Jump to content

Daycruiser eller cabincruiser+skjærgårdsjeep


Mammut1

Recommended Posts

Angånde drev vs aksling; litt som TS sier er det ikke bare utskiftningskostnaddene. Hva hvis de "skjærer" seg rett før en ferie; da er det ikke lett å reparere og ferien blir i leid campingvogn i stedet. Og hvis det går dunken underveis i ferie så blir det mye bekymringer. Det er verdt noen kroner det også. 

 

Så kommer de årlige utgiftene, som også er litt, i hvertfall om det ikke taes selv. Fikk pris på årlige servicen på 2 x D6 med dpi for noen år siden og det var ca 45 000 kr. Så derfor gikk vi for en motor med aksling. 

 

Men det er noen 1000 båter på sjøen med drev som bare går og går. 

Link to post

@Thomas_h Det var noen som skrev at drev kunne byttes raskt til nytt om båten tas opp mener jeg å huske, men altså det skal være sabla mye billigere med drev før man liker det. Det ble også påstått det tar lenger tid å fikse på om noe går feil med akslinger (som skjer mye sjeldnere) enn å bytte ut drev til nytt.

Angående TS sitt båtønske så tror jeg for tiden den Storebroen er det beste innenfor budsjettet som har aksling, resten har motorer som er i snitt 10 år eldre. Ellers er det vel også høy kvalitet på selve båten. Liker å følge med på markedet på finn så vil linke inn noe nytt for @Mammut1 om jeg ser noe men er ikke alltid sikker om det er aksling eller drev dersom annonsen har ikke ett kvekk om drev og man ser ikke båten ut av vannet. Noen ganger pleier også selgere å skryte av fast aksling fordi dette er jo noe som folk ønsker.


 

Link to post

@Thomas_h Det var da bare tanken om noen har det travelt med å måtte bruke båten akkurat der og da, man kan jo sikkert også ha 2 drev altså både det nye og fikse det gamle.

Men @Mammut1 har jo tenkt å ha 2 båter nettopp fordi han er redd at den eldre store båten kan være ute av drift så da burde jo dette trekke mot å heller skaffe nyere motor og drev til rimeligere pris. Så finnes det jo også av og til tilbud på aksling båt som denne Storebroen da.

For min del så tror jeg fortsatt at drev kan likes dersom tilsvarende akslingbåt med samme alder på motor koster mer enn hva det koster å kjøpe inn splitter nytt drev. Klarte ikke å finne opptil 400 000 en 30+ foter med 2010 motor eller nyere. Den eneste relevante med aksling for trådstarter må vel være som den Storebroen hvor motorne er litt yngre og selve båten mer spennende enn en Alicraft. Om en f.eks Scand Baltic eller Scand Atlantic med aksling skal ha nyere motor må man vel helt oppi 600 000. Hadde uansett synes Storebro er mer spennende enn Scand.

Så får jo @Mammut1 finne ut av hva han synes selv. Uansett diskusjon om drev og aksling finner jeg interessant akkurat som vurderinger av diverse eldre båter siden jeg har selv tenkt tanken om midlertidig båt (dog større enn Alicraften jeg hadde da) dersom det ikke skulle gå veien med engang med "finale båt".

Link to post
Thomas_h skrev 6 minutter siden:

Sikkert rett om du finner et ertantnigsdrev.

 

Må du ha ny dpi er det vel 190 000 ut. Spesielt dumt om det "gamle" kun trenger noen nye deler. 

 

 

 

 

Hvis man har så ny båt og motor at man har dpi, så har man somregel forsikring og da går det fort unna :) 

 

Men det meste man trenger til båt, klarer man som regel å skaffe på finn.no, baatplassen.no eller via noen telefoner, så man faktisk kommer seg på vannet igjen ganske fort 

Link to post

@Eika Har fått denne anbefalinga av andre, og er forsåvidt einig. Pilothouse har blitt svært populært på våre kantar, og det er logisk til heilårsbruk. Men eg ser for meg meir kosebåt her, og likar godt å køyre båt utendørs. På vinterstid skal ikkje båten brukast - den skal forbedrast til neste sesong :giggle:


Dette er akkurat det eg også tenker @Thomas_h Utskiftingskostnader er ikkje alt. Det er alltid ein viss sjanse for at den gamle Ford eller VPen også tek kvelden, men oddsen for det må jo være mykje lavare(?) I tillegg er eg ikkje ute etter superfart, iom at eg tenker å beholde Skjærgårdsjeep til kortare turar og leik. Alt mekanisk må jo ha service og vil av og til trenge reparasjon, men eg tenker det handlar om å redusere kompleksitet —> redusere risiko —> redusere uforutsette kostnadar og øydelagte båtturar. 190000 i spontankost er ikkje aktuelt, ei heller 50000 i kostnad for service. Trur aproachen min må være gammalt, solid og enkelt!

 

Link to post
Thomas_h skrev 1 time siden:

Så kommer de årlige utgiftene, som også er litt, i hvertfall om det ikke taes selv. Fikk pris på årlige servicen på 2 x D6 med dpi for noen år siden og det var ca 45 000 kr. Så derfor gikk vi for en motor med aksling. 

 

45 båtpenger for en dags arbeid... ja da er det noen som tjener penger der ute :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

@Mammut1

Quote

Alt mekanisk må jo ha service og vil av og til trenge reparasjon, men eg tenker det handlar om å redusere kompleksitet —> redusere risiko —> redusere uforutsette kostnadar og øydelagte båtturar. 190000 i spontankost er ikkje aktuelt, ei heller 50000 i kostnad for service. Trur aproachen min må være gammalt, solid og enkelt!


Da antar jeg den Storebroen som ble linket blir per dags dato mest akslingsbåt i relevant priskategori per krone, men det kan alltids komme noe nytt på finn.

@Teerex

Quote

45 båtpenger for en dags arbeid... ja da er det noen som tjener penger der ute :giggle:


Er jo derfor det er lurt å kjenne en mekaniker, det er jo arbeidsgiveravgift og MVA fritt å betale lønn opptil 60 000 per år per person.

Link to post

@XardasKSP Eg vil ikkje ha to båtar primært fordi den store gamle kan være ute av drift. Men det er litt av grunnen. Meir fordi ein 17-18 fotar som ligg på eiga tomt, festa med ein karabinkrok eller tre, er ekstremt snedig for småturar og holmehopping og pilking og butikkturar. 
 

Eg er heller ikkje så veldig redd for gamal motor, så lenge den er velholdt og av bra merke, og at det kan skaffast delar. Har ein anna tråd her på forumet om påhengsmotoren min frå -85, som både BP og båtkyndige naboar og lokal merkeforhandlar meiner kan vare i mange, mange år til. I løda fann eg ein Honda motor som ingen kan ha starta på 20 år, men den går som ei kule. Hymermobilen min hadde motor frå 96, gått over 100000km på Max turtal (den hadde 4-trinns automatkasse…), starta og gjekk til bilen rusta opp. Derfor trur eg det er mulig å finne akslingbåt til budsjettet, fordi eg ikkje har 2010-kravet som du har på motor. 

 

PS: likar også å stoppe motoren og pilke. Det kan være litt ubehagelig i bølger, einig i det. Men trur du må ha VELDIG stor båt for å bli kvitt problemet. I Ranaen pilkar eg innomskjærs viss det er bølger, utenskjærs viss ikkje. Det går fint, sjøl om eg ser rett sør på Vestkapp (Stadt) når eg er utpå. 

Link to post

Akkurat no er eg forøvrig på SuperSpeed2 på veg mot Larvik. Skal tru om den har drev? :giggle: Kapteinen har i alle fall lagt til før, imponerande manøver med enda større båt enn du vil ha @XardasKSP

 

Det er kanskje praktisk å krysse Skagerak på denne måten; med ein elbil stua inn i ei stålbalje med 1000 andre, men steike så mykje meir classy det hadde våre å krysse i ein Storebro :lol:

Link to post
Mammut1 skrev 39 minutter siden:

Akkurat no er eg forøvrig på SuperSpeed2 på veg mot Larvik. Skal tru om den har drev? :giggle: Kapteinen har i alle fall lagt til før, imponerande manøver med enda større båt enn du vil ha @XardasKSP

 

Det er kanskje praktisk å krysse Skagerak på denne måten; med ein elbil stua inn i ei stålbalje med 1000 andre, men steike så mykje meir classy det hadde våre å krysse i ein Storebro :lol:

 

Det var i går du skulle ha vært i Larvik :) 

 

Frekke jævla ungen "er det sånn båt du vil ha onkel? Sånn som du ikke har penger til?" 

IMG_20240629_120502.jpg

Link to post
Mammut1 skrev 39 minutter siden:

Akkurat no er eg forøvrig på SuperSpeed2 på veg mot Larvik. Skal tru om den har drev? :giggle: Kapteinen har i alle fall lagt til før, imponerande manøver med enda større båt enn du vil ha @XardasKSP

Anbefaler å stå på dekk og følge med når dere legger fra på vei hjem igjen. De snur det droget inne på havna og det er ikke mange meter klaring noe sted. 

Link to post

@Mammut1 Har ikke noe krav om 2010 på motor siden alle jeg vurderer er eldre, men hadde det vært et valg til lavpris med 2010 motor så hadde det vært å foretrekke :giggle:

 

Ikke noe elbil for meg, motorn på bil skal helst være bensin og lage lyder :giggle: 

 

Du får se på den Storebroen eller vente til noe nytt kommer på finn. Men skulle jeg hatt midlertidig båt i samme størrelse som Alicraft men som ikke er Alicraft så hadde den vært interessant om den lå nærme selv om det er ønskelig at selv den midlertidige er noen fot større enn forrige og gjerne bredere også.

 

Får selv se hva det blir av Princess 56.

Link to post
Mammut1 skrev 57 minutter siden:

Akkurat no er eg forøvrig på SuperSpeed2 på veg mot Larvik. Skal tru om den har drev? :giggle: Kapteinen har i alle fall lagt til før, imponerande manøver med enda større båt enn du vil ha @XardasKSP

 

Det er kanskje praktisk å krysse Skagerak på denne måten; med ein elbil stua inn i ei stålbalje med 1000 andre, men steike så mykje meir classy det hadde våre å krysse i ein Storebro :lol:

 

Nei drev har den nok ikke. Og ikke vannjet heller. Men derimot vribare propeller, såkalte CP-propeller (Controllable Pitch Propeller). Og drøyt 52.000 hk.

 

Skipet har diesel-mekanisk fremdrift med fire Wärtsilä 9L46 9-syl. dieselmotorer hver med ytelse på 9600 kW v/500 o/min som via Flender reduksjonsgear driver to Kamewa Ulstein propellanlegg. Toppfart er ca. 31 knop og service fart ca. 27 knop.

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
XardasKSP skrev 1 time siden:

Er jo derfor det er lurt å kjenne en mekaniker, det er jo arbeidsgiveravgift og MVA fritt å betale lønn opptil 60 000 per år per person.

 

Ja, eller enda lurere å fikse det sjæl før det dævver :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

@Teerex Nettopp. Fikse sjøl :smiley: (får ikkje til siteringsfunksjonen her på BP). Det er det sjølsagt ikkje alle som vil, men litt av mitt poeng med «stor» båt er nettopp å bli i stand til å vedlikehalde, forbedre og reparere sjøl. 
 

Uansett kva som skjedde i Larvik i går @Eika, så ser det mykje meir spennande ut enn det som skjedde der eg var i går (korfor nokon har lagt ei etappe av Tour de France akkurat der eg var på ferie er for meg både ei gåte og eit irritasjonsmoment. Har ikkje våre i nærheita av Frankrike). Viss gutungen vil ha racerbåt kan du vel berre poengtere kor lite kos og chill det må vær å sprette rundt på sjøen i ein sånn. Utan samanlikning forøvrig: fleire gongar om dagen kjem det sånne turist-RIBar forbi naustet mitt. Der kan du betale blod for å bli trekt inn i ei klam overlevelsesdrakt, bli spent fast i ein bøyle, og bli kjørt rundt på sjøen i 500 knop. Idiotar :giggle:

 

SuperSpeed nærmar seg Larvik, skal følge godt med @subwoofer. Sto på land og såg på den når den ankom Larvik førre veke. Sjukt imponerande. Men ein blir vel vant til det meste. Når eg sjøsette Ranaen og skulle ut frå sjøsettingshavna dulta eg borti flytebrygga (veldig sakte) minst tre gonger før eg fekk baugen rett vei og ut. Tenkte at denne her klarer eg aldri å manøvrere, 30 ville hestar er ALT for mykje. Eit par veker seinare kan eg både legge til og legge frå, i forskjellige hamner. Uten å være skitnervøs. 
 

For å samle trådane i tråden og FORELØBIG konklusjon: 

- to båtar = sunn fornuft

- fungerande båt (aksling eller drev) på ca 30 fot er fullt mogleg å skaffe for under 200 000. 
- aksling gir lavare servicekostnader og mindre risiko for feil, drev gir bedre manøvrerbarheit. 
 

Oppfølgingsspørsmål:

1. Kor vanskelig kan det vær å manøvrere ein akslingbåt med baugthruster? Har aldri prøvd, men tenker det er muleg å lære(?) Forstår at den ikkje kan svinge med roret når den bakkar.

2. Ser f eks på dei Dacapo-båtane som @Mr_Stian nemnte (dei likte eg godt - takk for tips). Dei er stort sett utstyrt med ein eller annan Volvo Penta variant, men ingen har nøyaktig samme motor, sjøl om dei er frå omtrent samme år. Er VP litt som Yamaha - at alt dei lagar er dritbra? Eller er der variantar ein bør styre unna?

3. Afterkabin er upopulært har eg skjønt. Men eg skjønar ikkje kvifor. Viss ein skal fiske er det så klart upraktisk, men viss ikkje må det jo være genialt å kunne sende ungane «bak på rommet»? Dacapoane ser tilogmed ut som om dei har to toalett. Då kan han far ete kebab på tur :giggle:

4. (Semi-digresjon). Kvifor er nesten alle som skal selge båt på Finn så dårlege på å ta bilder? Enkelte som skal selge båt til fleire hundre tusen legg ut eit par dårlege nærbilder av brannslokkingsapparat og septiktank. Andre har isolert sett gode bilder, men både bilda og tekst føreset at kjøper kjenner båttypen frå før. Eg syns i alle fall ofte det er vanskelig å få eit overordna inntrykk av planløsninga på båtar som ligg på Finn. Gjeld både daycruiserar og større cabincruiserar. 

Link to post

Guttungen blir påtvinga racerbåt uansett om han vil eller ikke, vi har allerede plukka ut fargen på båten han skal ha :) noen fordeler må det være og ha en onkel som er har jobba som båtbygger, har egne former og er hekta på racerbåt, hvis båt interessen er der, så kommer han til og bli grise bortskjemt når det kommer til racerbåter 

 

Men det er slemt og gni inn at jeg drømmer om en D båt (25-30fot catte, med 2x200 og tilhenger med sidelengs vipp) men ikke har råd :headbang:

IMG_20230901_190027.jpg

 

Screenshot_2023-08-21-13-37-16-688_com.miui.gallery.jpg

Link to post
Mammut1 skrev for 3 timer siden:

Kor vanskelig kan det vær å manøvrere ein akslingbåt med baugthruster?

Ikke veldig vanskelig. Men min båt har et frimerke av et ror, så får lite effekt av rorutslag.

 

Så da bruker du baugpropell, eller hekktruster om det er. Ser mange av de eldre akslingsbåtene har god kontroll under bakking uten noen form for sidepropell. Trenger bare litt fart på propellen. 

 

Dere nevnte sleping av 30fots båt lengre oppe i tråden, og så nevnte du pilothusbåt; da tenkte jeg på når vi slepte forrje båten med en stor pickup. Så litt komisk ut. Det gikk, men ble løftet ut med kran. Tror ikke det hadde gått på en slipp. (Ca 5 tonn)

 

Screenshot_20240630_091527_Photos.jpg.1a8deb12ad00a2e92a026b92a024adcc.jpg

Screenshot_20240630_091544_Photos.jpg.ba9c1d512aed928e791f57ed21f80566.jpg

Link to post

@Eika Den båten ser heilt vill ut. Trur båtracing er eit totalt ukjent fenomen her på Sunnmøre. Er vel ansett som sløsing med drivstoff, dessuten er det nok litt upraktisk å dra garn i ein slik båt… :rolleyes: 

 

@Thomas_h Betryggande. Det meste er uansett vanskelig når ein ikkje kan det. Men viss manøvreringsfrykt (i tillegg til eksisterande gå-på-skjær-frykt) skal styre båtlivet mitt så blir det ikkje båt. Hadde ikkje hatt den eg har no eingong. 
 

Såg litt komisk ut med pilothouse på hengar ja. Reknar med du ikkje har tunnellar på din veg, då hadde du blitt ein YouTube-hit :wink::giggle:

 

PS: no sto eg på dekk når SuperSpeed la til i Larvik @subwoofer, og syns det var imponerande nok. Eg hadde i alle fall tatt den manøveren i langt lavare fart, sjøl i Ranaen min :giggle:

Link to post
Mammut1 skrev 1 time siden:

@Eika Den båten ser heilt vill ut. Trur båtracing er eit totalt ukjent fenomen her på Sunnmøre. Er vel ansett som sløsing med drivstoff, dessuten er det nok litt upraktisk å dra garn i ein slik båt… :rolleyes: 

 

Jeg kjører speedbåt siden jeg ikke har råd til noe annet, i 60knop ligger jeg på ca 30-35liter i timen. 0.5-0.6L pr nm er akseptabelt. 

 

Fæle til og dra garn ifra, men nydelig til stangfiske, har jo den kastebrygga som ikke krenger en millimeter når man går fra side til side, hvis man fisker med flue så er det lite på dekk fluesnøret kan hekte seg fast i. Også er man somregel førstemann til fiskeplassen

 

 

Link to post

To båter - minst, er et must!

Nå til dags som snart pensjonist så har jeg 3, en snekke, en robåt og en gummijolle. Hver til sitt bruk. Tidligere var der alltid en langtur båt og en skjærgårdsjeep + jolle og oselver med rigg. Flere båter gir mulighet for variert båtliv for store og små, og dekker mange bruksområder. Men med flere båter er det nesten nødvendig å kunne fikse det meste selv…

Om du ser deg om etter rimelig turbåt så ville jeg kastet noen blikk på Marex 32 Friendship, Viksund 880, Viksund 31 Goldfish eller kanskje denne Viksund 990 https://www.finn.no/353237491. Den har ligget usolgt en stund så kanskje de er mottakelig for tilbud. 
Alle Viksund er trauste, solide båter. Nå selvsagt noe gammelmodige, men innenfor budsjett. Og om det er enkelt og rimelig båthold og mye være-på-sjøen-hele-familien-glede du ser etter er disse midt blinken. Finnes flere gode eksemplarer av disse der ute. 
Marex Friendship var og er fremdeles fjordens vakreste snekke. Lett å lage separat sovekabin forut i disse.  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Når det gjelder Dacapo så hadde du nok en del varianter å velge mellom når det kommer til motor. Har en kompis som har en BMW motor i samme båt. 

VP sin 40 serie motor er veldig gode motorer som er enkle å skru på. Båten er og gode båter. Trodde ikke det var 2 toaletter. Kompisen min har kun 1. 

 

Når det gjelder akterkabin så er det veldig mange fra 80 og 90 tallet som ble bygget med dette. Men de fleste er gått over til åpent bak og større badeplatform. 

Link to post

Er mere for alt i ett båt jeg, selv om det blir litt kompromiss. Har akterdekk med lett adkomst badeplattform, bra fiskebåt, bra fartsressurser, lukket båt, med bra komfort, men går an å åpne tak og sidevinduer. Har ikke så stort krav til overnatting da jeg har hytte midt i Trondheimsleia, så weekendturer er det jeg bruker den til, men mest dagsturer med rask forflyttning. Litt ny så man slipper at komponenter og tekniske installasjoner dævver.. kommer aldri til å kjøpe stor og gammel båt. Stor og ny passer ikke lommeboka! Har en 14 fots åpen båt også, men den brukes skjelden!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...