Grand Banks jr Startet 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2024 Oppdaget at en minuskabel ikke var koplet til på ett av mine 12V batteri, og det har derfor ikke vært koplet til lading, men blitt tappet. Lader det nå (tatt ut av båten), men det "koker" og blir lunkent på sidene. Rok det ut av båten i tilfelle det skulle produsere knallgass, og står nå ute ig lades. Lager litt lyd. Hvor mye lyd og hvor varmt er ok? Akkurat det er jeg litt grønn på. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SveinHa Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 "Koker" det er det knallgass som produseres så gnister i nærheten er en smule uønsket. Lunkent gjør ingenting men vannforbruket øker med temperaturen. Tror ikke jeg hadde bekymret meg stort om det kommer opp i 35-40 grader men ville nok helst holdt meg lavere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Stod med 15A ladestrøm. Ble lunkent, men ca 45-50C på ett punkt på siden. Syder hele tiden litt. Avbrøt lading. Redd dette batteriet er dødt... Kjedelig å glemme 1 minuskabel... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: Lader det nå (tatt ut av båten), men det "koker" og blir lunkent på sidene Har du sjekket at det er nok vann på cellene. mål cellene så ser du om en Celle er konka 50 C kan tyde på det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Grand Banks jr skrev for 8 timer siden: Ble lunkent, men ca 45-50C på ett punkt på siden Det er et helt klart tegn på at en celle er dårlig og batteriet er modent for utskifting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Dette batteriet er ødelagt. Ett batteri skal ikke bli mer en lunket under lading og lyd skal det ikke lage. Batteriet er trolig sulfatert eller har en defekt celle. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Luktet det promp og er varmt på ett punkt, er det bare å koble fra og levere til renholdsverket. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Jeg har lav toleranse når det gjelder batterier. Så dette batteriet hadde gått til spesialavfall, uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Reiste på kurs der jeg fikk beskjed å legge vekk mobilen noen dager, mens denne tråden pågikk. Glemte å oppdatere. Kan oppdatere tråden med at batteriet er pensjonert Har et friskt 75 Ah batteri som står i fiskebåten, så jeg parallellkopler det med 110 Ah batteriet jeg ellers har igjen i forbruksbanken når vi nå skal reise på ferie. Solcellene gjør jo sitt for å holde lading oppe. Har et eget 110 Ah startbatteri som uansett automatisk koples fra forbruksbanken når lading opphører (og spenning faller under 12,8V). Forbruk brukes kun til et ganske effektivt kjøleskap og kjøleboks, og evt til dieselvarmer. Ellers lite strøm som går, så 185 Ah blybank får holde i år. Tror det skal være greit innafor. Men skal følge med på spenningen dr første dagene. Regnværsdag blir nok transportplan, så da er det jo lading uansett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.