Mammut1 Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Kva slags båt har du då @-morten-? Vi var/er i utgangspunktet på utkikk etter kompromissbåt (DC 21-26 fot), men så lurer eg jo på om det er bedre med to… Ungane mine er 2, 9 og 12, så når vi har transportetappe på meir enn 20 minutt går dei leie. Tenker jo derfor at kombinasjonen stor turbåt/liten billig skjærgårdsjeep er fornuftig, både bruksmessig og økonomisk. Det er også veldig viktig at det er lav terskel for å ta ut båten. Eksempel: eg og toåringen er i fjøra. Toåringen blir varm. Då puttar eg han i Ranaen, løyser karabinkrokane og tek ei runde på fjorden. Kostar ingenting og er svært praktisk. Eksempel 2: madammen bakar kake og manglar smør. Då kan eg berre labbe ned til sjøen og frese over fjorden til Meny. Går litt fortare enn å ta bilen, og er mykje meir stilfullt Takk for tips @Rolf og @Mr_Stian Skal sjekke ut meir på Finn seinare. Er på bilferie… Har aldri sett på racerbåtar @Eika. Kanskje eg må ha tre båtar Men først må både madammen og eg overbevisast om at det er lurt med to… Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 42 minutes ago, Mammut1 said: Kva slags båt har du då @-morten-? Vi var/er i utgangspunktet på utkikk etter kompromissbåt (DC 21-26 fot), men så lurer eg jo på om det er bedre med to… Ungane mine er 2, 9 og 12, så når vi har transportetappe på meir enn 20 minutt går dei leie. Tenker jo derfor at kombinasjonen stor turbåt/liten billig skjærgårdsjeep er fornuftig, både bruksmessig og økonomisk. Det er også veldig viktig at det er lav terskel for å ta ut båten. Eksempel: eg og toåringen er i fjøra. Toåringen blir varm. Då puttar eg han i Ranaen, løyser karabinkrokane og tek ei runde på fjorden. Kostar ingenting og er svært praktisk. Eksempel 2: madammen bakar kake og manglar smør. Då kan eg berre labbe ned til sjøen og frese over fjorden til Meny. Går litt fortare enn å ta bilen, og er mykje meir stilfullt Takk for tips @Rolf og @Mr_Stian Skal sjekke ut meir på Finn seinare. Er på bilferie… Har aldri sett på racerbåtar @Eika. Kanskje eg må ha tre båtar Men først må både madammen og eg overbevisast om at det er lurt med to… Har en Askeladden C75 Center Cabin, med 300hk Suzuki. men for 4 blir det for få soveplasser, vi er stort sett to eller tre på tur. Med utestyring er den enkel å dra ut alene med, liten nok til å håndtere og stor nok til å gå et stykke med. Går økonomisk på 25-26 knop. veldig lite støy med baktøra lukket. Var lei kalesje så ønsket meg lukket båt. Kommer nok ikke til å gå tilbake til kalesjebåt nei Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eika Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Mammut1 skrev for 1 time siden: Har aldri sett på racerbåtar @Eika. Kanskje eg må ha tre båtar Men først må både madammen og eg overbevisast om at det er lurt med to… Far i huset må da ha ett skikkelig leketøy som får han til og koble helt ut, det er ingen ting annet i verden enn deg, den båten og de neste 500 meterne som har noe og si akuratt der og da :) Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 C75 er veldig fine båtar @-morten-, men den er dessverre ein del over mitt budsjett. Har dog sett på f eks 705 Voyager, og var i utgangspunktet innstilt på noko slikt. Men då blir det 10-15-20 år gamal påhengs/drev og det er eg ikkje veeldig gira på (kjøpte ein splitter ny liten Mercury i 2014 og det er det verste objektet eg har eigd, og har generelt blitt fråråda påhengsmotor med denne alderen). Og så var det dette prosjektbehovet mitt .. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Har fått sett på Viksundane som du anbefalte no @Rolf. Eg likte 990, men 880 har snekkehekk og vil heller ha AC og badeplattform. Har nokon erfaringar med Wiking? Syns f eks denne ser bra ut, med relativt kraftig Caterpillar (som vel er solide greier?): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358228114 Ser også at der er ein del Fjord-båtar som ser interessante ut, som denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358355032 Eller denne med Flybridge og køddande motor: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=349741454 Er litt skeptisk til Fjord, men det er vel strengt tatt fordi ein kompis for mange år sidan hadde ein Fjord 24 som han bygde om frå to til ein motor, satt inn nesten-ny Steyr, og den motoren spelte aldri ball og prosjektet vart til slutt gitt opp. Men båten var strengt tatt fin. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 @Mammut1 Jeg tror nok fortsatt blant de båter du vurderer så burde du se den Storebroen først siden det virket som minst sjanse for at du må fikse med engang Men som sagt jeg kan ikke noe om båt det er bare en generell følelse av at den Alicraft med 2010 motor og denne Storebro ville være favoritter for midlertidig båt om jeg ikke hadde Alicraft før og ikke ønsket at midlertidig båt skulle være i hvert fall litt større. Men for tiden får se hvordan det går med Princess 56 i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Ja den Storebroen du fann @XardasKSP var skikkelig fin. Hadde eg skulle kjøpt båt her og no til ca den prisen hadde eg nok våre å sett på den allereie. Og eg følger, som mange andre, spent med på 56-fots-Princessen i tråden din Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 3208 fra catepillar skal være veldig gode motorer. Spesielt den som står i den du linket til som mest sannsynlig er uten turbo. Veldig lavt effektuttak. Enkle og vedlikeholde. Kan røyke en del når de er kalde. Jeg har selv sett på båter med disse motorene. Men jeg er redd det kan bli vanskelig å få tak i deler og hjelp rundtomkring. De er ikke vanskelige å skru på, men det er få som gjør det. Samt at forhandlernettet er ikke så stort. Du finner f.eks en VP eller yanmar forhandler nesten over alt. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Då bør eg nok unngå Caterpillar. Har som tidlegare nemnt begrensa motorerfaring og dette med delar og kompetanse er kanskje det aller viktigaste aspektet når/hvis eg skal kjøpe større båt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Fjord 880 ser greiest ut etter min mening. Mulig jeg er husker feil men tror det er tilnærmet samme skroget som Wiking 28. Fjorden med Perkins hadde jeg holdt meg unna. 50+ år gamle spesielle & lavtbyggende motorer med skråstilte sylindre, ikke enkelt å erstatte disse ( selv om dem kan overhales) Ingen av disse båtene er særlig enkle å legge til med alene uten thrustere i begge ender. Mye vindfang og lite skrog under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Dette er gullkunnskap for meg @hanto1. No er eg i fasen der eg skal finne realistiske og gode båtar, og det står jo ikkje på Finn at båten har sær motor. Så takk Dette med skrog og vindfang er ein annan ting. Er Fjord og Wiking sine skrog i større grad bygd for fart? Er det meir avdrift frå vind/straum i desse kontra Scand Baltic 29 eller Dacapo 9000 som eg likte godt og fekk anbefalt tidlegare i tråden? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Både Baltic og Dacapo ( & de fleste andre raske, høye halvplanere) har mye avdrift og dermed også ofte thrustere i begge ender. Har flere enn en gang sammelignet vår Viknes 880 med en isoporkasse på drift når noen spør om manuvrering i trang havn i mye vind. Wiking 28 var en av de første halvplanere på markedet og har ingen kjøl akterut. Blir spøkefullt omtalt som grunnen til at baugpropell ble oppfunnet. Anyhow, skal man ha en slik flytende campingvogn som tidligere omtalte båter kan det være lurt å kjøpe en med thrustere i begge ender, da dette koster litt å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Tigeranda Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Mammut1 skrev On 1.7.2024 at 20.46: Ser også at der er ein del Fjord-båtar som ser interessante ut, som denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358355032 Eller denne med Flybridge og køddande motor: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=349741454 Er litt skeptisk til Fjord, men det er vel strengt tatt fordi ein kompis for mange år sidan hadde ein Fjord 24 som han bygde om frå to til ein motor, satt inn nesten-ny Steyr, og den motoren spelte aldri ball og prosjektet vart til slutt gitt opp. Men båten var strengt tatt fin. Hei, jeg kan varmt anbefale Fjord 880ac. Kjøpte en i fjor som vi skal feriere i i år (skikkelig bomkjøp, motorhavari, men nå er motor byttet, og er storfornøyd med båten). Min 880ac ligger ca 20 meter fra den i annonsen her. Du får mye båt for pengene, grei nok plass til å utføre utbedringer og prosjekter, og en fantastisk båt å ha med unger i. Tåler sjø bemerkelsesverdig godt. Jeg er ikke spesielt motorkyndig, og kjenner ikke den iveco-motoren som står i den fjorden i larvik, men om du vil kan jeg alltids se på båten for deg (bor 5 min unna med bil, og har båtplass for helt lik båt 20m unna :)) . Sitér dette innlegget Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021 Link to post
Mammut1 Svart 4.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Det er storsinna av deg @Tigeranda, men akkurat no er eg der at eg prøvar å finne aktuelle modellar. Evt kjøp blir tidlegast til neste sesong (må lære meg meir båt først med Ranaen min, er nyavgått landkrabbe). Skal derfor ikkje kaste bort tida di med befaring, men sett jo stor pris på tilbudet . Blir spennande med første ferie i Fjorden da - blir det ferietråd her på BP? Har høyrt at Fjord-skroga er fine i sjøen, og viss det er slik som du seier @hanto1 at alle desse 80-tals-halvplanarane er som ei isoporkasse på drift (), ja så må ein vel berre lære seg å handtere det. Sjøl om det vel er i dei situasjonane ein helst skulle hatt påhengsmotor.. Forøvrig ser det ut som om dei fleste båtane eg ser på i dette segmentet har baugthruster, men nesten ingen har akter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.