Jump to content

Yamaha 25hk 2 takt, spinner propellen eller er det noe annet galt? (film)


SørlandetAs

Recommended Posts

Lang historie fortalt kort: Mistet propellen på min Yamaha 25hk 2 takt 2000 som står på en Rana 15. 

Hadde et dårlig bildet av størrelsen på den gamle propellen som jeg tror viste 9 7/8 x 12 F.

 

Bestilte en slik propell og testen den igår. 

Den funker fint frem til motor når fult turtall (5500).

Da begynner den å «glippe», se filmen. 

Den fungerer som den skal ved gasspådrag, men når jeg når fult turtall (5500), så begynner den å glippe/riste. På slutten av filmen så tar jeg ned speeden litt og den funker da fint igjen.

 

Trenger jeg enda større propell, eller kan det være noe annet galt?

 

Her er film som viser hva jeg mener:

 

Link to post

Det ser mer ut som glipping enn kavitasjon for meg, men det kan jo være greit å prøve en annen vinkel på motoren. Hvis det er glipping så burde det være mulig å rotere propellen for hånd eller med et passende verktøy, når motoren står i gir. Evt. holde svinghjulet også.

Link to post
Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden:

Må være vulkingen på propell som har løsnet. Ikke uvanlig. 

 

 

Hulda skrev 1 time siden:

Ny propell som glipper i vulkingen er vel uvanlig, og reklamasjonsgrunnlag. Det kan også være feil propell som kaviterer, det er ikke reklamasjonsgrunnlag hvis du har fått som bestilt.

 

J-Å skrev 58 minutter siden:

Det ser mer ut som glipping enn kavitasjon for meg, men det kan jo være greit å prøve en annen vinkel på motoren. Hvis det er glipping så burde det være mulig å rotere propellen for hånd eller med et passende verktøy, når motoren står i gir. Evt. holde svinghjulet også.

 

Har testet med to helt nye propeller og med samme problem på begge. Den første jeg testet var med 10 i stigning, som ble alt for mye turtall og enda mer «glipping».

Kjøpte da en med 12 i stigning som jeg har nå.

Denne funket bedre, men glipper fortsatt på full speed. 

 

Kan sjekke om jeg får rotert propell når jeg holder svinghjulet fast.

 

Men mulig løsningen er større stigning på propell? 

Link to post
J-Å skrev 5 minutter siden:

Kan det være turtallsperren på motoren?

Har vært inne på tanken selv.

Kan godt være propellen jeg mistet var med 13 i stigning, og da aldri kom opp i turtallet der motor sperrer. 

 

Har lært meg å skrive ned hva slags størrelse på propell jeg har etter dette😅 Kjøpte båten og motor med en propell som funket bra..Men forrige eier hadde ikke låsesplint på mutter, så plutselig var propell forsvunnet under kjøring…

Link to post

Sett merke med sprittusj på mutter og propell, så ser du fort om de har flyttet seg etter kjøring. Mest sannsynlig har du feil propell, men en billig sprittusj kan i det minste utelukke vulkingen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
SørlandetAs skrev for 8 timer siden:

Kjøpte båten og motor med en propell som funket bra..Men forrige eier hadde ikke låsesplint på mutter, så plutselig var propell forsvunnet under kjøring…

På 11 av 10 sjekklister for "montering av motor på båt" står i punkt 7: "Sjekk at mutter er i god stand og at låseblikk/splint er riktig montert og har fornuftig dimensjon"

:wink: 

Link to post
dieselfan skrev 3 minutter siden:

På 11 av 10 sjekklister for "montering av motor på båt" står i punkt 7: "Sjekk at mutter er i god stand og at låseblikk/splint er riktig montert og har fornuftig dimensjon"

:wink: 

Det lærte jeg på den harde måten!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...