Admhildring Startet 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2024 Jeg har nettopp oppdaget at min Garmin 721 xs nekter å lese SD-kort. Heg har prøvd flere kort, men plotteren nekter for at den har kortleser. Sannsynligvis vanninntrengning. Alt funker - det er bare det at den nå kun har det grove innebygde verdenskartet tilgjengelig. Mine gamle spordata og veipunkter ligger også inne og vises. Jeg har lest ut kartdataene fra SD-brikken og tatt vare på hele filstrukturen til SD-brikken på PC'n Nå lurer jeg på om det er mulig å overføre kartfilene fra PC'n direkte til plotteren via WiFi eller Bluetooth? Jeg har satt den opp, og får snakket med 721'en med ActiveCaptain, og har lasta opp Express på PC'n - men denne ser ikke noe annet enn nettbutikken og SDkortet som jeg putta i PC'n. Jeg får til å sette opp profil der, men får ikke lese noen data fra PC'ns filstruktur. Jeg forstår det slik at jeg kan kjøpe kart (Bluechart) og overføre dem til plotteren - men KUN via SD-kort... Men jeg har ikke lyst å kjøpe nye kart når jeg allerede har - og selv om jeg kjøper dem i Express, så får jeg jo ikke lagt dem over på plotteren uten SD-kort... Er det noen som har hacka seg rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Tror du er avhengig av at kortleser fungerer. Har du prøvd å rense kontaktene i leseren? Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Garmin har en utmerket support, jeg vil anbefale deg å ta en telefon dit. Jeg har Ecomap 1220xsv (tror jeg den heter), den tar i hvert fall ikke mot kart fra annet enn kartbrikke. Forøvrig er min erfaring med Active Captain at programmet lager mer plunder en det løser. Jeg har hatt en serie med blåskjerm og restarter initsiert av dette programmet, uten forhåndsvarsel. Nå er Active Captain slettet og WiFi er slått av. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Hulda skrev 1 time siden: Forøvrig er min erfaring med Active Captain at programmet lager mer plunder en det løser. Jeg har hatt en serie med blåskjerm og restarter initsiert av dette programmet, uten forhåndsvarsel. Nå er Active Captain slettet og WiFi er slått av. Godt tips med support, de er alltid hjelpsomme. Har brukt ActiveCaptain på flere plottere uten problemer. Ikke det beste programmet, men fint for å oppdatere software og kart pluss fint å overføre ruter fra f.eks Navionics appen. Så ikke helt enig med deg at det er ubrukelig @Hulda Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Blouberg skrev 41 minutter siden: Godt tips med support, de er alltid hjelpsomme. Har brukt ActiveCaptain på flere plottere uten problemer. Ikke det beste programmet, men fint for å oppdatere software og kart pluss fint å overføre ruter fra f.eks Navionics appen. Så ikke helt enig med deg at det er ubrukelig @Hulda I fjor høst kom vi ut mellom skjæra fra Hunnebostrand retning Väderöarna, i noe skikkelig plaskesjø. Midt inni der forsvant navigasjonskartet. Kun verdenskart. Så gikk plotteren i svart for å oppdatere. Jeg tok det opp med Garmin, som en sikkerhetsrisiko, i og med at det hadde skjedd flere ganger. Jeg har meldt inn ikke registrerte sjømerker. Etter halvannet år mangler de fremdeles. Etter anbefaling slettet jeg programmet. Hva Active Captain tilførte, som jeg har bruk for, vet jeg ikke. Etter slettingen har systemet om bord fungert. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Tydelig vi har veldig ulik erfaring @Hulda, hos meg må oppdateringen startes manuelt, enig i at det er en risiko dersom dette skulle starte på egen hånd. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Admhildring Svart 4.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Automatisk/manuell oppdatering kan konfigureres under innstillinger. Så yæunngår man slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Jeg skal ikke antyde hvem som ga meg anbefalingen. Og selv om jeg for lenge siden har slått av, som anbefalt over, gnåler fremdeles Garmin om oppdatering. Så for mitt anlegg, som består av diverse greier i kablet nettverk var anbefalingen: Fungerer sakene slik du ønsker, dropp oppdateringer. Har du ikke spesielt bruk for Active Captain, slett programmet. Bluechart oppdateres tre ganger i året. Det kan ta lang tid før endringer implementeres i Bluechart. Dine kartplottere kan kun bruke kart fra kartbrikker, som kan oppdateres via Active C. Navionics oppdateres kontinuerlig over nett. Så derfor dropper jeg oppdatering av Garmin, og betaler for oppdatering av Navionics på nettbrett og telefon. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 5.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2024 Hulda skrev 3 minutter siden: Så derfor dropper jeg oppdatering av Garmin, og betaler for oppdatering av Navionics på nettbrett og telefon. Jeg har Navionics kart også på plotteren, legger stadig inn on-line oppdateringene derfra. Selv om jeg bruker ActiveCaptain så starter jeg kun programmet når jeg har bruk å legge til ruter og oppdateringer som f.eks GPX fila med tømmestasjoner (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.