Jump to content

Yamaha 25hk 2takt som fusker og går i nødmudus når den går på lavt turtall

maeresmo

Recommended Posts

Motor gikk fint i hele fjor sommer. Fungerer fint når jeg kjører med litt turtall. Kjører jeg i dorgefart, så begynner den å fjuske og vil ikke opp på turtall. Slipper jeg den helt ned på tomgang, så kutter kontrollstrålen etter en liten stund og det kommer røyk ut der. Det er egen oljebeholder og den minker det på når jeg bruker motor. Termostaten er helt ny. Noen som har noen forslag? Sensor til oljebeholder? Kjøling? Når motor blir kald igjen, så starter den og går som normalt med turtall.

Dette minner meg om en gang da kjølekanalene i toppen på en Yamaha 9,9 2takt jeg hadde var tette.

Kjølevannet fant omveier, og vekslet mellom kaldt og glovarmt. Motoren oppførte seg fint til den ble overopphetet og døde på høyt turtall. Jeg kunne dog kjøre motoren på tomgang (lavt turtall) uten at den stoppet.

Det er damp du ser, og om du holder bak på toppen av motoren, tipper jeg den er veldig varm.

I mitt tilfelle måtte toppen demonteres og skrapes ren for ymse avleiringer i kjølekanalene.

.. og begynner det først å gå litt varmere enn det skal, så akselererer det bare med saltavleiringer i kanalene :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det kan nokk være damp. Er kun på tomgang det skjer. Gasser jeg på så kommer det vann ut. Er det noe middel man kan sprøyte inn for å få fjernet avleiringer, eller må man av med toppen? Impeller er jeg usikker på når ble byttet sist. Er 99 mod. Jeg kjøpte motor i fjor vår 

Tror nok toppen må av for rensing.

Saltavleiringer med annen moro får du ikke noe middel mot.

Det som skjer er at motoren «skjærer seg» stempler og sylinder utvider seg pga. varmen og oppfører seg deretter.

Mrk. dette er min tanke basert på tilsvarende opplevelse, men ingen doktor diagnose. 

Siden det er Yamaha; bruk god tid på å la rustløser få trenge inn mellom bolter, skruer og godset, og bruk gjerne litt varme i tillegg, før disse løsnes i forbindelse med impellerbytte. Yamaha leverer stort sett ypperlig kvalitet, men boltene deres har en lei tendens til å sette seg noe inni hampen (av en eller annen grunn gjerne mer enn hos konkurrentene, i alle fall etter hva jeg har erfart), og disse vrir man fort tvers av om man tar i for mye med en gang. En fordel å legge til rette for at det skal løsne lettere i forkant.

LuckyFalls skrev for 8 timer siden:

Tror nok toppen må av for rensing.

Saltavleiringer med annen moro får du ikke noe middel mot.

Det som skjer er at motoren «skjærer seg» stempler og sylinder utvider seg pga. varmen og oppfører seg deretter.

Mrk. dette er min tanke basert på tilsvarende opplevelse, men ingen doktor diagnose. 

Salt x 

Hakkannen skrev On 5.7.2024 at 22.17:

Yamaha leverer stort sett ypperlig kvalitet, men boltene deres har en lei tendens til å sette seg noe inni hampen (av en eller annen grunn gjerne mer enn hos konkurrentene, i alle fall etter hva jeg har erfart), og disse vrir man fort tvers av om man tar i for mye med en gang.

Dessverre så ble ikke Yamaha enige med seg selv om hvilket montasjefett som var best etter at de begynte med "innsatsgjenger" i AISI316 og dermed så vant økonomen... vi monterer tørt.

Om du får det demontert, så slipper problemet med at korrosjonsprodukter klemmer på stammen av skruene... :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...