Jump to content

Draco 21 setter seg på rompa

vinyler59

Recommended Posts

Hei,

Dette innlegget er til båtfolk med erfaring med Draco 21. 

I min står det en Mercruiser 170 rekke firer.

Har nå prøvd 4 propellere på den uten særlig suksess. Sånn er det jo noen ganger med propellere, ikke til å bli klok på.

Tidligere eier kjørte med en aluminiums propell på 15 tommer (tror jeg, ikke viste han selv og tallene på den er ikke lesbare).

Noe som resulterte i et voldsomt over-turtall på fullt pådrag. Forsto ikke hvordan han turde gjøre det. Mercruiser motorene liker ikke masse over-turtall.

Første jeg prøvde var en 17 tommers stål propell fra Mercury. Masse turtall med den også.

Ser i Dracos egen propell-anbefalingsliste at de anbefaler en 14 x 19 propell til den båten og den motorstyrken.

Selger av propellen sendte feil, han sendte en 21 tommers Laser 2 (også det en Mercury propell). Måtte jo prøve den siden sjansen bød seg.

Veldig treg å få i plan, men også denne hadde ingen problemer med å få dratt ut alt av turtall på topp (som for denne motoren skal være mellom 4200 og 4600. I dag kom da den jeg egentlig ville ha, 14 x 19 tommeren (i stål). Lettere å få i plan, men trenger over 4000 rpm til det, og som med alle propellene,

trenger nesten 4000 i turtall for å bli liggende i plan, alt turtall under det da vil båten sette seg på rompa, baugen i sky.

Virker som om båten skriker etter trimplan.

Hva er dine erfaringer med denne båten?  Hva for motor, hva for fart/turtall og hva for propell. Og ikke minst: Kan du kjøre i planfart på 3000-3500 rpm?

Jeg har Draco 2300 med denne motor, Mercruiser 470. 14,5x19 propel. Når jeg er alene ombord, går den i plan ganske raskt. Båten planer ved ca 3000 omdr og 16-17 knob. Jeg har flaps, men bruker dem bare for at rette båten, når den er i plan. Når du siger at den er treg at få i plan, føles det da som om at motoren ikke har krefter, eller er det som om at noe sklier ? 

En billig måte å teste dette ut kan være Smart Tabs SX, som koster omkring 2-3k og er selvregulerende. Flater ut av seg selv når du er i planingsfart. Spretter opp i plan, og holder båten i plan når du sakker av.

Svært nyttig på min Askeladden 17 fot med tung påhenger, og min svoger med 23 fot Draco vil nå prøve det samme, da han har samme erfaring som deg.

Kanskje du har glede av å lese min tråd om Smart Tabs fra i fjor?

Kjenner ikke Draco 21 skroget så godt, men ut fra skroglinjene så hadde jeg sett for meg at det har greit med løft i hekken , og mindre planingsterskel enn 20 foteren.

Slik det beskrives så høres det for meg ut som at alle de tyngste tingene er plassert langt bak i båten, så som vanntank, bensintank, batterier osv og det dermed blir veldig baktungt..

Flaps av en ellerannen type vil hjelpe her, og det enkleste er nok som ArvidKa sier over, smart tabs.  Isåfall ville jeg kjøpt de største det er plass til

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

21 foteren er etter min erfaring en lettere å få i plan enn 20 foteren. Sistnevnte er et Lingeskrog og er litt skarpere i skroget. 21-foteren er en del bredere. En kamerat hadde 21-foteren en kort stund, utstyrt med Merc 3-literen. Den hadde ingen problemer med å komme i plan. Husker ikke om han hadde flaps. Tenker du også må finne ut hvilke utveksling du har på drevet. Da blir det lettere å regne ut gva du skal ha av propell. Draco Fan club gruppa på Face tenker jeg er stedet for å få konkret hjelp, uten å måtte bytte propeller en haug av ganger.

-morten-Ja det lurer jeg også på. Hva for hk ytelse er det i denne gamle orginal motoren som skal ha stått i siden båten var ny. Heldigvis er den ferskvanns kjølt og ikke så ille rust-angrepet som saltvanns kjølte motorer jeg har hatt.

Hvis jeg kan stole på en liten bil-GPS jeg hadde med ombord, så gjør båten 53 km/t, dvs.28,6 omregnet til knop.

Da ruset den over topp-turtallet. Rundt 25 knop ved 4000 rpm.

Tok kontakt med en som selger en tilsvarende båt, og den har trim plan. Med de så kan han få en horisontal gange.

I annonsen hans nevner han at båten går 31 knop på topp, og det med en 140 hk Volvo Penta motor.

Så helt klart at trim plan vil være tingen for meg. 

• 3 uker senere...

Torsen 67  Etter å ha prøvd 4 propellere har jeg så langt endt opp med en 23 tommer i stål.

Den er altså flere tommer større enn Draco selv i sin tid anbefalte til den Draco båten og den motoren (19 tommer anbefalte de).

Det som da skjedde (med 23 tommeren) var at den store propellen endelig fikk roet ned turtallet på motoren til der det skal ligge på max. - mellom 4400 og 4600. I tillegg til det så kan jeg nå kjøre noe mer økonomisk, ligge på 38-3900 i turtall, uten at båten setter seg på rompa. Den 23 tommeren holder altså båten i plan bedre enn både 19 og 21 tommerne jeg har prøvd.

vinyler59 skrev On 10.7.2024 at 22.37:

I annonsen hans nevner han at båten går 31 knop på topp, og det med en 140 hk Volvo Penta motor.

jøss, min første tanke der er det hørtes en smule optimistisk ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mest sannsynlig har noen byttet drev på den en gang, så den har 3L 4syl utveksling 1.98:1  3.7L 4syl har 1.84:1 mer eller mindre alle Draco fra 20 og oppover hadde Trimflaps fra utpå 80-tallet når de gikk mer bort fra v6 og v8

Er som regel 470 motoren som har unntak på det.

Hvis drevet er feil kan du oppnå ca samme toppfart med annen pitch på propellen. Men motoren får feil utnyttelse av dreiemomentet på mellom registeret.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...