fotsyk Startet 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2024 Har i flere år drømt å ta en båttur ett eller annet sted på vestlandet, og inn en fin fjord eller to. Holder til på østlandet, og normalt kommer vi aldri langt før ferien er over, samt at det går jo også mye til drivstoff. Nå har jeg kjøpt meg en mindre båt som er lovlig å ha på tilhenger, og tenkte da at jeg kanskje skulle dra den på henger til vestlandet ett sted, for så å sette ut båten der og ta båtur en ukes tid. Trenger da anbefaling på følgende: 1: Rampe som er grei til å rygge henger og båt ut/inn. Båten er en weekendcruiser på 24 fot, litt halvdårlig mannskap, så jeg må handle det selv (har heller ikke el. vinsj...). Slik sett er det greit med en rampe som ikke er så bratt, og det må også være greit å parkere bil og henger der sånn nogenlunde trygt 1 ukes tid. 2: Tur-rute med utgangspunkt til rampen og retur samme sted. Tenker at en liten uke er nok, uten å kjøre hele tiden. Kanskje med å kombinere det med ett hotellopphold eller to så får jeg med fruen litt lengre? Tenkte å reise nå i juli. Gode forslag mottas med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Hei Det er ei rampa ved Rongesundet, Øygarden. Gratis, og gratis parkering på den nedlagte ferjekaien like ved. Rampa er mykje brukt. Om den tilfredsstiller dine krav veit eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Takk for svar. Gjerne litt lengre "inn" i landet, så kan vi heller bruke båten hvis vi vil helt ut mot havet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Mange fine steder rundt Bømlo, Austevoll, Tysnes og gjerne en tur til Rosendal (så blir det litt fjord også). Hvor der er ramper i området vet jeg lite om men når målet er litt mer konkretisert så dukker der nok opp tips om det og... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Fenris Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 I Haugesund på Wave er det rampe. Så kan turen gå ut til Feøy, Røvær og Espevær Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 fotsyk skrev for 1 time siden: Gode forslag mottas med takk :) Det er et eget område på båtplasser med oversikt over båtramper. Finn riktig fylke (etter gammel fylkesinndeling) og let der. Har ikke sjekket vestlandet, men kikket litt på sørlandet og ser den er godt oppdatert der jeg er kjent hvertfall. Bortsett fra at detvar ei rampe (Hastensund, Tromøya, Arendal) det stod det var umulig å snu med bil og henger, noe jeg først leste etter å ha snudd der flere ganger. Rekorden min der er å snu med ca 12 meters vogntoglengde. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Grei oversikt med interaktivt kart på båtrampe.no, der du kan klikke deg inn på områder og få veibeskrivelse til rampene om du i tillegg klikker på de røde boblene. Dessverre står det ikke hvor bratte disse rampene er, men jeg fant i alle fall alle rampene jeg kjenner til her i området😊 Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Å finne en god rampe er enkelt. Det er kort avstand mellom de. Litt vanskeligere med parkering, spesielt i byene. Noen steder er det gratis, andre koster en hundrelapp. Finn ett område du vil bruke ferien så finner båtrampe. Mitt tips er å bestemme seg dagen før. Sjekk værmeldingen og kjør dit det er fint vær. Sør Vest - nord vest eller Helgeland kan ha veldig ulikt vær. Du finner veldig fine steder langs hele kysten. Vær obs på at den fine naturen er ute mot havet. Fjordene er kjedelige. Eneste grunn til å gå inn en fjord er å besøke ett sted. Men det er langt og kjedelig. Å oppdage dette er også eventyr, men ta godbitene først. Kjør heller langs en fjord til rampen. Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 5.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Tusen takk for gode tips 👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.