Jump to content

Hvordan frakte opplagshengeren til båthavna?

sofabåt

Recommended Posts

Hei,

Vurderer å kjøpe en opplagshenger for å spare 20.000 kr (Respo RO 1600: #1). Fant en diskusjon fra 2019 på dette - oppsummert må den leveres på en trailer evt. så kan en traktor kjøre den til havna (noe som maks kan kjøre i 20kmt). 

Vet dere om dette fortsatt stemmer? Andre forslag mottas med takk :)

Mvh,

Alexander

#1 https://www.respotilhenger.no/no/tilhengere/bathengere/4931

#2.

7 hours ago, Kallethekid said:

Det tror jeg ikke du får til uten et chassienummer, som de fleste opplagsvogner ikke har, men jeg skal ikke være alt for bombastisk her da trafikkstasjonen håndterer reglene forskjellig. 

Redigert nå; ser at Eika opplyste om at rammenummer er vesentlig her.

Nå nevner han Respo, og så vidt jeg husker så har de rammenummer.

Men det enkleste for trådstarter er faktisk å ta en telefon til Statens vegvesen og spørre de direkte. Da får han også korrekt svar med en gang.

På forrige båt kjøpte vi Tysse henger, og min far spurte på biltilsynet, men fikk blangt avslag av superoveringeniøren der! det var selvfølgelig mye sikkrere å kjøre den stroppa fast til den lille varehengeren vår..  ble kjørt på natta!!! :lol:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

KJøpte en hjemmeprodusert henger som var 3,5 m bred og 10 m lang i Sandefjord. Denne skulle til Stenungsund i Sverige.

ingen mulighet for å kjøre etter veien med denne, så jeg leide henger med 8 m langt plan. Så ble den jeg kjøpte plassert på høykant oppå den leide.

Den jeg kjøpte veide 1200Kg den jeg leide veide 1000 kg , med bil ble Hele kortesjen 17 m lang 4 m høy og 3800 kg. Draget på båthengeren strekte seg 3 meter bak den leide hengeren.

Lovligheten av dette ble sjekket mot en tidligere ansatt i trafikkpolitiet her i Sverige som bekreftet at dette var legalt. Sparte 10.000 på å kjøre den selv. Kanskjedette kan være et alternativ for deg også?

IMG_1321.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...