Jump to content

Askeladden 515 med 90 Hk Mercury 4 takt. Må gjetes på rattet på lav hastighet.

Poly-Esther

Recommended Posts

Hei der ute!
Som nevnt i emne så har jeg en nylig anskaffet en 2002 Askeladden 515 Freestyle med en 90 HK Mercury 4 takter. Båten er håpløs å kjøre når man ligger på lav hastighet som f.eks. 5 knop +/-. Det blir mye "ratting" for å holde kursen. Øker jeg farten, og båten omsider kommer opp i plan, så kan jeg slippe rattet. Med 177 kg motor, og minst 40 liter drivstoff, så blir det baktungt. Plasserte to tenåringer forut, og da oppførte båten seg som om den gikk  på skinner.  Jeg hadde for endel år siden en JODA 7900 med en Volvo KAD42. Den var også baktung, men med trimflaps, så var den en drøm å kjøre på alle hastigheter.

Så kommer spørsmålet: Er det noen som har erfaring med Smart Tabs SX i Kompositt? Dette systemet virker nesten for godt til å være sant. Jeg tar i mot tips med åpne armer. Om jeg må, så installerer jeg gjerne hydrauliske/elektriske trimflaps. Sitter forøvrig akkurat nå og pleier vannblemmene.

På forhånd takk!

De fleste planende båter med stor bæring akter er vinglete på lac hastighet. Dette er det utallige tråder om på båtforumene.  Trimplaps kan virke, samt duoprop kan stabilisere litt. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei!  Jeg har en søsterbåt Askeladden 505 Freestyle med nyere Yamaha F100, og opplevde det samme som deg etter bruktkjøpet ifjor.  Jeg har STOR glede av Smart Tabs SX!  Hjelper på vinglingen ved at baugen blir presset ned i lave hastigheter, noe som gir lenger vannlinje i sjøen og mer retningsstabilitet=mindre ratting. Samtidig fullt inntrimmet motor.  Jeg har også en firebladers propell som hjelper.

Jeg spurte om det samme, og her kan du lese tråden:

Jeg opplevde stor forbedring på min 505 Excel fra forrige årtusen da jeg skiftet motor fra 70 hk Suzuki til 100 hk Yamaha V4. En ting er at 70 hk er litt snaut for å få lastet båt opp i plan men det viktigste er nok at undervannshuset til Yamahaen er lengre og gir dermed bedre rorfunksjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

For meg ser det ut som at båter som ligger godt nedi med hekken og gjerne dyp vbunn, når man kjører helt nedslakket så blir det strømhvirvler bak akterspeilet som drar det vekselvis fra side til side.
Lar jeg rattet stå i ro så vil weslingen min pendle litt fra side til side men gå sånn ca rett fram uten for mye gjeting.
Gir jeg litt mer gass, så vil styremomentet fra motor overstyre (haha) slik at båten går beint.

Har smart tabs montert - kan ikke si at jeg merka noen forskjell før og etter på denne pendlinga

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...