Brumm Startet 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2024 Gammel Yanmarin 16 ft med Yamaha 75 med et kaotisk ledningenett. Jeg hadde batteriet ute av båten i vinter, og er i ferd med å koble det opp i båten igjen. Problemet er at + og - kablene ikke er merket. Det er heller ikke sånn at polskoene har forskjellig diameter slik at den ene ikke passer f eks + på batteriet. Det jeg lurer på er om det sier "poff" hvis jeg setter kablene på feil batteripol. Også lurer jeg på om man kan bruke multimeter til å finne ut av hvilken polsko som skal på riktig sted, vel og merke når batteriet er frakoblet. Link to post
Pedaltom Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Du kan ohme (måle antall ohm) med et multimeteret fra den kontakten du tror/gjetter er pluss og til plussinngangen til et eller annet utstyr som er klart til å brukes. (Ikke bruk lys eller lensepumpe) La utstyret være avskrudd. Det bør være en verdi på godt under 1 ohm. Link to post
dieselfan Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Brumm skrev 14 minutter siden: Det jeg lurer på er om det sier "poff" hvis jeg setter kablene på feil batteripol. JA, det gjør det, så ikke gjør det Du sier at kabelen ikke er merket... er du heeelt sikker på at kabelen ikke har en langsgående stripe eller en følbar utvendig kant? Link to post
Jens_P Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Er det standard runde batteripoler har disse ofte preget + på den klemmen. Polene har også litt ulik diameter. Pluss har størst diameter, ca 1,5mm større enn minus. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
LuckyFalls Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Om du har hovedstrømsbryter, står denne på pluss kabelen. Link to post
Brumm Svart 29.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 På den venstre polskoen står det et svakt + og på den høyre et svakt - ser jeg nå. Det jeg ikke skjønner er at den med plusstegnet går til høyre side av hovedbryteren og den med minustegnet går til venstre side av bryteren som ser ut til å være bryterens + side fordi det er koblet på flere røde ledninger. Men jeg er jo ikke elektriker, så dette er kanskje sånn det skal være og kobles. Men redd for å koble feil er jeg jo. Vil batteriet nesten eksplodere eller hva kan skje i værste fall? Grønne linjer på bildet viser hvor polskoene kommer fra på hovedbryteren. Link to post
dieselfan Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Jeg ser en original Yamaha twincable batterikabel hvor hovedstrømbryteren er koblet på + siden av kabelen. Hovedstrømsbryteren din har to + sider, den ene er permanent + og den andre gir kun + når bryteren står i "på" stilling. - lederen på twinkabelen går ganske sikkert til - på motoren og ikke slik du har tegnet den korteste av dine grønne linjer til hovedstrømbryteren, eller ser jeg syner ?? Link to post
Brumm Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Her er et nytt bilde. Det er vel slik at denne Yamaha dobbeltkabelens to kabler er + og - ? Den deler seg som man ser og blir to enkeltkabler. Endene på de to er merket med hhv sort og rødt. Den røde kabelen er festet til hovedbryterens venstre side. Man kan se litt av den på v side av bryteren og jeg har merket den med grønn linje og et pluss tegn. Kabelen som ligger oppe på batteriet og har et grønt + tegn på polskoen er koblet til hovedbryterens høyre side (og dermed forsyner hovedbryteren med strøm). Er dette riktig, sånn at jeg ganske trygt kan feste polskoene på batteriet nå? Jeg er amatør på strøm som man hører, og er redd for å gjøre feil. Takk for all hjelp. Link to post
Brumm Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Det er det øverste bildet som gjelder, får ikke slettet det nederste. Redigert: Fikk slettet det. Link to post
jerognal Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Blir riktig slik du har merket nederste bilde. Den kabelskoen med svarte ledninger på skal på minus på batteriet. Den andre du har merket + skal på pluss-batteri. Alt ser jo ut som riktig da. Svarte ledninger med gule på minus. Røde ledninger på pluss. Tom en sikring på rette stedet ser eg. Snur du batteriet blir kablene inn på rette siden og. Link to post
pipe Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Brumm skrev On 29.6.2024 at 18.20: På den venstre polskoen står det et svakt + og på den høyre et svakt - ser jeg nå. Ja da er jo alt greit da. Link to post
Brumm Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Ja litt enig, men så mye kaos det er i dette ledningenettet, ville det ikke forundre meg om polskoene har vært byttet og satt på feil. Link to post
Brumm Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Jeg har nå koblet polskoene til batteriets + og - og alt gikk bra uten den minste eksplosjon :) Hurra og takk for hjelp Link to post
Pedaltom Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Nå synes jeg du bør kjøpe en god, rød elektrotape og merke plusskabelen skikkelig ved kabelskoen. God sommer! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn