Jump to content

Daycruiser eller cabincruiser+skjærgårdsjeep


Mammut1

Recommended Posts

Eg har overbevist meg sjøl om at vi treng to båtar :lol: Her kjem resonnementet, argumenter gjerne i mot :boxing:
 

For ein del år sidan gjekk eg til psykolog. Det hjalp ikkje veldig, men det hjalp å kjøpe ein Hymer Mercedes på randen av kollaps, som blei eit mildt sagt omfattande prosjekt. Hjernekrymparen meinte eg hadde så godt av det at eg burde kjøpe fleire. No vart ikkje det nødvendig for helsas skyld, og bobilen vandra heden i 2020. Sidan har eg heldt på med hus og produksjon av arvingar. Det gjer eg egentlig enda, men det hadde våre gøy med eit nytt prosjekt. 
 

Som nemnt i anna tråd har vi i år fått oss ein liten skjærgårdsjeep. Ein gamal Rana 17 som er meir enn bra nok båt til å seie: «føkk bobil, vi skal ha BÅT» :sailing:

 

Det mest fornuftige med eit sansynleg budsjett på rundt 200 k TRUR eg hadde våre å kjøpe ein Daycruiser med utenbords ala Skibsplast 655. Her får ein greie eksemplar for godt under budsjett så vidt eg kan sjå. Dessuten ser eg for meg at slike båtar er fine til dagsturar, holmeutforsking og turar på butikken, som er det vi stort sett gjer med båt (pluss litt pilking). Eg likar også å «sitte ute» når eg køyrer båt, og ein slik daycruiser vil sansynlegvis kunne ligge ved molo på eigen grunn. 
 

Meeeeen… ein Skibsplast 655 frå 2007 er ingen Hymermobil-erstattar. Det er grenser for kor lenge det er gøy å henge opp fleire LED-strips og sy puter :wink: I tillegg vil eit eventuelt motorhavari føre til enten innkjøp av ny påhengsmotor (kjempedyrt), eller at eg er eigar av 2 tonn plastavfall (vil ta lang tid å kaste - søppeltømming kvar 4. veke, 240 L dunk :lol:). 
 

Derfor har eg begynt å tenke at kanskje den ultimate løysinga for oss er å beholde Ranaen - den er veldig fin til sitt bruk og kan ligge i havn på eigen grunn - og så ha ein større båt til langtur og ikkje minst prosjekt. 
 

Er det muleg å få ein fungerande båt på ca 30 fot for under 200 båtlappar? Som ikkje vil kreve astronomiske vedlikeholdskostnader dersom eg legg inn egeninnsats på det meste? Eg er relativt stø på DC (la opp alt elektrisk på nytt i Hymermobilen - to gonger) og ok handy generelt. Har dog svært lite erfaring med motorar og mekanikk, men trur eg er i stand til å lære ein del. Dette vil då bli prosjekt/langturbåt, så toppfart er ikkje kjempeviktig.

Eg sit mykje på Finn, men der er så mykje, spesielt av gamle cabincruiserar. Blir takknemlig for Finn-eksempel :pray:

 

Kom gjerne også med innspel på rasjonaliteten i 1-vs-2 båtar argumentasjonen min over. Kan hende eg er heilt på villspor, men akkurat no har eg overbevist meg sjølv om at to båtar er best :headbang:

 

PS: hadde open trebåt i eit par år før Ranaen, og veit dermed at eg likar å være på sjøen. Så akkurat det behovet vil ikkje gå over. 

Link to post

@Mammut1

Quote

@XardasKSP Eg har lest ein god del av den så smått legendariske «Stor båt til liten penge» tråden din. Den både inspirerer og sprer frykt :giggle: Fekk med meg at drevet dævva, men visste ikkje at du hadde hatt kollisjon. Men andre sine drev også dævvar. Min far har cabincruiser-kompisar som alle får spontane krampetrekningar i ansiktet dersom du nemner ordet «drev» :giggle: 

 

 

Eg har uansett starta ein ny tråd no der eg tek opp denne konkrete problemstillinga. Kanskje blir det stor båt til liten penge på meg også, så får den heller være for høg for naustet. 


Da tenker jeg at svaret kan fortsette i den nye tråden. Drevet til Alicraften dævva men ikke før det møtte på en undersjøisk trestokk som var helt usynlig fra båten. Traff den ett eller annet sted mellom Brevik og Grenlandsbrua (Alicraft hadde hjemmehavn ved Sildeberget og ikke i Langesund da det den gangen ikke var ledige plasser). Først dævva for øvrig bare propellen, hadde jeg visst hele drevet dævva da hadde jeg jo meldt det på forsikringa siden det var jo kasko ulykke å treffe en usynlig undervanns trestokk.

Du kan jo prøve en Alicraft i bedre (nyere) versjon kanskje den også vil leve litt, men anbefaler å bli kjent med en mekaniker siden jeg tror det var hovedfaktor i at Alicraft overlevde og hadde det fint. Husk det er skattefritt opptil 6000 kroner per år og opptil 60 000 kroner per år trenger kun eventuell ansatt mekaniker å betale skatt av arbeidstimer hos deg. Ikke noe MVA ikke noe arb.giver avgift og i tillegg så får man være med på ting.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352967709 her har du en med 2010 motor og 2019 drev. Den jeg hadde hadde 1996 motor og drev. Men det var VP og denne er Yanmar da. Du kan sikkert syte litt på prisen så den hjelper seg nedover mot 200 000 siden den båten har jo stått en stund. Har personlig tenkt tanken om midlertidig båt men jeg har hatt Alicraft allerede og det er jo ikke morro å kjøpe det samme igjen så midlertidig båt skulle i det minste være litt større og helst av Princess/Fairline merke med flybridge.

Og her har du en klin lik Alicraft bare litt nyere som den jeg hadde. Bare denne har 2 stykk av samme motor og de skal være overhalt. Antar båten må være sabla rask når med 1 motor av den typen gikk den opptil 22 knop. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=308664522

Link to post

Eg likar maskiner bedre enn folk, så det er meir sannsynleg at eg lærer meg å mekke enn at eg blir kjent med ein mekaniker :giggle:

Det er masse flinke folk bla her på baatplassen, og det er båtsjappe/-verksted i roavstand frå heimehavn. 

 

Med min nye, geniale tobåtsplan vil eg fortsatt kunne ha båtliv med skjærgårdsjeepen hvis(når) den store må ha vedlikehold. 
 

Den første linken din; det er heilt vilt at du får ein slik båt med 2010 Yanmar til såpass få båtpengar. Kontra f eks en liten Askeladden med sannsynlegvis-snart-dævv-påhengsmotor og gardindass. Er imidlertid fortsatt veeeeldig skeptisk til drev, spesielt sidan toppfart ikkje er veldig viktig på den store båten. 

Link to post

@Mammut1 Altså drev er jo noe jeg heller ikke liker. Men det er jo en mulighet for å like drev, det er hvis hele båten er så sabla billig at det å eventuelt bytte ut drevet til ett brukt eller til og med nytt ett ikke er en katastrofe fordi man hadde betalt for tilsvarende akslingbåt mer enn hva prisen for nytt drev er.

Det er jo en båt som har en tråd på båtplassen om hvordan den ble renovert og fikk nye motorer men fortsatt er den usolgt men ikke fordi alle skal ha båten så stor som meg antar jeg men fordi folk rynker på nesa av drev selv om motorne er 2019: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=356647003 Prisen er snart på nivå med akslingbåter som har 30 år++ gamle motorer.

Men på denne Alicraft så har du i tillegg til 2010 motor også drev fra 2019 og ikke fra 1996. At den jeg hadde var fra 1996 tilsier at den overlevde i over 20 år helt til trestokken ble dens bane. Så om drevet er 5 år gammelt så antar jeg at hvis du vedlikeholder det riktig hvert år så er det vel overveiende sjanser for at det vil det leve til det er minst 10 år gammelt. Så har du 5 år til å spare til ett nytt.

Ellers så aner jeg jo ikke så mye om båt så har ikke peiling hva det koster og om det i det hele tatt er mulig å ombygge en båt fra drev til fast aksling.

Uansett det virker sabla billig med 2010 motor og 2019 drev så om du skal ha bra odds for at den relativt store båten lever litt til så er det vel gode odds per krone. Ville sagt at risiko for dævva drev er akseptabel ved den prisen og ikke så veldig høy når den er bare 5 år gammel. Hadde jeg ikke hatt Alicraft før (man vil jo gjerne ha noe nytt og litt større selv som midlertidig) så hadde jeg sikkert vurdert det som midlertidig båt, vurderte en Princess 33 på auksjon til lignende sum (190 000 endte auksjonen på og båten forsvant fra finn). Hadde sikkert vært en mye bedre "sov godt om natta" alternativ til båt for 2 mill men får jo håpe den til 2 mill ++ er sabla bra, den er i hvert fall stor som i drømmene (selv om kanskje den Princess 65 som var foreslått til våren ruinerte litt inntrykket av at Princess 56 er stor :giggle::lol: )

PS. Den motorn og drevet kvalifiserer seg for motorforsikring så du kan jo sove trygt i 2 år til med motor og vel enda mer med drevet om du forsikrer det.

Link to post

@Mammut1, et gammelt "ordtak" (råd) sier: Spørsmålet er ikke OM et drev går i stykker - men NÅR. 

Og det kan du lese mye om her på Bp.

 

Uten å ta stilling til ditt dilemma vedr. en eller to båter; Det finnes mange gode bobåter til et par hundre - har du vurdert Baltic? En motor, Aksel, ror, to cabiner, men det må være trustere, ihvertfall i baugen. 

 

Lykke til med valgets kval! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Antar at jo flere båter desto mindre penger og tid til vedlikehold per båt så kanskje kvaliteten på båtene blir bedre om trådstarter holder seg til 2 stykk båter?

Ellers er det alltid en interessant avveining det med drev altså hvor billig skal det være for at man liker det. For min del er det i hvert fall verdt det dersom man kan kjøpe splitter nytt drev plusse på båtprisen og fortsatt ikke få like "ny" motor med aksling til denne prisen. Da er på en måte "dævving" inkludert i prisen man betaler så kan man jo ha flaks at det ikke dævver så fort.

Link to post

@Ask Du har skjønt det :lol:

 

Men som @XardasKSP er inne på er det nok best å holde seg til to, eventuelt ein, båt. Det blir vrient nok å få madammen med på at to båtar er fornuftig (men ho er på gli; eg må berre skifte vindu, tak og bordkledning på huset først. Og rive eit eldre hus på tomta. Bør være i mål før neste båtsesong :boxing:). Eg har nesten bestemt meg for at det blir 2, men denne tråden vil vise kva eg landar på. Ranaen min med Yamaha-påhengs har gratis båtplass og opplag, og krev minimalt med vedlikehald. Større båtar vil kreve havneplass og vinterlagring, og må vel opp av sjøen med kranbil. Nei det får holde med 2. 

 

Eg kjøper delvis poenget til @XardasKSP om drev og finans. Men berre delvis. Viss eg kjøper ei skute til 180000, og drevet dævver etter to veker, vil det fortsatt bli 100000+ i drevbytte eller montering av mast og segl. Alså ei stor ekstra utgift. Då er det jo bedre om der IKKJE er drev, så du slepp denne ekstratømminga av lommeboka? For som du seier @Hekri: drevet vil gi meg kødd. Har lest maaasse her på BP. Om det ikkje havarerer totalt, må vel båten opp av vatnet for å få byta den minste pakning(?). Som nemnt tidligare er noko av målet mitt å bli i stand til å fikse ting sjøl. Då trur eg det er bedre med steinknusarmotor (som er «ny nok» mtp å skaffe delar og kompetanse). Men er eg sikker? Nei. 
 

@Kallethekid Denne båten blir eventuell langturbåt og treng ikkje kjempehøg toppfart. Enda ein grunn til at eg ikkje treng drev. Viss eg vil ha raskare båt eingong vil det være meir effektivt og fornuftig å oppgradere Ranaen til ein raskare 18-fotar el. (enda eit argument for tobåtsplanen :giggle:). Men kva legg du i snekkefart? Eg hadde sett for meg at den bør marsje rundt 15 knop. Kanskje urealistisk? For svak motor er vel også litt ugreitt om du møter røff sjø?

 

Skal sjekke ut Baltic no @Hekri Takkar veldig for konkret tips, der er forferdelig masse eldre cruiserar å velge mellom, og Finn kan ikkje sortere vekk båtar med drev. 

Link to post

Har surfa på Scand Baltic 29 no. Fin båt, med god plass til avkom og bedre halvdel. Ser dog ut som dei ligg litt over budsjett. Men kanskje om eg finn eit passe dårleg eksemplar, f eks med kombinasjonen strøken motor/kokt elektrisk anlegg(?)

 

Er der andre gode akslingbåtar folket vil anbefale? Ser at Baltic er ein populær sak her på BP - er vel derfor dei går unna på Finn :giggle:

Link to post

@Mammut1 Vel min idee var at hvis du skal ha motor fra 2010 og aksling så vil prisen på båten være ikke rundt 200 000 men snarere rundt 400 000. Så hvis du skal få tilsvarende båt med aksling så er det billigere å bytte til nytt drev. Det andre poenget var at det drevet var fra 2019 så da lever det sikkert litt til. Ville i hvert fall vurdert 2010 motor med drev fra 2019 som bedre alternativ enn til samme pris f.eks 1990 eller eldre motor med aksling siden der er jo motor gammel også. Dette selvfølgelig om båtene var like store osv.

Ellers så er vel Scand Baltic og Scand Atlantic veldig populære båter så hvis du ikke har behov for aktercabin så får du vel nyere motor og utstyr om det er noe mindre populært som Alicraft slik jeg også fikk i Januar 2017 betydelig mer per krone enn om dette skulle være noe annet.

På disse "mindre" båtene så har du masse å velge mellom og du kan fortsatt få likestor båt selv om det ikke er et kjent og populært merke. Imens f.eks på de store båtene så er det stort sett Princess/Fairline/Storebro og mindre kjente merker finner man fort ut på at båten er f.eks mye smalere og lettere og derfor f.eks billigere. Selv på de aller nyeste Storebroene så har de laget dem litt smalere enn Princess/Fairline av tilsvarende størrelse dog ikke mye nok til å forsvare prisforskjell på vedlig nye båter.

Alicraft vet jeg i hvert fall var rimelig bred i forhold til lengden og den passet fint til fjorden selv om den ikke var morro om det var bølger på Skagerrak. Hvis du skal ha ett populært merke så blir det enten dyrt eller så blir det eldre komponenter. Altså så lenge båtene er små nok til at man kan få det samme av all slags merker hadde jeg valgt noe mindre populært for å få nyere motor og annet inni som var nyere.

PS. Om det var Princess 56 med drev til 1 mill og med aksling til 2 mill så hadde jeg ikke nølt ett sekund tatt den med drev og kjøpt nye drev når de dævva. Men er det lignende pris så er selvfølgelig aksling best.

P.PS. Aner ikke om disse har drev siden det står ikke ett kvekk i annonsen om det men dersom de har akslinger så er dette vel båt som er 30+ fot med nyest mulig motorer med aksling nærme ditt prisønske som jeg fant på finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352225023

Ellers er det enten motor før 1990 eller så er det drev om motor er nyere og båt 30+ fot og minst 18 knop fart. I dette prissegmentet om jeg skulle ha "ny Alicraft" så hadde jeg heller valgt nyest mulig motor og eventuelt skiftig av drev. Siden dævva motor blir dyrere enn dævva drev. Men det er bare sånn min idee kanskje det er feil.

Link to post

@XardasKSP drev-argumentasjonen din «makes sense». Men det er under forutsetning av at eg må bruke proff mekaniker til alt. Tanken min er:

- viss det må byttast ei pakning, eit tannhjul eller ein impeller på drevet, må eg leige folk til å heise opp båten OG sannsynligvis også leige folk til å reparere. 
- men viss det må bytast ei pakning på steinknusarmotoren, kan eg fikse dette sjøl uten å heise opp skuta eller evt taue den til båtverksted. 
I tillegg er det jo ein ekstra, kompleks og dyr, komponent som akslingbåt ikkje har. Men viss markedet er slik at gode akslingbåtar er uforholdsmessig dyre må eg kanskje revurdere denne aproachen. 
 

Er ellers ikkje så opptatt av merke, anna enn på motor og drivverk der det er viktig å skaffe delar (har f eks ein fullt fungerande tohjulstraktor som eg ikkje får brukt fordi eg manglar eit stag og ingen har høyrt om produsenten). Så det kan godt være noko ukurant, men gode sjøeigenskapar på skroget er også viktig.

 

Bølger er eg dog ikkje så bekymra for. Eg ser du skriv både her og i legendetråden din at Alicraften var skummel på opent hav. Men var ikkje den 31 fot? Det er ikkje meininga å fornærme eks-Alicraften din, men då tenker eg kanskje at det skroget ikkje var all verdens?

 

Når eg kjøpte Ranaen ville eg ut å teste den i litt sjø aleine, før eg byrja å gå på tur med kidsa og denslags. Var vel ein drøy meter bølge og litt skum på toppane. Dette var utomskjærs. Takka være baatplassen.no var dette ikkje skummelt i det heile tatt, fordi båten oppførte seg NØYAKTIG som folket her har sagt at ein Rana 17 oppfører seg: i «stor» fart vil den ri på kjølen, og viss det er litt sjø vil den då til stadigheit ramle over på eine sida. Dette fører både til hard klasking, men også følelsen av at baugen vil ned i sjøen. I utgangspunktet ganske ekkelt. Takka være denne nyttige kunnskapen frå forumet forsto eg kva som skjedde, og det var ikkje særleg skummelt. Litt ned med farta, så pløyer den fint gjennom bølgene og alt er honky-dory. Og dette er ein 17 fots båt med egenvekt på ca 300 kg - inkludert motor. 
 

Viss det er for mykje sjø til at det blir skummelt i ein båt på rundt 30 fot, trur eg heller eg let vær å gå ut akkurat den dagen. 

Link to post

Jeg skjønner meg ikke på den frykta for drev mange har her inne, jeg kjenner flere som mishandler drevene sine i den forstand at de bytter belg hvert 3-5år, bytter/sliper kon en gang hvert 3-5år og kryss kjøpt til Volvo 740 fra biltema hvert 3-5år, bytter olje en gang i året og girer masse på full sving, gjerne gasser litt hardt også på full sving. Har vært borti ett par drev havarier og de er som regel fiksa for noen få tusenlapper og noen få timer med arbeid. En god mekaniker slakter drevet og setter det sammen igjen på ett par tre timer, trykktestinga gjør seg selv 

 

Manøvrering med drev og duoprop er verdt det, det samme er muligheten til og tilte opp drevet hvis man er på plasser der det er grunt 

Link to post

Det koster litt, men kjøp deg en skikkelig opplagshenger hvis du har bil til å trekke med. Da tar du båten opp på noen minutter hvis du bor i nærheten av en rampe. Men hvor mye koster ett løft ? 1000-1500kr ? Jeg vet vi tar 1100 

 

Det og ta båten opp engang iblandt er bare bra, da får den tørka litt og motvirka plastpest samt at du får jevnlig kontroll under den og kan spyle den for og beholde drivstoff økonomien og farta 

 

Jeg er jævli bortskjemt når det kommer til løft av båten, har gratis løft og jeg gidder ikke stå på vannet å skru, det gynger, man mister ting, lenger vei og gå for å hente deler og verktøy 

Link to post
XardasKSP skrev 1 time siden:

P.PS. Aner ikke om disse har drev siden det står ikke ett kvekk i annonsen om det men dersom de har akslinger så er dette vel båt som er 30+ fot med nyest mulig motorer med aksling nærme ditt prisønske som jeg fant på finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352225023

 

Bildene avslører at dette er faste akslinger. Motorene er under dørken inne i salongen. Og toppfarten er sørgelig lav.

Med drev hadde det vært noe helt annet.

Og Storebro har vel generelt sett ingen båter med drev uansett?

Prisen var forøvrig latterlig lav, skjønner ikke helt dette :saint: Må være tidenes kupp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Alt eg ikkje veit. Eg har tenkt at såpass stor båt MÅ opp med kran. Men det må den kanskje ikkje nei… ramper er her flust av, så skal få den opp sånn sett. Den einaste bilen eg har med hengerfeste nett no er ein litt sliten Huyndai ix35. Såpass sliten at når eg drog opp Ranaen kunne dei kjenne lukta av clutch på Færøyane. Denne skal uansett bytast snart, men kva slags bil kan dra ein Scand Baltic eller ein Alicraft 31 opp av havet på ei sånn rampe? Viss det berre er opplagshengar og du ikkje skal ut på veien, går det kanskje an - til ei viss grad - å gi bæng i grense for totalvekt og liknande?

 

Skal uansett ha eit ope sinn. Det er så klart fristande når det dukkar opp eksemplar som den @XardasKSP linka til med nesten ny motor og drev. Men såpass nytt betyr vel også meir komplekst og vanskeligare å fikse sjøl? Kanskje også med eitt eller anna digitalisert ræl som er essensielt for at motoren i det heile tatt skal gå rundt?

 

Elles har du sjølsagt heilt rett @Eika mtp at det er lurt å ha båten på land innimellom. Tenker uansett den bør på land vinterstid då det kan bli ganske brutale værforhold her ute. 

Link to post
Eika skrev 1 minutt siden:

Nesten hva som helst av bil med diesel, 4wd og lavserie drar opp en liten 30foter, men en stor 30foter så må det en traktor til 

 

Her er gamle båten min, en halco 29 på tilhenger bak en transporter pickup 4x4 

 

Men den er nesten 3 meter bred, så godt over grensa for hva som er lovlig å transportere på ordinær måte. For ikke å snakke om vekta.

Men dette var naturligvis ikke på offentlig vei :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 3 minutter siden:

 

Men den er nesten 3 meter bred, så godt over grensa for hva som er lovlig å transportere på ordinær måte. For ikke å snakke om vekta.

Men dette var naturligvis ikke på offentlig vei :giggle:

 

500m på sperra område, sier vi. Men det var egentlig mest for og vise at det faktisk ikke er sååå pes med relativt stor båt og tilhenger, hvis man har en rampe rett i nærheten av der man vinterlagrer båten

Link to post
Mammut1 skrev 2 minutter siden:

@Teerex her eg bur køyrer folk alt mulig på offentleg vei. Litt kardemommelovaktig. Funkar bra, så lenge du held deg på øya. Såg ein politibil her ute ein gong. Det er vel nærare 10 år sidan :giggle:

 

Øyboer, da er alt lov :) 

 

Men som tideligere øyboer så må jeg virkelig anbefale deg hardtop, skyvedør/kalesje bakvegg og diesel varmer. Da blir det kos å være på vannet året rundt :) dere har jo godt fiske også, kjøttkvaliteten er på topp når det er kaldt i vannet 

Link to post

@Mammut1

Quote

Det er ikkje meininga å fornærme eks-Alicraften din, men då tenker eg kanskje at det skroget ikkje var all verdens?


Jeg tror nok det er heller meg som ikke er all verdens og at Alicraft aldri var i fare uansett bølger. Ellers så har jeg jo en spesiell bruk av båten som jeg liker altså å stoppe midt utpå (da beveger båten seg mye mer enn om man er i gang) ta ut havfiskestanga og drive med pilking imens jeg og resten holder seg fast i båten :giggle: Så om du ikke skal stoppe utpå og ikke har behov for å pilke i litt bølger er vel Alicraft sikkert bra nok for all bruken og Storebro sikkert enda bedre.

Så om du vil ha noe med faste akslinger så sier @Teerex at dette er faste akslinger https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352225023 og motorer er fra 1996 og selve båt er vel bedre enn både Alicraft og Scand siden det er jo Storebro som på den tiden i hvert fall ble betraktet som bedre enn Princess/Fairline. Tror det i din ønskede prisklasse er beste tilbudet med akslinger.

PS. @Teerex Storebroene kom vel ikke ut av fabrikken med drev, men siden noen bytta motorne så kunne de jo funnet på å skaffe seg drev. Ville ikke gi @Mammut1 feilinformasjon :giggle::lol:

Princess 35 ble jo vel originalt bygd med faste akslinger men likevel når den ble ombygget med 2019 D4 VP motorer så ble det satt på drev (aner ikke hvorfor siden båt sikkert hadde blitt solgt for mye mer og lenge siden om det fortsatt var faste akslinger til nye motorer).

 

Link to post

Hvis du likte Baltic men synes den ble for dyr så finnes det alternativer som er veldig like men billigere. 

 

Søk på Inlander eller Dacapo f.eks. Spesielt dacapo så vil du få opp noen gode eksempler i ditt budsjett (jeg får av en eller annen grunn ikke til å lime inn når jeg skriver her på mobilen!). Alle disse har aksling. Ligger en dacapo 8700 ute med VP 40 motor. Bør være ett godt utgangspunkt. 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...