Dressmann Startet 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2024 Hei. Har en Buster L2 med Yamaha F40, begge fra 2011. Motoren har vært veldig stabil men når jeg skulle bruke den første gang i år begynnte den å fjuske og rykke når jeg ga litt fart. Det virker som den får lite bensin/tenning og turtallet detter slik at jeg må slakke opp. Går fint på tomgang og sånn noenlunde under ca 2000 omdr. Over det kutter motoren. Motoren har gått 123 timer og hadde en såkalt 100 t service og reg reim/impeller skifte på merkeverksted i fjor sommer så regner med at det meste er i orden sånt sett. Motoren har heller ikke gått så mye og bare tre-fire timer på hele fjoråret og virket helt fint til båten ble tatt på land. Båten lagres utendørs under presenning. Motoren spyles og batteriet tas inn. Usikker på om jeg lot lufteskruen på bensintankene stå åpen gjennom vinteren eller om noen av tankene hadde E10 bensin hvis det har betydning. Båten brukes lite så en 25 l tank kan godt vare et par år. Det vil si den brukes litt bare ikke så lenge av gangen. Det et ekstra Mallory 9-37801 vannseparasjonsfilter montert i motorbrønnen. Det har rustet litt og er antagelig like gammelt som motoren. De skal vel skiftes ofte? Kan det være fullt av vann slik at det ikke separerer lenger sånn at det kommer vann forbi det interne filteret og helt frem til forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Tok en rask titt på en sprengskisse her, og motoren skal ha filterhus med elektronisk vannsensor. Jeg ville demontert denne og hellt bensinen i et klart glass for en grundig sjekk. Strengt tatt burde du fått alarm ved vann, men visuell skjekk er uansett lurt. Dra ut ledningen, og skru det løs. Om du ikke klarer det for hånd kan du bruke en vannpumpetang veldig forsiktig. Du har også en flottørtank hvor høytrykkspumpen står. Den har drenering i bunn, en liten messingskrue og en slange under. skrue nr 13. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2011/40hp/f40la/fuel-injection-pump-1 Sjekk også denne bensinen. Mallory filteret i båten bør definitivt byttes snarest. Bør strengt tatt byttes årlig, men med så lite bruk holder det greit både to og tre år. Selv da vil det ikke være "oppbrukt" men ved evt vann vil det begynne å ruste innvendig som ikke er bra. Tøm tanken og fyll på ny bensin og se om dette hjelper. E10 er greit nok, men ikke når den blir 2 år gammel i en båttank som kanskje har hatt åpen lufting. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 PolarLi skrev 8 minutter siden: men ikke når den blir 2 år gammel i en båttank som kanskje har hatt åpen lufting. Det gikk vel ikke å få kjøpt e10 for 2 år siden? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 pipe skrev 12 minutter siden: Det gikk vel ikke å få kjøpt e10 for 2 år siden? Mye mulig, tiden flyr...Var i beste fall e5 som kanskje hadde slanter ennå lenger tilbake i tid som er toppet med e10 for 1-1.5 år siden? Og selv om det var 98 oktan så bør bensin uansett ikke lagres mer enn 1 år og ennå kortere tid på "åpen" tank. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 ville nok prøvd å flushe tank og bensintilførsel først og få på fersk bensin. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Det høres ut som tett hoveddyse i forgasseren. Jeg ville ha demontert og rengjort. Og gjerne prøvd med ny bensin på en separat tank, gammel bensin har lett for å miste futten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
abbor Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Ville ha prøvd å kjøre motoren met en mindre ekstern tank. Sitér dette innlegget Link to post
Dressmann Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Takk for svar. Båten ligger i fortøyning så separasjonsfilteret på motoren fikk jeg ikke åpnet. Litt ugunstige forhold å skru i tilfelle man mister noe. Det skal komme en alarm dersom det detekteres mye vann i filteret i følge instruksjonsboka. Det har ikke vært noen sånn alarm. En halv tank bensin er fra i år mens resten har blitt toppet opp nå og da de siste årene. Tankene har aldri vært tømt helt. Det andre separasjonsfilteret er rustet utenpå, antakelig inni også. Overmodent for skifting. Ny bensin og bytte av filter kan jeg gjøre på stedet men hvis det må mer skruing til må båten tas på land. Foreløpig ligger den på landstedet til jeg får tak i deler. Sjekket oljen på peilestaven og syns den så litt uklar ut. Legger ved noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 ser ut som vann i olja, hadde tatt båten på land for en grundig sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Dressmann Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Ja det var det første som slo meg. Nivået er litt over midten av skalaen så kan jo ha steget litt, såfremt verkstedet fylte midt på. Kan det være kondes, er jo ikke melkehvitt på staven? Motoren er jo mye småkjørt. Uansett ikke bra med vann i oljen nei. Uff. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 ikke uvanlig at det kondenseres litt vann i olja med mye småkjøring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
PolarLi Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 På kald motor har jeg flere ganger selv observert kondens på peilepinnen. Aldri sett det i varm olje eller ved oljeskift. Virker som det liker å kondensere akkurat der. Sitér dette innlegget Link to post
Dressmann Svart 20.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 *Løst* Dro tilbake med ny bensintank og 98 oktan pluss en skvett Liqui Moly bensinstabilisator oppi. Rengjorde det innvendige separasjonsfilteret for sikkerhets skyld og demonterte det andre. Satt på et originalt Yamaha vannseparasjonsfilter i glass i stedet. Dette hjalp bitte litt, fikk kanskje litt høyere turtall før motoren begynte å rykke og nappe. Det lovde godt men ikke helt bra. Skiftet så pluggene og løsnet litt på en dreneringsskrue til en kort slange som kunne henges ut over kanten av bunndekslet. Visste ikke hva det var til. Senere så jeg i manualen at det er drenering til en Vapor Separator Tank (VST). Fikk ikke samlet opp noe men mener bestemt det var en blanding av vann og bensin som kom ut. I alle fall, etter det gikk motoren som en klokke. Innbilte meg at den t.o.m gikk bedre enn før . Det gikk to uker av ferien men nå som ting er i orden og solen skinner er det glemt. Takk for råd og tips. Her fant jeg litt om VST https://www.bornagainboating.com/yamaha-vst-problems/ for den som er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 21.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2024 Dressmann skrev for 16 timer siden: løsnet litt på en dreneringsskrue til en kort slange som kunne henges ut over kanten av bunndekslet. Visste ikke hva det var til. Senere så jeg i manualen at det er drenering til en Vapor Separator Tank (VST). Fikk ikke samlet opp noe men mener bestemt det var en blanding av vann og bensin som kom ut. I alle fall, etter det gikk motoren som en klokke. Hvis du hadde lest inlegget mitt, så hadde du nok funnet den dreneringsskruen Men uansett bra du løste det! God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Dressmann Svart 21.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2024 PolarLi, jeg burde nok sjekket allerede da ja. Du har helt rett og ny lærdom er herved tatt. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Hei, har akkurat samme problemet som du beskriver. Kan du ta bilder og vise hvor du finner drenerings skruene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.