Jump to content

Yamaha F40 (2011) kutter ved pådrag. E10 bensin relatert?


Dressmann

Recommended Posts

Hei. Har en Buster L2 med Yamaha F40, begge fra 2011. Motoren har vært veldig stabil men når jeg skulle bruke den første gang i år begynnte den å fjuske og rykke når jeg ga litt fart. Det virker som den får lite bensin/tenning og turtallet detter slik at jeg må slakke opp. Går fint på tomgang og sånn noenlunde under ca 2000 omdr. Over det kutter motoren.

Motoren har gått 123 timer og hadde en såkalt 100 t service og reg reim/impeller skifte på merkeverksted i fjor sommer så regner med at det meste er i orden sånt sett. Motoren har heller ikke gått så mye og bare tre-fire timer på hele fjoråret og virket helt fint til båten ble tatt på land. Båten lagres utendørs under presenning. Motoren spyles og batteriet tas inn. Usikker på om jeg lot lufteskruen på bensintankene stå åpen gjennom vinteren eller om noen av tankene hadde E10 bensin hvis det har betydning. Båten brukes lite så en 25 l tank kan godt vare et par år. Det vil si den brukes litt bare ikke så lenge av gangen. 

 

Det et ekstra Mallory 9-37801 vannseparasjonsfilter montert i motorbrønnen. Det har rustet litt og er antagelig like gammelt som motoren. De skal vel skiftes ofte? Kan det være fullt av vann slik at det ikke separerer lenger sånn at det kommer vann forbi det interne filteret og helt frem til forgasseren?

 
 

Link to post

Tok en rask titt på en sprengskisse her, og motoren skal ha filterhus med elektronisk vannsensor. Jeg ville demontert denne og hellt bensinen i et klart glass for en grundig sjekk. Strengt tatt burde du fått alarm ved vann, men visuell skjekk er uansett lurt. Dra ut ledningen, og skru det løs. Om du ikke klarer det for hånd kan du bruke en vannpumpetang veldig forsiktig. Du har også en flottørtank hvor høytrykkspumpen står. Den har drenering i bunn, en liten messingskrue og en slange under. skrue nr 13. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2011/40hp/f40la/fuel-injection-pump-1  Sjekk også denne bensinen. Mallory filteret i båten bør definitivt byttes snarest. Bør strengt tatt byttes årlig, men med så lite bruk holder det greit både to og tre år. Selv da vil det ikke være "oppbrukt" men ved evt vann vil det begynne å ruste innvendig som ikke er bra. Tøm tanken og fyll på ny bensin og se om dette hjelper. E10 er greit nok, men ikke når den blir 2 år gammel i en båttank som kanskje har hatt åpen lufting.

Link to post
pipe skrev 12 minutter siden:

Det gikk vel ikke å få kjøpt e10 for 2 år siden?

Mye mulig, tiden flyr...Var i beste fall e5 som kanskje hadde slanter ennå lenger tilbake i tid som er toppet med e10 for 1-1.5 år siden? Og selv om det var 98 oktan så bør bensin uansett ikke lagres mer enn 1 år og ennå kortere tid på "åpen" tank.

Link to post

Takk for svar. Båten ligger i fortøyning så separasjonsfilteret på motoren fikk jeg ikke åpnet. Litt ugunstige forhold å skru i tilfelle man mister noe. Det skal komme en alarm dersom det detekteres mye vann i filteret i følge instruksjonsboka. Det har ikke vært noen sånn alarm.

En halv tank bensin er fra i år mens resten har blitt toppet opp nå og da de siste årene. Tankene har aldri vært tømt helt.

 

Det andre separasjonsfilteret er rustet utenpå, antakelig inni også. Overmodent for skifting. Ny bensin og bytte av filter kan jeg gjøre på stedet men hvis det må mer skruing til må båten tas på land. Foreløpig ligger den på landstedet til jeg får tak i deler. Sjekket oljen på peilestaven og syns den så litt uklar ut. Legger ved noen bilder.

Mallory separasjonsfilter.jpg

Yamaha separasjonsfilter.jpg

Peilestav.jpg

Link to post
  • 3 uker senere...

*Løst*

Dro tilbake med ny bensintank og 98 oktan pluss en skvett Liqui Moly bensinstabilisator oppi. Rengjorde det innvendige separasjonsfilteret for sikkerhets skyld og demonterte det andre. Satt på et originalt Yamaha vannseparasjonsfilter i glass i stedet. Dette hjalp bitte litt, fikk kanskje litt høyere turtall før motoren begynte å rykke og nappe. Det lovde godt men ikke helt bra. Skiftet så pluggene og løsnet litt på en dreneringsskrue til en kort slange som kunne henges ut over kanten av bunndekslet. Visste ikke hva det var til. Senere så jeg i manualen at det er drenering til en Vapor Separator Tank (VST). Fikk ikke samlet opp noe men mener bestemt det var en blanding av vann og bensin som kom ut. I alle fall, etter det gikk motoren som en klokke. Innbilte meg at den t.o.m gikk bedre enn før :smiley:.

 

Det gikk to uker av ferien men nå som ting er i orden og solen skinner er det glemt. Takk for råd og tips.

 

Her fant jeg litt om VST https://www.bornagainboating.com/yamaha-vst-problems/ for den som er interessert.

 

Link to post
Dressmann skrev for 16 timer siden:

løsnet litt på en dreneringsskrue til en kort slange som kunne henges ut over kanten av bunndekslet. Visste ikke hva det var til. Senere så jeg i manualen at det er drenering til en Vapor Separator Tank (VST). Fikk ikke samlet opp noe men mener bestemt det var en blanding av vann og bensin som kom ut. I alle fall, etter det gikk motoren som en klokke.

Hvis du hadde lest inlegget mitt, så hadde du nok funnet den dreneringsskruen :wink: Men uansett bra du løste det! God sommer!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...