Jump to content

Kjøre snekke fra Stavern til Askøy


svimsevims

Recommended Posts

HJELP!!

 

Vi har kjøpt oss en windy 26 fot. Marsjfart 10-13 knop, maksfart 16 knop.

Fra før har vi en gammel askeladden 16 fot, så det er en liten oppgradering. :giggle:

 

Den 14. Juli skal vi hente den i Stavern, og kjøre sjøveien hjem til Askøy (utenfor Bergen). Vi har ikke erfaring med snekke eller båt av den størrelsen, og heller ikke med langtur på sjøen.

 

Hva har vi gjort??? :giggle:

 

Tar i mot alt av erfaringer og tips, både i forhold til båten, strekningen, hva vi må ha med oss, tenke på, passe på +++

 

Vi vurderer å prøve å finne noen som vil barmhjertige seg over oss, og kanskje ta følge med oss over jæren, vi får se når vi nærmer oss. :lol:

 

Dere må gjerne fortelle meg at dette går bra, og at det kanalen riktig så fin tur! :yesnod:

Link to post

Går fint det, ta med ekstra dieselfiltre, en viftereim og verktøy til å bytte dette. Når du skal utaskjers  er alt fra frisk bris og oppover = no go.:lipseal:

Husk på solgangsbrisen.:cool: Det er som regel stille fra kl 20 til ut på morgenen. Så må du ikke kjøre på land :giggle: 

Fra Lista til Tananger må du følge litt med på værmeldinger, strømmen setter nordover her og vil gi deg ca en ekstra knop i fart. 

Du kan dele opp distansen litt ved å gå til Hidra først, så til Egersund. Fra Egersund til Tananger er det lite å skjule seg bak så da må du ha fint vær. 

Det var litt, kommer garantert flere tips. 

Lykke til og ta ingen sjanser, for havet har svært dårlig evne til å vise nåde. :wink:

 

Link to post

Gratulerer med ny båt😀 
 

Sommerstid kan en slik tur fort gå godt, men noen forholdsregler er alltids greit å ta.

 

Først og fremst; bli skikkelig kjent med båten. Få gamle eier til å vise dere alt, ta bilder underveis, skriv ned hva som blir sagt. God drøs med forrige eier om hvordan båten er i bruk og teknisk sparer dere for mange potensielle bekymringer.
 

Framdrift, på generell basis; sjekk da spesielt motor, tank, filter og annet som har med framdrift å gjøre. Har tanken mannhull, sjekk tilstanden nedi tanken, har det fått bygget seg opp gammel morro i bunn (fra dieseldyr, avleiringer og annet) er det greit å ta forholdsregler i forholdt til dette. Ved sjøgang kan slikt virvles opp og tette filter og dyser, noe som kan medføre motorstopp akkurat der dere ikke trenger slike spenningsmomenter. Få gamle eier til å vise dere hvordan man skifter filter og lufter motoren, og sørg for å ta med ekstra dieselfilter på turen. Ta gjerne med dere ekstra reimer til dynamo i tillegg, slik at dere kan skifte denne hvis den ryker. Motorolje og filter bør også være med, her er det god rutine å sjekke oljenivået før hver oppstart, eller i alle fall daglig. Ville hatt med verktøy til å kunne fikse det meste, fastnøkler, skiftenøkkel, skrujern, vannpumpetang, multimeter (billigste sort funker fjell), lommelykt, osv.).

 

Elektrisk, lader dynamoen bra, virker batteriene greie (mange datomerker disse ved bytte, noe som gir en pekepinn på hvor lenge de har vært i bruk), fungerer alt som det skal av brytere og andre funksjoner? 

 

Gjennomføringer til vann, septik og annet, under vannlinja, ser disse OK ut? Lurt å ta med koniske treplugger og hammer på turen, i tilfelle. Kan også være greit med ekstra slangeklemmer i dimensjonene som trengs, noe som framover kan ligge fast i båten.

 

Navigasjon, båten har gjerne egen kartplotter? Sørg for gjennomgang og opplæring i forbindelse med denne, og helst oppdaterte kart. Som nødløsning og tillegg kan f.eks. navigasjonsappen Navionics (mobil og nettbrett) være grei (finnes også andre apper og løsninger, men har best erfaring med Navionics og nevner derfor denne). I samme slengen, sørg for lademuligheter (som fungerer) for mobiltelefonene. Ofte er det sigarettenneruttak eller USB-kontakter montert. Planlegg og gå gjennom ruta sammen før hvert strekk, slik at alle er klar over ting man bør ta spesielle hensyn til. Bedre å holde litt av land i områder med mye rusk der dere ikke er kjent, slik at dere slipper gå nedpå.
 

Sikkerhet, sørg for gode vester til alle ombord. Vanlige gammeldagse rimelige vester med fast flytemiddel fungerer greit. Brannslukningsapparat er pensum, ikke et lite på 2kg, nei, gi gass og ta med et på 6kg, så har dere litt å bruke i tilfelle uhellet skulle være ute. Røykvarsler og også CO-varsler er en fordel hvis dere skal oppholde dere og sove om bord, både under gange, ved bruk av varmeapprat og ved matlaging (hvis båten har sprit- eller gassapparat).

 

Kommunikasjon, alltid en fordel å holde dere innenfor dekning for mobilnettet, ideelt sett lån eller kjøp VHF i tillegg (hvis ikke slikt allerede er montert). 

 

Vær/vind, sjekk værvarsel før hvert strekk, gjerne bølgevarsel i tillegg. Det er ofte en fordel å gå tidlig på dagen, før eventuell solgangsbris (som kan bli ganske heftig sommerstid, selv om det var rolig vind tidligere på dagen).

 

Trivsel, proviant, nok drikke og snacks er en fordel, og så er det også greit å ta tidlig hensyn om noen av dere skulle føle seg utrygge eller ukomfortable underveis (nå vet jeg ikke hvor mange dere tenker ha med på turen, men siden det står «vi» er det jo naturlig å tenke det er flere enn en). Greie klær etter vær og caps og solbriller slik at dere slipper myse på dere rynker og sveiseblindhet om dere skulle være heldige å få sol hele turen😄

 

Har sikkert glemt en del i farten, men tror det meste skulle være nevnt, garantert andre som vil supplere.

 

Så setter alltid forumet pris på en fin hentetråd😉

 

 

Link to post

Tusen takk for ett fantastisk nyttig, informativt og detaljert svar!! 😄 Dette kommer godt med!!

 

Vi er meg (landkrabbe i utgangspunktet, som har begynt å like sjøen 😅), og min kjære samboer. Han er godt sjøvann, men med helt annen båt og reiselengde. 😅

 

Men når man får så mange gode tips, så øker både troen og selvtilliten om at dette skal gå bra! 😄

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...