SørlandetAs Startet 3.Juli Del på Facebook Startet 3.Juli Lang historie fortalt kort: Mistet propellen på min Yamaha 25hk 2 takt 2000 som står på en Rana 15. Hadde et dårlig bildet av størrelsen på den gamle propellen som jeg tror viste 9 7/8 x 12 F. Bestilte en slik propell og testen den igår. Den funker fint frem til motor når fult turtall (5500). Da begynner den å «glippe», se filmen. Den fungerer som den skal ved gasspådrag, men når jeg når fult turtall (5500), så begynner den å glippe/riste. På slutten av filmen så tar jeg ned speeden litt og den funker da fint igjen. Trenger jeg enda større propell, eller kan det være noe annet galt? Her er film som viser hva jeg mener: Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli @ivar mulig du kan forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Må være vulkingen på propell som har løsnet. Ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Ny propell som glipper i vulkingen er vel uvanlig, og reklamasjonsgrunnlag. Det kan også være feil propell som kaviterer, det er ikke reklamasjonsgrunnlag hvis du har fått som bestilt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Det ser mer ut som glipping enn kavitasjon for meg, men det kan jo være greit å prøve en annen vinkel på motoren. Hvis det er glipping så burde det være mulig å rotere propellen for hånd eller med et passende verktøy, når motoren står i gir. Evt. holde svinghjulet også. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden: Må være vulkingen på propell som har løsnet. Ikke uvanlig. Hulda skrev 1 time siden: Ny propell som glipper i vulkingen er vel uvanlig, og reklamasjonsgrunnlag. Det kan også være feil propell som kaviterer, det er ikke reklamasjonsgrunnlag hvis du har fått som bestilt. J-Å skrev 58 minutter siden: Det ser mer ut som glipping enn kavitasjon for meg, men det kan jo være greit å prøve en annen vinkel på motoren. Hvis det er glipping så burde det være mulig å rotere propellen for hånd eller med et passende verktøy, når motoren står i gir. Evt. holde svinghjulet også. Har testet med to helt nye propeller og med samme problem på begge. Den første jeg testet var med 10 i stigning, som ble alt for mye turtall og enda mer «glipping». Kjøpte da en med 12 i stigning som jeg har nå. Denne funket bedre, men glipper fortsatt på full speed. Kan sjekke om jeg får rotert propell når jeg holder svinghjulet fast. Men mulig løsningen er større stigning på propell? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Kan det være turtallsperren på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli J-Å skrev 5 minutter siden: Kan det være turtallsperren på motoren? Har vært inne på tanken selv. Kan godt være propellen jeg mistet var med 13 i stigning, og da aldri kom opp i turtallet der motor sperrer. Har lært meg å skrive ned hva slags størrelse på propell jeg har etter dette😅 Kjøpte båten og motor med en propell som funket bra..Men forrige eier hadde ikke låsesplint på mutter, så plutselig var propell forsvunnet under kjøring… Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Sett merke med sprittusj på mutter og propell, så ser du fort om de har flyttet seg etter kjøring. Mest sannsynlig har du feil propell, men en billig sprittusj kan i det minste utelukke vulkingen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli SørlandetAs skrev for 8 timer siden: Kjøpte båten og motor med en propell som funket bra..Men forrige eier hadde ikke låsesplint på mutter, så plutselig var propell forsvunnet under kjøring… På 11 av 10 sjekklister for "montering av motor på båt" står i punkt 7: "Sjekk at mutter er i god stand og at låseblikk/splint er riktig montert og har fornuftig dimensjon" Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli dieselfan skrev 3 minutter siden: På 11 av 10 sjekklister for "montering av motor på båt" står i punkt 7: "Sjekk at mutter er i god stand og at låseblikk/splint er riktig montert og har fornuftig dimensjon" Det lærte jeg på den harde måten! Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli Fikk testet idag med en propell med 13 i stigning, og da funket den perfekt. Så da var problemet løst! Tusen takk for alle svar 👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Seriøst- det finnes mange muttere som ser ok ut men som smuldrer opp om en bruker verktøy på mutteren.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.