Jump to content

Sandstø 12 selvlensende båt tok plutselig inn vann


IngenBåtekspert

Recommended Posts

IngenBåtekspert skrev for 18 timer siden:

Hvilket Geni har funnet opp en båt som tar inn vann når den ligger i ro fortøyd ved brygga?

Det har en meget dyktig båtkonstruktør fra Tromøya utenfor Arendal gjort. Har har konstruert mange forskjellige båter og jeg er helt enig i at han er et geni :clap:

 

Når noen klarer å senke en av hans båter så vil jeg være overbevist om at det er brukerfeil eller skadeverk, helt til det motsatte er bevist...

 

Det å sette seg inn i hvordan en farkost fungerer er båtførers ansvar. 

Popeye70 skrev for 6 timer siden:

Hold motoren nedsunket, helst i rennende ferskvann, inntil det er tid til å ta den opp og jobbe på den. 

og like viktig... når motoren taes ut av vannet må det jobbes raskt og effektivt. Ikke stopp jobben før den er ferdig, ikke la motoren ligge over natten, ikke la den få sollys, ikke bruk varmt vann, sjekk bensintank for vann før du begynner på motoren

 

Link to post

Klart vi ringte eier umiddelbart da vi så båten begynte å ta inn vann. Han svarte desverre ikke før etter ca to timer, men vi tok hele ringerunden, til Redningsselskapet, brannvesenet, og falch som vi ble henvist til fra tlf til tlf. 

 

Han vi lånte den av har fått båten gratis og har forsikring, men vi har betalt han det vi makter. Motoren var det uansett en del galt med i utgangspunktet, så å kjøpe en ny nesten defekt motor ,ed 9,9 hester får man jo til rundt tusenlappen. Båten klarer seg jo. Vi dro fra båten da eieren dukket opp, ettersom det virket som det var dette han foretrakk. Han var ikkke overrasket over det som hadde skjedd. Når jeg i to somre har fartet rundt i akkurat samme skjærgård, der jeg kjenner til alle grunner og skjær, og ettersom jeg hadde en Junker 22, en 22 fots seilbåt som veier 1,1 tonn og ikke kan snu på en femøring og har kjøl så stikker mye dyoere enn en 12 fots jolle, så vet jeg jo med sikkerhet at vi ikke har støtt på noe skjær og fått revet opp deler av skroget. Vi holdt oss på dypt vann, følgte skilting og regler til havs hva gjelder fartsgrense og unngikk grunner med god margin. Her kunne man hatt båtførersertifikatet og likevel opplevd det samme som oss. For noen brukermanual hadde han hvertfall ikke., Og vi visste ikke før selve båtturen hvilken type båt det var blant annet. 

 

Jeg er enig i at denne antagelig har bruker erfart selv tidligere, så derfor var det hans ansvar å instruere oss om viktige unntak ved båten. Men som sagt , vi har da gjort opp for oss. 

Link to post

Syns fortsatt dette innlegget høres ekstremt rart ut. Nå skriver du at dere ikke dro fra båten før eieren møtte opp og han gav inntrykk av at dere kunne reise der ifra. Da skal jo det være en erklæring på at det fra nå av er eierens ansvar for båten videre. Hvorfor har dere da betalt eieren penger for dette, da båten fløt når dere forlot den? Og spesielt rart at dere betaler eieren penger for en båt han fikk gratis. Da er jo det et tegn på at båten ikke har vært helt tipp topp i utgangspunktet, med mindre eieren ikke har brukt penger og tid på å sette båten i stand. Syns alt her virker veldig rart :confused:

Link to post
IngenBåtekspert skrev for 3 timer siden:

ed 9,9 hester får man jo til rundt tusenlappen.

 

Hvor i alle dager får du tak i en 9,9 hester til rundt tusenlappen? Jeg har ikke engang sett en delemotor til den prisen. Bruktpris på en fungerende 9,9 pleier å ligge rundt 7-10.000,-. 

 

Ikke rart at eier foretrakk at dere forsvant, etter at dere hadde ødelagt båten hans...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
bellen skrev for 3 timer siden:

Syns fortsatt dette innlegget høres ekstremt rart ut. Nå skriver du at dere ikke dro fra båten før eieren møtte opp og han gav inntrykk av at dere kunne reise der ifra. Da skal jo det være en erklæring på at det fra nå av er eierens ansvar for båten videre. Hvorfor har dere da betalt eieren penger for dette, da båten fløt når dere forlot den? Og spesielt rart at dere betaler eieren penger for en båt han fikk gratis. Da er jo det et tegn på at båten ikke har vært helt tipp topp i utgangspunktet, med mindre eieren ikke har brukt penger og tid på å sette båten i stand. Syns alt her virker veldig rart :confused:

 

Enig. Og de dro på langtur ("flere kilometer å svømme til nærmeste øy kl 0500 på morgenen").

 

Til tross for at de var klare over trøbbel:

Sitat

Den gikk utrolig dårlig til å ha en 9.9 hester motor, da bør den trekke opp i plan lett med to voksne

 

Valgte de å dra kilometervis fra fast grunn:

Sitat

den kunne begynt å ta inn masse vann midtfjords, da hadde vi sunket og måttet svømme til neste øy som var noen kilometer unna. For det er lite med båttrafikk da vi var ute 5-6 tiden om morgenen. 

 

Link to post

en ting skal vi ha her på BP - etterpåklokskap er vi gode på :diving:

Og læringskurven med båt kan til tider være bratt - man kan bli straffet dyrt for å feks ikke være klar over "selvfølgeligheter"  (dvs selvfølgeligheter for de som har gjort alle feilene self tidligere... :giggle: )
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
IngenBåtekspert skrev 21 minutter siden:

Dere er noen kranglefanter hele gjengen, typisk bitre mennesker er å alltid finne feil ved alle andre. Dere er ikke en av livets "glade gutter"

Synes du burde gitt den til meg og ikke tatt med "alle".

Det var absolutt ikke noe morsomt med denne historien og jeg var ikke alene om å tenke at dette kunne lett gått veldig ille.

 

Om alt som er fortalt her er fakta så hadde dere 3 grunner til å snu. En bitteliten dose ydmykhet over havets farer er gjerne god medisin. Å spy på en dyktig båtkonstruktør for å dekke over egen inkompetens får ikke frem det søteste i meg. 

Nå har jeg lest hele tråden en gang til og jeg må bare beklage, angrer ikke på så mye som et komma...

Håper dere bruker 5min på å lære litt om neste båt før bruk, og ta med dere at dere skal tilpasse dere til båt/motor ikke motsatt. 

Ønsker dere en sikker båtsommer  :flag_bp:

Link to post

Snu, den begynte å ta inn vann først 200 meter fra brygga hjemme?

Hvordan kunne vi vite at det skulle være noe galt med den før det?

 

Du må da tåle at jeg sier kranglefanter om de siste to innleggene,,  det er ikke noe stygt ord heller. Vi hadde ingeting med det som skjedde med båten å gjøre. Som en av innleggene la vekt på ;L det kunne skjedd med hvem som helst når som helst egentlig. Særlig ettersom jeg mistenker at det var en del vann inni dobbeltskroget. Ikke bli så furt da, da ser jeg enda lavere på deg som en mann som tåler å få høre en uskyldig liten kommentar. selvhøytidelig elller? da går det jaggu en faen i meg. Det var selvsagt ingen morsom episode for oss heller, og jeg skrev jo på dette forumet for å få noen teorier om hva som hadde skjedd, ikke hvor skyldige vi var eller ikke. Det vet dere alt for lite om til å kunne uttale dere om det. Og ikke hjelper det å komme med en streng irettesettende tone heller,, det sier med om den som gjør det. Utdeler skyld og diagnoser rett som det er. Og det er nok ikke bare her i denne tråden heller er jeg redd. 

Link to post
IngenBåtekspert skrev for 18 timer siden:

Dere er noen kranglefanter hele gjengen, typisk bitre mennesker er å alltid finne feil ved alle andre. Dere er ikke en av livets "glade gutter",. det er tydelig. 

 

T

Det at en ikke er en av livets "glade gutter" tenker jeg  bare er positivt. Har møtt en god del av disse gjennom jobben i helsevesenet; ingen av dem har imponert meg noe særlig for å si det enkelt.

På dette forumet får en ofte gode råd og ærlige kommentarer fra erfarne folk som så og si  alltid holder en god tone. Er derfor jeg stort sett er innom daglig, har fått mye god info og lærdom her vil jeg si.

Link to post

oftest et rør ut med en klaff som skal hindre vannet i å fosse inn feks når man tar akterover.   Men denne klaffen klarer ikke å hindre vann i å komme inn om båten blir liggende så tungt i vannet at denne dreneringen kommer under vann.

Selvdrenerende er nok et mer riktig navn på dette enn selvlensing når vi snakker små båter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

oftest et rør ut med en klaff som skal hindre vannet i å fosse inn feks når man tar akterover. 

 

Sånn er det på 14 foteren min.Om jeg ikke stenger ventilen så blir jeg våt på beina når jeg bakker. På27 foteren min er selvlenserne 25cm over vannlinjen, og lenser ut alt med mindre båten er uforsvarlig overlastet. Og da synker den nok. Så det bør man unngå. Men i småbåter som 14 foteren min og mindre så stenger man ventilen så snart man kommer ombord. Enkelt og greit.

 

Det jeg reagerer på denne tråden er at båtbrukerne prøver å gi skylden for sine tabber til båteier og konstruktør. Det synes jeg er ugreit. Man må kunne ta ansvar for sine handlinger og fikse opp i det man ødelegger. Sånn er det å være voksen. Man fikser opp, betaler og tar lærdom av det som skjedde. Verre er det ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...