maeresmo Startet 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2024 Motor gikk fint i hele fjor sommer. Fungerer fint når jeg kjører med litt turtall. Kjører jeg i dorgefart, så begynner den å fjuske og vil ikke opp på turtall. Slipper jeg den helt ned på tomgang, så kutter kontrollstrålen etter en liten stund og det kommer røyk ut der. Det er egen oljebeholder og den minker det på når jeg bruker motor. Termostaten er helt ny. Noen som har noen forslag? Sensor til oljebeholder? Kjøling? Når motor blir kald igjen, så starter den og går som normalt med turtall. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Kan det være at impelleren er slitt, så den ikke klarer å løfte kjølevannet på lave turtall? Jeg synes det ser ut som damp, og ikke eksos. Har du mulighet for å kjøre den med "øreklokker" og litt trykk på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Dette minner meg om en gang da kjølekanalene i toppen på en Yamaha 9,9 2takt jeg hadde var tette. Kjølevannet fant omveier, og vekslet mellom kaldt og glovarmt. Motoren oppførte seg fint til den ble overopphetet og døde på høyt turtall. Jeg kunne dog kjøre motoren på tomgang (lavt turtall) uten at den stoppet. Det er damp du ser, og om du holder bak på toppen av motoren, tipper jeg den er veldig varm. I mitt tilfelle måtte toppen demonteres og skrapes ren for ymse avleiringer i kjølekanalene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 .. og begynner det først å gå litt varmere enn det skal, så akselererer det bare med saltavleiringer i kanalene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
maeresmo Svart 5.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Det kan nokk være damp. Er kun på tomgang det skjer. Gasser jeg på så kommer det vann ut. Er det noe middel man kan sprøyte inn for å få fjernet avleiringer, eller må man av med toppen? Impeller er jeg usikker på når ble byttet sist. Er 99 mod. Jeg kjøpte motor i fjor vår Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Tror nok toppen må av for rensing. Saltavleiringer med annen moro får du ikke noe middel mot. Det som skjer er at motoren «skjærer seg» stempler og sylinder utvider seg pga. varmen og oppfører seg deretter. Mrk. dette er min tanke basert på tilsvarende opplevelse, men ingen doktor diagnose. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Siden det er bare på tomgang, har jeg fortsatt tro på å bytte impeller Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Enig at det er riktig sted å starte, da har man eliminert det om problemet vedvarer. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Siden det er Yamaha; bruk god tid på å la rustløser få trenge inn mellom bolter, skruer og godset, og bruk gjerne litt varme i tillegg, før disse løsnes i forbindelse med impellerbytte. Yamaha leverer stort sett ypperlig kvalitet, men boltene deres har en lei tendens til å sette seg noe inni hampen (av en eller annen grunn gjerne mer enn hos konkurrentene, i alle fall etter hva jeg har erfart), og disse vrir man fort tvers av om man tar i for mye med en gang. En fordel å legge til rette for at det skal løsne lettere i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 LuckyFalls skrev for 8 timer siden: Tror nok toppen må av for rensing. Saltavleiringer med annen moro får du ikke noe middel mot. Det som skjer er at motoren «skjærer seg» stempler og sylinder utvider seg pga. varmen og oppfører seg deretter. Mrk. dette er min tanke basert på tilsvarende opplevelse, men ingen doktor diagnose. Salt x Sitér dette innlegget Link to post
maeresmo Svart 6.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Takker for råd og tips. Var nesten ikke noe avleiringer i termostathuset. Så egentlig bra ut. Er det mye arbeid å skifte impeller på denne? Ser thansen selger billigere enn yamaha Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 https://www.youtube.com/watch?v=8knhHJHjNN0 Anbefaler litt bedre verktøy, og litt bedre fottøy! Og ikke å tørrkjøre den nye impelleren. En til: https://www.youtube.com/watch?v=n68sb7w-3Hw Sitér dette innlegget Link to post
maeresmo Svart 6.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Hvordan finner jeg ut hvilken impeller jeg skal kjøpe? Kjøper jeg hos yamaha, så finner de ut av det. Finnes billigere alternativ. Har mekket mye bil og traktor, men veldig lite på båtmotorer Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Jeg tipper du skal ha 6L2-44352-00-00 . Men hvis du ser noen andre aktuelle, så kjøper du de også og leverer tilbake de som ikke passer på angrerett. Sitér dette innlegget Link to post
maeresmo Svart 6.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Da skal jeg prøve det. Ser ut som en grei jobb å gjøre. Båten ligger på vannet på båtplassen, så må få den på land igjen. Går evt å løfte motor opp i båten og gjøre jobben der Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 maeresmo skrev 3 minutter siden: Ser ut som en grei jobb å gjøre. Ja, men les igjen det @Hakkannen skrev over. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Hakkannen skrev On 5.7.2024 at 22.17: Yamaha leverer stort sett ypperlig kvalitet, men boltene deres har en lei tendens til å sette seg noe inni hampen (av en eller annen grunn gjerne mer enn hos konkurrentene, i alle fall etter hva jeg har erfart), og disse vrir man fort tvers av om man tar i for mye med en gang. Dessverre så ble ikke Yamaha enige med seg selv om hvilket montasjefett som var best etter at de begynte med "innsatsgjenger" i AISI316 og dermed så vant økonomen... vi monterer tørt. Om du får det demontert, så slipper problemet med at korrosjonsprodukter klemmer på stammen av skruene... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.