Jump to content

Kartmerking av bunnforhold vestlandet

Jonas78

Recommended Posts

Jeg har prøvd å se gjennom kart på de typiske ankringsplassene jeg bruker, og finner at det i veldig liten eller ingen grad er merket bunnforhold området jeg ser på (bergensområdet, Øygarden).

Er det jeg som ser feil, eller er det i mindre grad merket med bunnforhold på vestlandet ift sørlandet?

Bruk vest!

Det har du rett i, og det er også svært varierende forhold. Det verste synes jeg er områder med stor tare. Da blir gjerne ankeret hengende i taren, som rives løs ved større belastning. Og da er det vanskelig å få feste igjen. Det er fint om de havneguidene som kan kommenteres oppdateres med informasjon om bunnforhold.

Valkyrja skrev for 5 timer siden:

Norgeskart har det, dersom man velger "elektronisk sjøkart" som kartlag.

Har prøvd, men mulig jeg ser har prøvd en feil plass. Var kanskje kartverket jeg prøvde på... Tester.

Bruk vest!

Takk for det. Har grei kontroll på tabellen for symboler. Er ikke problem å forstå symbolene, men det gjelder mangelen på symboler. Det er påfallende hvor lite merking det er av bunnforhold her utenfor Bergen…

Bruk vest!

I oppsettet for Navionics kart velger du ''Avansert'' og ''Marine egenskaper'' da vil det dukke opp info om sjøbunnforhold der de er kartlagt. Trykker du på symbolet, eks ''SI'' så kommer det opp info i klartekst. (Slam, kalkrik søle, Silt)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...