Jump to content

Mercury Viking 1997, 10/15hk går dårlig på 15% pådrag.

Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

Jeg har kjøpt en 1997 mod Mercury viking, som yter 15hk.

Den starter alltid på første draget, går som en drøm på tomgang og alt over 50% pådrag.

Men på en viss fart, rundt 15-20% pådrag, hikker den litt. Og når jeg kjører for lenge i denne farten, kan motoren kubbe når jeg gir gass.

Forgasser er renset ekstremt grundig, tomgangstenningen er justert med tenningslampe til 8 grader ihht bruksanvisning. Coiler er skiftet.

Tomgangsskruen/håndgasse. er justert ihht. bruksanvisningen slik at både den og primeren virker som det skal.

Jeg har prøvd å filme inn i forgasseren mens jeg kjører. Ser alt normalt ut her?

Noen tips til hva som er galt?

Den "hikkingen", altså at motoren hopper over noen tenningsslag, tyder på for mager blanding. Jeg er litt usikker på om tomgangsdysen fortsatt er viktig ved dette pådraget, men du kan jo prove å åpne litt på den (skruen rett over innsuget?).  Å gi motoren litt choke, kan også hjelpe på feilsøkingen. Nå ser det ikke ut til at denne forgasseren har chokespjeld, men luftstrømmen kan jo begrenses litt med en finger for eksempel.

Takk for tips.

Jeg kan prøve å justere litt på blandeskruen.

Den har ikke choke, den har en såkalt primer. Når jeg trekker håndgassen ut sender den en sprut med bensin inn i forgasseren, slik at man skal få lettere start

Ang video av forgasser, og bensin som flommer opp foran luftinntaket. Vet du om det er normal virkemåte for en forgasser?

Jeg er ikke ekspert på forgassere, men jeg mener bensinen må inn foran gass-spjeldet ja, ellers så vil jo dette fungere som en choke. 

På tomgang får motoren bensin fra en mindre dyse, ofte justerbar. Når strømningshastigheten øker, trekkes bensin inn også fra hoveddysen. Den er ofte ikke justerbar.

OPPDATERING:

Jeg gikk gjennom alt på nytt.
- Coilene målt ut og alt i orden.

- Forgasser overnattet i white spirit, helt demontert. Deretter renset igjen med trykkluft og forgasserrens.

- Demontert ventilene, de var fine, men det er faktisk en dyse i kanten på platen til disse også, den dysen fikk en rens med forgasserrens.

Motoren kubbet ikke lengre ved pådrag, og gikk kanskje en anelse finere på fusketurtallet, men ikke helt. Jeg tok en kjøretur på fusketurtallet, og justerte blandingsskruen til litt feitere blanding - OG DER, gikk den plutselig fint. Samtidig gikk den da litt tyngre på tomgang, så jeg skudde opp tomgangsfarten litt. Og vipps, ser det ut til at ting er på stell :) Går fint på alle turtall, responderer bra, og startet hvis man ikke lister seg forbi.

Håper det varer ???

Det som står i verkstedsmanualen at at man IKKE skal justere blandingsskruen til den går best på tomgang, for da får man sannsynligvis litt for manger blanding. Skru heller til litt feitere blanding, og skur opp tomgangsturtallet. 

• 2 uker senere...

Motoren går som en drøm enda. Helt perfekt på alle turtall. Og har startet på første drag hver eneste gang :)

kan denne oppgraderes til mer enn 15hK?

På disse motorene fjernes restrikorplata for å gjøre de om til 15Hk. Men kan man skifte forgasser, eller noe sånt, og få ut enda mer?

De som kjører båtrace med slike motorer har nok etpar triks, men til vanlig bruk så må du nok nøye deg med de 15hk som disse er konstruert for.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev Just now:

De som kjører båtrace med slike motorer har nok etpar triks, men til vanlig bruk så må du nok nøye deg med de 15hk som disse er konstruert for.  

Ok, takk for svar.

jeg bare så en del motorer som kan oppgraderes til 20hk, håpte kanskje det gjaldt for denne også ;) 

Da fant jeg meg en fin Hobby 420, som passer fint til denne motoren og mitt bruk :)

Hva med stålpropell på en 15 hester? Har det noe for seg?

Jeg tenker sånn for optimaliseringen sin skyld. Man prøver både med og uten hydrofoilplate (det har jeg jo allerede montert, hjalp voldsomt på Terhien), og så monterer stålpropell. Eller er dette kun hensiktsmessig for store motorer? Kan det utgjøre forskjellen på å akkurat ikke plane, og plane, med mye last i båten?

Ok, takk. Da dropper jeg den tanken.

Men burde ikke en slik motor være merket med 15hk? Eller er de merket med 10 hk/7,5 kw fra fabrikk?

jeg har den forgasseren med stor åpning, ingen restriktorplate, og merkingen ser slik ut:

IMG_6068.png.5df355fa384483b36cc5478c629f280c.pngIMG_6066.jpeg.4f62add9982bd12db4ebf6d54460aea1.jpeg

det som var litt rart, var at verkstedet ikke fikk serienummeret til å stemme når det skulle bestilles deler…

J-Å skrev 5 minutter siden:

Men det var litt hakk i den gamle.

Da har du vel allerede svaret, + 1/2 knop er ikke vert bryet ? Når det gjelder større motorer handler det om at aluminium er mer fleksibelt og derfor flekser mer enn stål.

LuckyFalls skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder større motorer handler det om at aluminium er mer fleksibelt og derfor flekser mer enn stål.

Markant tynnere (og skarpere) blader på stålpropell gjør vel også sitt for økt fart.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...