Ask Startet 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2024 Hei Eg har B & G Vulcan, med Halo 24 radar, vindmålar og kombinert logg og djupnemålar. Kartplottaren er inne. Kartbrikka er i denne plottaren. Alt virkar som det skal. Eg har kjøpt ein ny lik skjerm. Denne skal eg montera ut. Denne skjermen har eg kopla opp mellombels. Det er jo ikkje vanskeleg. NMEA 2000 kabel og straum inn til instrumentet. Problemet er at den nye plottaren/skjermen ikkje viser kart eller radar. Den nye plottaren viser djupne, temperatur og vindstyrke. Det synest såleis som om NMEA 2000-koplinga er i orden. Eg mistenkjer at det er ei eller fleire innstillingar som ikkje er som dei skal vera. Eg er takksam for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Merklig….. jeg har 2 stk B&G zeus2 12” plottrer der sitter 3 stk skøkart 2 i den ene å ett i den andre, jeg kan se alle tre kart på hvilken plotter jeg ønsker men begge plottrer må vare på…….radar eller andre funksjoner funker,på,begge Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Kort og radar overføres ikke via NMEA 2000. Der må du have et netværkskabel. Jeg kender ikke disse plottere, men sådan er det på fx Garmin. Manualen må give svaret! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 https://softwaredownloads.navico.com/Lowrance/FTP/Lowrance_Software - Copy/BG_Documents/Vulcan_Series_IM_20-3/Vulcan-Series_IM_SV_988-11598-003_w.pdf på sid 28…… så står det att endast 12’’ enheten kan dela ekolodd og sjøkart via ethernetkabeln……. (men inget om delning av radar) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Gunga Din skrev 1 time siden: jeg har 2 stk B&G zeus2 12” plottrer Er det den nye modellen som ser ut som vulcan uten knotter, eller den eldre og dyrere med knotter? Vulcan er den billige / enkle og mangler endel funksjoner sammenligner med Zeus med knotter. jeg har en tidlig Vulcan, men kun en… Sitér dette innlegget Link to post
slug Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Du må ha en NEP-2 nettverkswitch for å dele radarsignalet. Hver enhet trenger sitt eget kart da Vulcan sin ethernet port bare fungerer med radar. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Det er den eldre med knotter……husker ikke hvilket år jeg kjøpte, tror det var 2017…..: så ser det ut i cockpit…..2 stk 12’’ som jeg styrer fra rattpidestalen med en som jeg styrer fra rattpidestalen med denne, først trykker jeg på display, hvilken MFD jeg vill justere….. mulig denne funker med Vulcan…vet ikke……men enkel å skifte mellom radar/chart eller vad man ønsker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
abbor Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Som skrevet er det bare 12" Vulcan som kan dele kart og ekkolodd. Radar deles ikke, det kommer fra en ekstern enhet og vises på alle skjermer som er koblet til via Ethernet. Som skrevet så trengs en NEP-2 siden Vulcan har bare en Ethernet port. Andre B&G plottere som selges nå er Zeus 3S med knapper (basert på Simrad NSS Evo3S) og Zeus S (basert på Simrad NSX 3000) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Hei Takk for alle svar. Eg ringte Navico i Egersund, og tasta to for kundeservice. Etter nokre minutt kom eg i tale med ein hyggeleg brite. (Eg trur eg blei automatisk satt over til eit servicesenter i UK.) Det verka som om fyren visste kva han tala om. Han sa at det ikkje var mogeleg å få overført kart, eller radar, frå ein skjerm til ein annan. På Zeus er det mogeleg. Så lurar eg på kvifor forhandlaren i Bergen ikkje sa dette når eg kjøpt den første pakken. To skjermar blei diskutert. Anyway. I mitt første innlegg nemne eg ikkje at eg har B & G VHF med Ais. Ved å kjøpa ei kartbrikka til vil eg kunne få kart på begge skjermane. Ais, logg, temperaturmålar, og data frå vindmålaren vil visa på begge skjermane. Eg trur eg går for å kjøpa nytt ei ny kartbrikka. slug skrev for 3 timer siden: Du må ha en NEP-2 nettverkswitch for å dele radarsignalet. Hver enhet trenger sitt eget kart da Vulcan sin ethernet port bare fungerer med radar. Takk for tips. Dette er er dyr løysing. Eit kjapt søk viser at desse kostar frå 3 300 og oppover. https://mc2k.no/produkt/nep-2-nettverksutvidelsesport/ Det kjem sikkert nokre kablar i tillegg. Vil denne porten berre dela radarsignal, eller vil eg kunne dela kartdata òg? I så fall er det jo ikkje så ille. Ask Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Nå har du fortsatt ikke fortalt hvilken skjermstørrelse Vulcan enhetene dine er. Hva som deles kommer an på skjermstørrelsen, 12" har full nettverksfunksjonalitet og deler ekkolodd, kartbrikker og synkroniserer waypoints. 7 og 9" enheter kan bare synkronisere waypoints over Ethernet. Alle størrelser kan vise radar. Du skriver at det ikke går å få overført radar fra en skjerm til en annen, med bare en Ethernet port vil det jo være umulig å både koble sammen to Vulcan og samtidig ha en radar tilkoblet uten ekstern nettverksswitch. NEP-2 vil gi radar på begge enheter, har du 12" Vulcan vil de dele kartbrikker. Uansett skjermstørrelse vil du få full waypoint synkronisering mellom Vulcan skjermene. Du vil trenge to Ethernet kabler, det følger bare med strømkabel med NEP-2. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Hei. Takk abbor. Skjermene mine er ni tommar. Eg forstår deg slik at NEP-2 vil gi meg radarbilete på begge skjermane. Det er heilt sikkert korrekt. Det vil kosta 4-5 000. Me har jo katamaran, og det er lett å gå inn og ut. Eg tenkjer å leva med å måtte gå inn for å bruka radaren. Eg er litt usikker på korleis eg skal forstå det siste avsnittet ditt. Vil eg få synkroniserte vegpunkt slik det er kopla no, om eg får meg ei kartbrikka til? Eller må eg gå ha NEP-2 for å få det? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Du må ha NEP-2 for å få waypoint synkronisering, NMEA 2000 lagrer waypoints på begge enheter når de opprettes hvis de er på. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Du kan kjøpe en vanlig 100Mbit Ethernet switch og en Navico Ethernet kabel. Del kabelen i to og sett på RJ45 kontakter. Koble disse kablene til hver sin Vulcan og radaren i switchen. Du må finne en Ethernet switch som går på 12V, men mange kommer med 12V AC/DC adapter. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 1 hour ago, abbor said: Du kan kjøpe en vanlig 100Mbit Ethernet switch og en Navico Ethernet kabel. Del kabelen i to og sett på RJ45 kontakter. Koble disse kablene til hver sin Vulcan og radaren i switchen. Du må finne en Ethernet switch som går på 12V, men mange kommer med 12V AC/DC adapter. Dette er min løsning, B&G 3G radar. Kjører ethernet-kabelen fra radar inn på switchen jeg bruker for annet kablet utstyr i båten, og deler kart fra en Vulcan 12 inne til en Zeuz3s 12 ute helt greit. 2x slike, en billig 8-porter switch som går på 12v og standard ethernet CAT5/6 kabling så funker dette, såfremt Vulcan er en 12". I stedet for B&G-overgangen til ethernet kan du gjøre som @abbor sier, klippe en vanlig Navico ethernettkabel og klemme på RJ45-plugger, ut fra kokeboka her (dette er strengt tatt det jeg gjorde i ene enden: https://www.cruisersforum.com/forums/f134/help-wiring-rj45-connector-for-navico-radar-213616.html En annen fordel med å samkjøre signalet med resten av nettet man eventuelt har i båten er at du også kan styre radaren fra en laptop med OpenCPN, med overlay. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.