Jump to content

Eksos ut av vanninntak intercooler? Ford 2704ET

Kjettingkasse

Recommended Posts

Motoren gikk ganske så varm i går (mellom 110-120 grader kjølevannstemperatur).

Impelleren var helt gåen. Har en egen tråd om dette.

Nytt spørsmål, nytt emne:

Er i ferd med å demontere litt for å finne impeller bitene. Har funnet flere store biter som hadde kilt seg fast på begge sider av pumpehuset.

i forbindelse med at jeg skrudde av vanninntaks-lokket på intercooleren startet jeg motoren 4-5 sekunder. Det blåser eksos ut der som vist på videoen under. Det er altså der vannet normalt kommer inn fra impellerpumpa som sitter like før.

Tyder det på noen følgeskade av varme på turbo eller noe annet eller er det normalt?

Jeg har eksos- og kjølevannsutløp under vannlinjen og min hypotese er at noe av eksosen tar minste motstands vei som nå er via et tomt sjøvannskjøingssystem og ikke ut via eksosen under vann. 
Ingen ulyder, ingen vann olje eller noe annet unormalt.

Noen synspunkter?

Video (Youtube)

Hei, her er det noe som ikke stemmer!
Ei impellerpumpe - med rett impeller og som ikke suger falsk luft - skal jo uansett klare å suge opp vann fra ei bøtte, dvs. bygge opp et vanntrykk vesentlig høyere enn eksostrykket!
Er du helt sikker på at eksosutløpet ikke er blokkert, det virker som det bygges opp unormalt høyt eksostrykk der?
Og har du en eksosstøvel så sjekk at den ikke er "grodd igjen", det kan skje om båten brukes lite!
Håper du for finner feilen!

Enig i det du skriver, men det kan dessverre skje uønskede ting når båten står på land!!
Og impelleren blir vanligvis heller ikke defekt av et opphold på land, så noe må ha hindret utløpet fra sjøvannspumpa, alternativt hindret vannstrømmen fra inntaket til pumpa!
Inntaket - og inntakskrana - var vel åpen når du startet? Eller kan det ha blitt sugd inn falsk luft via lokket/pakningen på sjøvannfilteret - hvis du har slikt filter da?
Om sistnevnte skjer ødelegges impelleren raskt og motoren går varm!

Jeg rørte ingenting inne i båten i den perioden den stod på land og kranene stod åpne når den ble sjøsatt.

Kanskje var den gamle impelleren som stod i litt dårlig. God nok til å dra gjennom sjøvann når systemet var fullt, men for dårlig til å prime et tomt system.

Det jeg er litt bekymret for er den relativt gode strømmen av eksos som kommer i retning impelleren når systemet er tomt for sjøvann slik som i videolinken.

Er det normalt eller tyder det på følgeskader av at motoren gikk såpass varm? Alternativt en tett eksosstøvel eller lignende som gir for mye mottrykk, men tror ikke det, har staket der hvert år.

Hei, nå er det jo saltvannskretsen du har problemer med, og ferskvannskretsen bør vel ha fungert rimelig greit hele tida - så dette kan ha gått bra!
Faren for motorskade er avhengig av om overopphetinga og avkjølinga av motoren skjer raskt eller over tid. Ved høyt turtall/belastning er muligheten større for skade enn om du kjørte sakte. Tilsvarende er det viktig at avkjølingen skjedde på "naturlig måte" over tid - noe det normalt gjør!
Men du har vel våt eksos og eksosslange av armert gummi. Det er begrenset hvor mye varme den tåler, og uten kjøling kan den ha fått innvendige skader selv om den ser noenlunde uskadd ut utvendig. Har det skjedd smelting eller annen innv. skade kan dette være årsak til evt. eksosblokkering, så eksosrørets tilstand nær eksosbendet bør du også sjekke!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...