Jonas78 Startet 4.Juli Del på Facebook Startet 4.Juli Jeg har prøvd å se gjennom kart på de typiske ankringsplassene jeg bruker, og finner at det i veldig liten eller ingen grad er merket bunnforhold området jeg ser på (bergensområdet, Øygarden). Er det jeg som ser feil, eller er det i mindre grad merket med bunnforhold på vestlandet ift sørlandet? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
J-Å Svart 5.Juli Del på Facebook Svart 5.Juli Det har du rett i, og det er også svært varierende forhold. Det verste synes jeg er områder med stor tare. Da blir gjerne ankeret hengende i taren, som rives løs ved større belastning. Og da er det vanskelig å få feste igjen. Det er fint om de havneguidene som kan kommenteres oppdateres med informasjon om bunnforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 5.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli Ja, det er kanskje det som er veien å gå. Veldig rart. Har ikke tenkt over dette før jeg begynte å sjekke. Lurer på hvorfor Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Valkyrja Svart 5.Juli Del på Facebook Svart 5.Juli Norgeskart har det, dersom man velger "elektronisk sjøkart" som kartlag. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 5.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli Valkyrja skrev for 5 timer siden: Norgeskart har det, dersom man velger "elektronisk sjøkart" som kartlag. Har prøvd, men mulig jeg ser har prøvd en feil plass. Var kanskje kartverket jeg prøvde på... Tester. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 5.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli Ser nå at det er norgeskart jeg har sjekket tidligere, fant en svak S på en kjent plass i nærheten av flesland... Ellers lite. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Valkyrja Svart 5.Juli Del på Facebook Svart 5.Juli Er nok ikke like detaljert overalt. Hadde vært kjekt med et eget kartlag med f.eks fargekode for bunnforhold. Sand=grønt, glatt stein=rødt osv Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 5.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli God forslag. Hadde vært kjekt å kunne filtrere på ulike bunnforhold Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
J-Å Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli De er så sjeldne disse S-ene, at jeg en gang klarte å lese en av de som et 5-tall, mens jeg var mest opptatt av om min 19 m mast gikk under det 20 m høye luftspennet. Med påfølgende grunnberøring. I sand da. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Hvis du bruker tabellen ''Symboler i Norske sjøkart'' og går til kapittel J, så finner du en god forklaring på forkortelser på bunnens beskaffenhet. (Sand, tang, berg osv) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Symboler og forkortelseri norske sjøkart file:///D:/Toalett%C3%B8ming%20Oslofjord/Symboler%20og%20forkortelser%20i%20norske%20sj%C3%B8kart.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jonas78 Svart 6.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli Takk for det. Har grei kontroll på tabellen for symboler. Er ikke problem å forstå symbolene, men det gjelder mangelen på symboler. Det er påfallende hvor lite merking det er av bunnforhold her utenfor Bergen… Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
mons Svart 7.Juli Del på Facebook Svart 7.Juli Jonas 78 sitt kart fra Norgeskart.no ser ut for å være valgt bakgrunnskart sjøkart. Velger man "elektronisk sjøkart" pleier det å være mer detaljer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
J-Å Svart 7.Juli Del på Facebook Svart 7.Juli Jeg har ikke funnet noen steder med mer informasjon om bunnforhold på elektronisk sjøkart. Det eneste er at det er skrevet "sand" og "mud" i stedet for "S" og "M". Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 7.Juli Del på Facebook Svart 7.Juli I oppsettet for Navionics kart velger du ''Avansert'' og ''Marine egenskaper'' da vil det dukke opp info om sjøbunnforhold der de er kartlagt. Trykker du på symbolet, eks ''SI'' så kommer det opp info i klartekst. (Slam, kalkrik søle, Silt) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.