Jump to content

Hvor varmt kan et 12V blybatteri bli når det lades?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Oppdaget at en minuskabel ikke var koplet til på ett av mine 12V batteri, og det har derfor ikke vært koplet til lading, men blitt tappet.

Lader det nå (tatt ut av båten), men det "koker" og blir lunkent på sidene. 

Rok det ut av båten i tilfelle det skulle produsere knallgass,  og står nå ute ig lades. Lager litt lyd. 

Hvor mye lyd og hvor varmt er ok? Akkurat det er jeg litt grønn på. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

"Koker" det er det knallgass som produseres så gnister i nærheten er en smule uønsket. Lunkent gjør ingenting men vannforbruket øker med temperaturen. Tror ikke jeg hadde bekymret meg stort om det kommer opp i 35-40 grader men ville nok helst holdt meg lavere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Stod med 15A ladestrøm. Ble lunkent, men ca 45-50C på ett punkt på siden. Syder hele tiden litt. Avbrøt lading. Redd dette batteriet er dødt...

Kjedelig å glemme 1 minuskabel... :nonod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Lader det nå (tatt ut av båten), men det "koker" og blir lunkent på sidene

Har du sjekket at det er nok vann på cellene. mål cellene så ser du om en Celle er konka 50 C kan tyde på det.

image.png.e969e66868880eb77569a85cddb00285.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Ble lunkent, men ca 45-50C på ett punkt på siden

Det er et helt klart tegn på at en celle er dårlig og batteriet er modent for utskifting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

Reiste på kurs der jeg fikk beskjed å legge vekk mobilen noen dager, mens denne tråden pågikk. Glemte å oppdatere.

Kan oppdatere tråden med at batteriet er pensjonert :giggle:

Har et friskt 75 Ah batteri som står i fiskebåten, så jeg parallellkopler det med 110 Ah batteriet jeg ellers har igjen i forbruksbanken når vi nå skal reise på ferie. Solcellene gjør jo sitt for å holde lading oppe.

Har et eget 110 Ah startbatteri som uansett automatisk koples fra forbruksbanken når lading opphører (og spenning faller under 12,8V). 

Forbruk brukes kun til et ganske effektivt kjøleskap og kjøleboks, og evt til dieselvarmer. Ellers lite strøm som går, så 185 Ah blybank får holde i år. Tror det skal være greit innafor. Men skal følge med på spenningen dr første dagene.

Regnværsdag blir nok transportplan, så da er det jo lading uansett. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...