Jump to content

Suzuki DT9.9/15 (2004) fusker ved pådrag - mulige årsaker


mbm

Recommended Posts

To-takts Suzuki DT9.9 oppjustert til 15 hk. Har fungert fint i "alle år", men begynte tidligere i uken plutselig å fuske ved pådrag, og kommer heller ikke opp max turtall mellom "fuske-riene". Sviver fint på tomgang. En kompis med erfaring med dette har hatt ute forgasser og sjekket og blåst rent det som kan blåses rent uten bedring. Det kan legges til at motor allid er kjørt med korrekt oljeblanding (1%) og aldri med etanolholdig bensin. Bensinfilter er rent. Plugger byttet. Blir fortalt av dem som kan dette at neste blir å forsøke med ny coil, eventuelt nye pluggledninger. Er ekspertisen her enig i dette, eller er det andre ting som kan/bør sjekkes først? Takk.

Link to post

Takk for en av de beste trådtittelene denne måneden :thumbsup: Det er gjerne raskeste veien til hjelp også.

 

Mine tanker: Av med en plugghette og vurder hvor mye verre det blir.

Sett på den første og vipp av den andre, ble forverringen helt lik?

Din kompis og meg bør ikke møtes i trange rom om din beskrivelse av hvordan han renser en forgasser er korrekt...

 

Har du gjort det grunnleggende som å pumpe på blæra når motoren fusker?

Drenerte du forgasser før du demonterte og samlet opp det som kom ut og sjekket det for vann og mjød?

 

70% forgasserfeil

20% tennplugger/hetter/kabler

5% korrosjon mellom svinghjul og spoler

5% bensinpumpe, dårlig jord, cdi, coil

Link to post
dieselfan skrev 19 minutter siden:

Av med en plugghette og vurder hvor mye verre det blir.

Sett på den første og vipp av den andre, ble forverringen helt lik?

- Av med en og en plugghette er forsøkt - likt resultat.
- Kompisen var nøye med å helle bensin fra både forgasser og filter i glass for å sjekke for urenheter. Alt rent. 
- Må innrømme at jeg ikke tenkte å pumpe på "blæra" når jeg testkjørte etter forgasseren ble renset, men båten kan lett settes utpå igjen for å teste det du sier her (takk for tips). 

Sliter litt med å dele opp sitater på forumet her, men dieselfan skrev:
70% forgasserfeil
20% tennplugger/hetter/kabler
5% korrosjon mellom svinghjul og spoler
5% bensinpumpe, dårlig jord, cdi, coil


Dette er åpenbart ditt kunnskapsfelt, så jeg må spørre; hva ville du gjort i mitt tilfelle, som definitivt ikke har dette som kunnskapsfelt; forsøkt å finne feil og få reparert for så å selge, eller enkelt og greit selge "as is"? 
Selv om den er veldig bra tatt vare på og vedlikeholdt, hvor mye (lite!) vil en slik 20+ år motor være verd uansett? 

 

temp-Imageu-A4n-HN.avif

Link to post
mbm skrev 8 minutter siden:

Sliter litt med å dele opp sitater på forumet her

Marker ett tekstområde med musa, da popper det opp en liten boks i underkant av det markerte området "siter dette" så klikker du på den og teksten dukker opp i en "skriveboks" lenger nede på siden. det er ikke helt likt i alle nettlesere, men grovt sett...

 

mbm skrev 12 minutter siden:

- Kompisen var nøye med å helle bensin fra både forgasser og filter i glass for å sjekke for urenheter. Alt rent. 

Det er godt nytt :thumbsup:

 

mbm skrev 13 minutter siden:

- Må innrømme at jeg ikke tenkte å pumpe på "blæra" når jeg testkjørte etter forgasseren ble renset

Ikke lett å huske på alt, derfor er det greit å jobbe som team.

Viktigste er at du er med på at "blæretesten" sjekker ut:

Feil på bensinpumpe

Tett filter

Flatsugd tank

Flatsugd slange

Delaminert slange

Feil på nåleventil

Tett sil i tanken

+++

mbm skrev 23 minutter siden:

hva ville du gjort i mitt tilfelle ?

Kan ikke se noen grunn til å finne feilen og fikse den. En slik motor er desidert mest verdt når den går pent...

Et par systematiske tester og du har en 99% diagnose...

 

Sjekk jordinger og sjekk for kabelbrudd, det er enkelt og gratis.

Brett smergelpapir dobbelt og sjekk at det ikke er rust mellom svinghjul og spolene under svinghjulet. Her skal det være en klaring på ca 0.7-0.8mm, sjekk for din motor.

 

mbm skrev 32 minutter siden:

hvor mye (lite!) vil en slik 20+ år motor være verd uansett?

Beklager, verdifastsetting kan jeg ikke hjelpe med, men mange andre her som er gode på det. :thumbsup:

Link to post

Raskt spørsmål her. Har du byttet tank/slange/kobling nylig? Jeg har "dævles" med samme motor og samme symptomer for noen år siden. Da viste det seg at det var bensinkoblingen på motoren som sugde luft. De 100,- spart på Biltema viste seg altså å være en dyrekjøpt erfaring.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 2 uker senere...
Napoli skrev On 3.7.2024 at 18.00:

Raskt spørsmål her. Har du byttet tank/slange/kobling nylig? Jeg har "dævles" med samme motor og samme symptomer for noen år siden. Da viste det seg at det var bensinkoblingen på motoren som sugde luft.

Bingo!! Et par runder med tape rundt koblingen inn på motor fra slange gjorde susen. Koblingen var ikke direkte løs, men tydeligvis løs nok til å suge luft. Takk for innspill.

 

LuckyFalls skrev On 5.7.2024 at 17.20:

Jeg solgte en 2003mod. DT9,9 i våres for 10.000,- Riktignok med komplett fjernkontroll. 

Takker for estimat.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...