det skulle bestilles deler… Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 LuckyFalls skrev for 2 timer siden: Stålpropeller har noe for seg fra ca. 100hk og oppover. Jeg monterte nettopp nå en stålpropell på en 9.9 Suzuki. Fikk 1/2 knop mer. Men det var litt hakk i den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 J-Å skrev 5 minutter siden: Men det var litt hakk i den gamle. Da har du vel allerede svaret, + 1/2 knop er ikke vert bryet ? Når det gjelder større motorer handler det om at aluminium er mer fleksibelt og derfor flekser mer enn stål. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 LuckyFalls skrev 7 minutter siden: Da har du vel allerede svaret, + 1/2 knop er ikke vert bryet ? Nei, jeg byttet bare siden det sto en på en delemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 LuckyFalls skrev for 2 timer siden: Når det gjelder større motorer handler det om at aluminium er mer fleksibelt og derfor flekser mer enn stål. Markant tynnere (og skarpere) blader på stålpropell gjør vel også sitt for økt fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.