Haba Startet 9.Januar.2006 Del på Facebook Startet 9.Januar.2006 Hei. Hvor mye brukt olje klarer dere som har liknende motor å trekke ut ved oljeskift ? Jeg bruker en Pela vakuumpumpe (utmerket sak) har varm motor, men klarer ikke å få ut mer enn i overkant av 4 l + den skvetten som er i oljefilteret. Ifølge boka inneholder bunnpanna 7 l. Det vil følgelig alltid stå igjen nesten halvparten brukt olje. Har sett annet sted her at noen bare skifter filter og skjelden olje, men vil fortsatt holde meg til oljeskift om høsten. Kommentarer ? Skal jeg bekymre meg, har dere noen triks for å få mer olje ut ? hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Jeg kjenner ikke din Yanmar, men jeg har gjort noen betraktninger ut fra egne erfaringer med vår Volvo AD 41B. Jeg begynte å tenke på mengden av gammel olje som ligger igjen i bunnpanna etter å ha lest tråden Havari KAD42 hvor det er antydet at årsaken til havari kan skyldes for mye gammel olje etter oljeskift. Problemet er også diskutert i andre tråder, bl. a denne Oljeskift gjennom peilepinnehull. Jeg praktiserer olje- og oljefilterbytte på tampen av hver sesong, som med vår bruk av båten vil si omlag hver 100 time. Tidligere år har jeg ikke vært fornøyd med den oljemengden som har latt seg hente opp. Ved siste oljeskift tidlig i desember i fjor bestemte jeg meg for å notere hvilke mengder jeg fikk opp og forsøke å beregne hvor mye som ble liggende igjen i bunnpanna. VPs 41-motorer tar 11 liter når oljen når øverste kant på merket på peilepinnen. Mellom maks og min på peilepinnen skal det skille 3 liter. Dette under forutsetning om at motoren står "flatt". I båten vår heller motoren litt bakover, men ikke mer enn at jeg antar at dette ikke har noen betydning. Før oljeskiftet var oljenivået ca 1/3 opp på merket på peilepinnen, hvilket bør bety at gjennværende oljemengde var ca 9 liter. Etter en skikkelig varmkjøring (over 30 minutter i planingsfart) sugde jeg opp ca 6,5 liter gjennom peilepinnehhullet vha Pela oljesuger. VPs 41-motorer har et eget rør for oppsuging av olje, men jeg har erfart at det kommer mer olje ved å tre sugeslangen ned i peilepinnehullet. Etter å ha skrudd av oljefilteret og tømt oljen i dette i spilloljedunken var oljemengden ca 7 liter. Altså manglet det 2 liter (over 20 %) i forhold til mengden jeg beregnet. Av ulike årsaker fikk jeg ikke gjort meg ferdig denne dagen. Ved neste anledning plasserte jeg en vifteovn nede i motorommet og blåste varm luft inn under motoren. På denne måte fikk jeg tilnærmet sommertemperatur på motoren. Jeg anså dette som nødvendig da utetemperaturen var omkring null, og jeg ikke hadde mulighet til å starte motoren. Nytt forsøk med oljesugeren gav mer enn en liter i tillegg. Altså totalt over 8 av de beregnede 9 liter. Ved å gjentatte ganger å vente en stund for så å gjøre et nytt forsøk med oljesugeren oppnådde jeg til slutt å få opp ca 8,5 av de 9 literne. De siste 1,5 av disse har jeg nok ikke fått opp dersom jeg hadde gjort meg ferdig første dagen. Men fremdeles lå det mest sansynlig en halvliter med gammel olje igjen i motoren. Ved påfylling av ny olje gikk det på totalt 10,5 liter før oljenivået var på maksmerket på peilepinnen (etter å ha kjørt motoren litt for å fylle oljefilteret). Dette kan tolkes som en bekreftelse på at det var en halvliter med gammel ojle igjen. Oljen på peilepinnen er blank og fin. Tidliger år har oljen vært helt svart straks etter oljeskiftet. Også dette tar jeg som et tegn på at jeg fikk ut mesteparten av gammel olje denne gangen. Motordoktoren har bl.a her argumentert for at det er filterbytte som er det viktigste, og at det er nok å etterfylle motorolje for å kompensere for forbruk. Dette har han sikkert rett i, men jeg føler meg tryggest når jeg får ut mest mulig av gammel "dritt". Dette ble mange ord, men konklusjonen min er enkel: Ta deg god tid ved oppsuging av gammel motorolje. La gammel olje sige bort til sugeslangen, og gjenta dette flere ganger. Og hold motoren varm, i alle fall lunken. Da renner oljen lettere. Og når du skal anslå hvor mye som er igjen, ta hensyn til oljenivået i motoren før du startet å suge. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Haba Svart 10.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Hei Brigg. Takk for et skikkelig svar. Jeg vil forsøke slik du beskriver det ved neste skift. Det var jo mye olje som fortsatt var igjen rundt i motoren og som ikke kom med under første lensingen. Har snakket med andre i havna som har samme type motor som jeg og de har samme erfaring, de får bare opp omlag 4,5 l olje gjennom peilepinnerøret. Skal tipse om din erfaring. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Hei En liten advarsel! Kjør ikke motoren så varm at plastslangen på oljesuger smelter og blir liggende igjen inne i motor. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Januar.2006 Del på Facebook Svart 10.Januar.2006 Kjør ikke motoren så varm at plastslangen på oljesuger smelter og blir liggende igjen inne i motor.Enig. Men min erfaring er at motoren kjøles ned endel pga rolig kjøring (hastighetsbegrensning) inn i havna og tiden det tar for å fortøye. Jeg har ikke opplevd at sugeslangen smelter. Er man i tvil kan man gjerne ta seg en kaffekopp før man setter igang slik at motoren kjøles noe ned. Men da kan det være lurt å sette på en vifteovn som blåser under motoren slik at oljen i bunnpanna ikke kjøles for mye ned. Spesielt dersom utetemeratur er lav. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøvind Svart 6.Desember.2020 Del på Facebook Svart 6.Desember.2020 @Haba; hva ble fasiten noen oljeskift senere? Som du kanskje husker har jeg lik båt og motor som deg. Byttet olje og filter i dag, nivået var litt over MIN-streken på peilepinnen da jeg begynte. Fikk ut i underkant av 4 liter, pumpet ut gjennom peilepinnerøret. Begynte å lure på hvor det ble av resten, så skrudde ut tappepluggen i bunn også, men det kom bare en liten desiliter til. I brukermanualen står det noe sånt som max 7 liter og 2,5 liter effektivt.. betyr dette at det er kun 2,5 liter som smører til en hver tid og at resten blir som et reservoar? Står også at dette gjelder på motor med 0 grader helning. I båten heller motoren ganske skrått bakover, kan dette være forklaringen? Peilepinnen er jo helt bakerst i bunnpanna.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.Desember.2020 Del på Facebook Svart 7.Desember.2020 4 hours ago, Sjøvind said: Står også at dette gjelder på motor med 0 grader helning. I båten heller motoren ganske skrått bakover, kan dette være forklaringen? Peilepinnen er jo helt bakerst i bunnpanna.. All olje er nok med på "smøringen/kjølingen", mulig de mener 2.5liter er det som er rundt i motoren til en hver tid, men aldri hørt utrykket ".. liter effektivt" Når det er helning vi det bli litt mindre olje på motoren. Feks mine motorer er oppgitt til 25liter ved 0 grader og 17liter ved 5 grader helning. Forøvrig er det 7liter mellom max og min på pinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Desember.2020 Del på Facebook Svart 7.Desember.2020 Er en usikker på dette er det vel bare å skru ut bunnpluggen i bunnpanna... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 7.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2020 Jeg resignerte og slo meg til ro med å få ut ca. 4,5l. Ny olje og filter får greie seg. Å skru ut bunnpluggen er frarådet av Yanmar. Den er skrudd inn med et tetningsmiddel på gjengene og kan være vanskelig å få tett igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 7.Desember.2020 Del på Facebook Svart 7.Desember.2020 Takk for svar! Får slå meg til ro med at dette er normalt og at det er helningen som gjør at jeg ikke fikk på mer enn 5 liter før jeg var på maksnivå. Jeg skrudde ut pluggen for å være sikker på at jeg hadde fått ut alt. Får håpe det blir tett nå da.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Desember.2020 Del på Facebook Svart 7.Desember.2020 Sjøvind skrev 8 minutter siden: Jeg skrudde ut pluggen for å være sikker på at jeg hadde fått ut alt. Får håpe det blir tett nå da.. Er vel ei pakning her som skal skites ut med ny? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 7.Desember.2020 Del på Facebook Svart 7.Desember.2020 Var ingen løs pakning. Men var en flate rundt hullet som jeg tenkte kanskje var en alu-pakning, pirket ikke borti den siden jeg uansett ikke hadde noen ny. Men manglende pakning sammenfaller jo med det Haba skriver om tettemiddel. Pluggen var jo også litt treg å skru, kjentes ut som det var «noe» på gjengene Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 (redigert) Førstefender skrev On 7.12.2020 at 4.08: All olje er nok med på "smøringen/kjølingen", mulig de mener 2.5liter er det som er rundt i motoren til en hver tid, men aldri hørt utrykket ".. liter effektivt" Når det er helning vi det bli litt mindre olje på motoren. Feks mine motorer er oppgitt til 25liter ved 0 grader og 17liter ved 5 grader helning. Forøvrig er det 7liter mellom max og min på pinnen. For Yanmar brukes "effektive lube Oil capacity" om mengde olje mellom max/min på peilepinnen. Iallfall er det slik på min som vist under. På trådstarters motor blir det da 2,5 l mellom max/min på peilepinnen. Redigert 9.Desember.2020 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.