larole Startet 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2024 Hei, Min 2.8 Mercruiser Cummins fra 2009 har blitt litt varmere enn tidligere. Jeg innbiller meg at det er litt mindre fart nede i det vannfilteret som er inni et glasshus i motorrommet. Skal ha båten på land til helgen, og forventer egentlig mye groe rundt sjøvannsinntaket. Er det sannsynlig at dette er synderen? Alt annet er OK, og sett over nylig. Det skal sies at kjølevesken (blå) er tre år gammel minst. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Groe og skjell kan helt klart strupe vanntilførsel. Ellers, Vanlig årsak til høyere temperatur ( så sant pumpe, inntak og impeller er OK ) er opphoping av salt, kalk og smuss i kjølere. Dette gir lavere gjennomstrømning og dårligere varmeveksling. Kan ha god effekt med systemrens ( dette kan også gjøres på ferskvannsiden) men er det tette rør så må man av med endelokk og stake opp. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Fra egen dyrekjøpt erfaring når vi kjøpte Betty, sjekk at lokket til sjøvannsfileteret er skikkelig tett. Var det siste jeg sjekket etter å ha kastet en liten flom av nye deler på kjølingen og løsningen var egentlig litt fett på pakningen samt skru til boltene skikkelig 🙄 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Motoren er nok såkalt ferskvannskjølt. Men varmeveksleren er saltvannskjølt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
larole Svart 5.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Har det vanligvis en stor effekt å bytte kjølerveske? Trodde disse skulle holde ca. 5 år Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Bytte kjølevæske hjelper for frostsikring og korrosjonsbeskyttelse. Har liten effekt på kjøling/ varmeveksling Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Jeg vil tro feilen din ligger på sjøvannsiden. Tett eksosbend, grodde kjølere eller dårlig impeller. Evt utett sjøvannsfilter, som det ble sagt over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.