Jump to content

Vanligste årsak til varmgang på saltvannskjølt 2.8 Mercruiser Cummins?


larole

Recommended Posts

Hei, 

 

Min 2.8 Mercruiser Cummins fra 2009 har blitt litt varmere enn tidligere. Jeg innbiller meg at det er litt mindre fart nede i det vannfilteret som er inni et glasshus i motorrommet. Skal ha båten på land til helgen, og forventer egentlig mye groe rundt sjøvannsinntaket. Er det sannsynlig at dette er synderen? Alt annet er OK, og sett over nylig. Det skal sies at kjølevesken (blå) er tre år gammel minst.

Link to post

Groe og skjell kan helt klart strupe vanntilførsel.

Ellers,

Vanlig årsak til høyere temperatur ( så sant pumpe, inntak og impeller er OK ) er opphoping av salt, kalk og smuss i kjølere. Dette gir lavere gjennomstrømning og dårligere varmeveksling.

Kan ha god effekt med systemrens ( dette kan også gjøres på ferskvannsiden) men er det tette rør så må man av med endelokk og stake opp.

Link to post

Motoren er nok såkalt ferskvannskjølt. Men varmeveksleren er saltvannskjølt :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...