Jump to content

Garmin GPSMap 4008 tar ikke inn satelitter


bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei! Vi har en Garmin GPSMap4008 fra 2013, koblet til en Garmin 17 HVS antenne. I fjor begynte den å bli ustabil, før den sluttet å virke helt mot slutten av sesongen. Jeg trodde det kanskje var en dårlig kobling så nå har jeg fornyet alle koblingene med lodding og krympeskjøter. Nå har plotteren stått på i 3-4 timer og fortsatt har den ikke tatt inn en eneste satelitt. Har forsøkt å åpne antennen for å se om det er en kobling der som er dårlig, men huset er forseglet. Hadde det vært et dårlig internbatteri i antennen burde den vel ha funnet noen satelitter på den tiden uansett?? Garmin har ikke lengre support på denne modellen, noen som har tips til hva feilen er? Har ikke aller nyeste versjon av software, men hadde det vært det som var problemet hadde den vel sluttet helt, og plutselig? ikke bare langsomt blitt dårligere? Noen tips / råd? (budsjettet tilsier ikke ny i år)

 

Trygve

 

 

 

garmin 4008

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke allerede er gjort, så kan du forsøke en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger. 

Men det du beskriver er jo et typisk symptom på at internbatteriet er utgått, hvor plotteren "glemmer" satelittkonfigurasjonen. Har hatt denne plotteren i en tidligere båt, og mener (med forbehold) at internbatteriet skal være et vanlig CR2032 litiumbatteri. Kjør alltid "tilbakestilling til fabrikkinnstillinger" etter batteribytte. 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! ja, jeg har også tenkt den tanken. Forsøkte å demontere antennen, men innmaten er forseglet og ville ikke bruke makt for å få det fra hverandre når jeg er usikker.. Har tilbakestilt plotteren til fabrikk innstillinger. Dessuten burde den ikke finne satelittene når den har stått på i mange timer? selv om internbatteriet er ødelagt?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det mister plotteren "stakken" eller kall det gjerne "satelitt-tabellen" som den må ha for å finne satellittene. Plotteren vil derfor miste evnen til å spore opp satellittene. Dette kan sikkert @abbor mye mer om enn meg og forklare bedre.

Jeg har imidlertid byttet internbatterier på noen Simrad'er tidligere, og symptomene har vært nøyaktig de samme der. Batteriet sitter i plotteren og ikke i antennen.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg husker feil, men tror ikke originalantennen (som plugges inn i antennekontakten bak på plotter og ikke går via nmea-inngangen) synes under nettverksoppsettet. Men det er noen år siden jeg hadde denne plotteren så jeg kan ta feil. Et nytt CR2032-batteri koster kun noen ti'ere, så mitt råd er å starte i den billigste enden.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg TideRace! Tenker å begynne i den billigste enden. Er det bare å skru fra hverandre plotteren? Er batteriet lett å komme til? Hjalp forresten ikke å tilbakestille til fabrikk oppsettet..

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noe batteri så er det i antennen. Men antar denne er så ny at den ikke har batteri. Enten så bruker den en kondensator for å lagre energi eller så brukes flash eller eprom teknologi. 

 

Hvis ingen satellitter kommer opp er problemet noe annet enn mangel på lagret tid, posisjon eller satellitt data. Satellitter kommer opp uten dette, men det tar lang tid.

 

Det er sannsynligvis enten et koblingene eller GPS mottageren i antennen som har et problem. 

Link to post
Share on other sites

Hmm. Da er kanskje neste skritt å få lånt en nma183 antenne? Har både papir kart, selv om de er fra nittenpilogbue og gule sider(skippo) på tlf så overlever uten kartplotter, men er nå greit at den virker når den først er der

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 59 minutter siden:

Hvis det er noe batteri så er det i antennen. Men antar denne er så ny at den ikke har batteri....

 

Informasjonen om at denne plotteren skal et CR2032 internbatteri har jeg fått av en fyr hos Garmin Norge som jeg spurte av ren nysgjerrighet i ca 2018. 

Jeg har etter noen år på BP erfart at mange her vet mer om båtdingser enn de som burde vite det, men siden informasjonen spriker litt, er det kanskje greit å dobbeltsjekke. Å skru opp og kikke litt inne i kassa er  kanskje den enkleste og raskeste måten å avklare det på.

Link to post
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet, @abbor:

Gamle Simrad CX44 hadde vel også gps-mottager i antennen, men denne hadde også internbatteri i selve plotteren. Jeg har byttet batteri på flere av disse, og det er også en "byttetråd" her på forumet som beskriver denne jobben. Hvorfor skulle da denne ha internbatteri?

 

Garmin GPSMap 4008 ble etter hva jeg kan se lansert ca 2007, altså var disse to plotterne på markedet samtidig.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en av de minste Garmin GPS modellene for rundt 15 år siden (husker ikke modell eller nummer men kan sikkert finne dette om ønskelig), og selv om den hadde inngang for antenne så må den også ha hatt innebygd antenne da den alltid viste nøyaktig posisjon i "alle år" uten noen antenne tilkoblet. Når jeg senere byttet båt hvor det var slik antenne montert så flyttet jeg GPS'en over og koblet den til antennen. Det er samme Garmin GPS som sender posisjon til VHF radio.

Jeg har aldri oppdatert programvare.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 7 timer siden:

Av ren nysgjerrighet, @abbor:

Gamle Simrad CX44 hadde vel også gps-mottager i antennen, men denne hadde også internbatteri i selve plotteren. Jeg har byttet batteri på flere av disse, og det er også en "byttetråd" her på forumet som beskriver denne jobben. Hvorfor skulle da denne ha internbatteri?

 

Garmin GPSMap 4008 ble etter hva jeg kan se lansert ca 2007, altså var disse to plotterne på markedet samtidig.

 

GPS mottageren til CX44 sitter i selve enheten, ikke i GPS antennen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har første utgave av 4008 og 4012 liggende. Den gangen ble de levert med 'inaktiv' GPS-antenne. Senere kom en ny versjon av GPS-antenne som var 'aktiv'. Trolig er det to antenner med forskjellig opplegg til samme plotterserien, den nyeste muligens med batteri. Med der er jeg usikker. Men verken 4008 eller 4012 har innebygget antenne.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Trolig er det to antenner med forskjellig opplegg til samme plotterserien, den nyeste muligens med batteri.

 

Takk for det svaret, @Hulda. Da gir informasjonen fra Garmin om internbatteri av type CR2032 mening. Garmin-plotteren som jeg hadde var fra 2013, men alder på plotter er jeg usikker på om fyren fra Garmin visste noe om. Her kan det tydeligvis da være begge deler. Jeg hadde kjørt på med skrujernet for å avklare spørsmålet 🙂.

 

@mbm: Om det er innebygget antenne i selve plotteren er ikke relevant for problemstillingen her. Denne plotteren må ha ekstern gps-antenne. Så er da spørsmålet om hvorvidt det er "aktiv" antenne (gps-mottager er innebygget i antenne) eller "passiv" antenne (gps-mottager ligger i plotter).

Link to post
Share on other sites

Ok, kan stemme. Det er heller ikke batteri i selve antennen? Har jeg forstått det riktig da? Isåfall er det vel ikke noe poeng å bryte opp antennen? Har akkurat lastet ned siste program versjon, var nest siste som var på plotteren nå så jeg. Så da får jeg ta meg en tur i båten og oppdatere plotteren også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...