Jump to content

21fots Daycruiser, er denne turen forsvarlig i morgen lørdag 6 juli kl. 14-17


ne.andersson

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat kjøpt "ny for meg" Askeladden C61 cruiser med 140 HK.

Tilleggsinformasjon er at jeg kun har seilbåt erfaring fra tidligere og da ville jeg ikke vært i tvil om at båten tålte denne turen men siden jeg har begrenset erfaring med motorbåt må jeg bare spørre litt med tanke på hva båten tåler før det blir ordentlig ubehagelig.

 

Jeg kjørte den hjem til Nesodden fra Brevik i god væres vinduet som var før det begynte å blåse nå på onsdag ettermiddag, det var litt sjø mellom Langesund og Færder fyr men jeg hadde bølgene og vinden i ryggen så det gikk helt fint, turen tok 3,5 timer og alt fungerte som det skal så jeg er tålig sikker på at motor, tank og tekniske ting fungerer bra.

 

Jeg tenker jeg skal gå innaskjærs i størst mulig grad, det er i grunn to områder som jeg er urolig for, jeg markerer de inn i kartet her.

 

Ref. bilde nr. 1, når man går inn mot Havsstensund.

image.png.04511b330e5184fffcdc7cc06bacfe2d.png

 

Ref. bilde nr. 2, når man går ut av Havsstensund og skal runde inn mot Grebbestad.

image.png.de6b36a0c179db2f21a46dfc452f03dc.png

 

Disse to stedene har jeg tidligere opplevd kan være utsatt og spesielt når man går ut av Havsstensund.

 

Det er meldt at vinden skal løye i denne perioden mellom kl. 14-17 og bølgevarselet sier 1 til 1,6m bølger.

 

Mitt spørsmål er rett og slett, mener du at jeg kan ta turen eller burde jeg avstå?

Link to post

Er det 1,6m signifikant bølgehøyde? hvilken retning og hvor mange sekundmeter vind?  i en 21 fots båt er det ikke behagelig med bølger over 1m midt i mot.

Selv går jeg ikke noen åpne strekk på langtur om det er vind midt i mot over 5-8 s/m da blir bølgene på kysten her godt over 1m. Helt udramatisk, men blir ikke komfort om man skal gå i 25knop. Om du må under planingsterskel blir det masete og uøkonomisk. Har du medsjø, blir hastighet og komfort noe helt annet med en lett planende båt.. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ta en titt på Windy.com for den aktuelle perioden. Dog, det er ikke altid varselet stemmer. Og bølgehøyden tar heller ikke hensyn til lokale forhold. Den eneste plassen du er nødt til å møte elementene er vel på innsiden Väcker fyr (også kalt Gule Humpen). Sydover i Kosterfjorden kan du gå mer i le enn det du angir. Området S av Svartskären er bent frem livsfarlig i tung sjø fra S og W. Her kan du med liten båt krabbe mer langs land. Det blir uansett en sur tur. 

Link to post
-morten- skrev 11 minutter siden:

Er det 1,6m signifikant bølgehøyde? hvilken retning og hvor mange sekundmeter vind?  i en 21 fots båt er det ikke behagelig med bølger over 1m midt i mot.

Selv går jeg ikke noen åpne strekk på langtur om det er vind midt i mot over 5-8 s/m da blir bølgene på kysten her godt over 1m. Helt udramatisk, men blir ikke komfort om man skal gå i 25knop. Om du må under planingsterskel blir det masete og uøkonomisk. Har du medsjø, blir hastighet og komfort noe helt annet med en lett planende båt.. 

Hei 1m signifikant bølgehøyde og 1,6 maks. Det er meldt at vinden skal løye ned mot 3-4sm og endre retning til å blåse fra land rundt kl. 15-17.

Jeg tror jeg kommer til å måtte gå ned under planingsterskel i hastighet i de utsatt områdene men ellers kan jeg nok i stor grad gå på.

Det blir ikke medsjø denne turen, det er tålig sikkert.

 

Hulda skrev 11 minutter siden:

Ta en titt på Windy.com for den aktuelle perioden. Dog, det er ikke altid varselet stemmer. Og bølgehøyden tar heller ikke hensyn til lokale forhold. Den eneste plassen du er nødt til å møte elementene er vel på innsiden Väcker fyr (også kalt Gule Humpen). Sydover i Kosterfjorden kan du gå mer i le enn det du angir. Området S av Svartskären er bent frem livsfarlig i tung sjø fra S og W. Her kan du med liten båt krabbe mer langs land. Det blir uansett en sur tur. 

Ja det er windy jeg har brukt og bruker for å se an vinden og barentswatch.no når jeg ser an bølgene.

Kan du bistå med å forklare hvordan jeg kan gå mer i le i kosterfjorden? Det ser veldig grunt ut innenfor Råssø?

Link to post

Om dette går bra, er vanskelig å si, da jeg ikke kjenner deg. Det er det bare du som gjør, og det er deg som er den som har ansvaret for skuta og de som er ombord. 

 

Men du har allerede sjekket værmeldingen. Tenker med den bølgehøyden så er vinden under 10 ms? Som i min verden er ok. Det negative er at det kommer fra sw, som gir vind på skrå forfra? Noe som er litt ugunstig. Det er ubehagelig, samt det blir en del vann/bølger som vil slå,over båten. 
 

Mitt tips er gjør båt og mannskap(hvis du har flere med) klar for sjø. Stu vekk all bagasje. Sikre alle luker. Briefing manskap. Kanskje du har en ekstra iPad med kart, eller papirkart slik at de kan bistå. Samt at du har gjort deg godt kjent med ruten. Finn alternative nødhavner underveis. Gjør deg kjent med grunner og farer underveis, samt inn til nødhavn. 
 

Når jeg kjører i litt sjø, så har jeg aldri kalesje oppe. Det gjør sikten vanskelig. Det beste er å stå når du kjører. Da har du bedre oversikt over bølger som kommer. Husk å feste dødmannslina. En hånd på ratt, en på gass. Min erfaring er at en hastighet litt under normal planingshastighet, kanskje 15-17 knop for deg? gjør at båten går tungt i vannet, nesa blir litt høy,  gir stabil gange. Motor trimmet inn. Og med en hånd på gass justerer du etter behov. Kommer du på en høy bølgetopp, så er det dårlig plan å dra av gass, det fører bare til at baugen detter ned, går rett inn i motkommende bølge, farlig. Så når du er på topp, kommer du for fort så kan det bli ditt for mye hopp, ha passe fart, hold gass for å holde baugen oppe. 
 

Så mitt tips. Gå ut. Føl deg frem. Lær båten din å kjenne. Det er du som er ansvarlig på skuta. Husk det er ingen skam å snu. Gjør det til en god tur. 
 


 

 

Link to post
Sørlandet2 skrev 3 minutter siden:

Om dette går bra, er vanskelig å si, da jeg ikke kjenner deg. Det er det bare du som gjør, og det er deg som er den som har ansvaret for skuta og de som er ombord. 

 

Men du har allerede sjekket værmeldingen. Tenker med den bølgehøyden så er vinden under 10 ms? Som i min verden er ok. Det negative er at det kommer fra sw, som gir vind på skrå forfra? Noe som er litt ugunstig. Det er ubehagelig, samt det blir en del vann/bølger som vil slå,over båten. 
 

Mitt tips er gjør båt og mannskap(hvis du har flere med) klar for sjø. Stu vekk all bagasje. Sikre alle luker. Briefing manskap. Kanskje du har en ekstra iPad med kart, eller papirkart slik at de kan bistå. Samt at du har gjort deg godt kjent med ruten. Finn alternative nødhavner underveis. Gjør deg kjent med grunner og farer underveis, samt inn til nødhavn. 
 

Når jeg kjører i litt sjø, så har jeg aldri kalesje oppe. Det gjør sikten vanskelig. Det beste er å stå når du kjører. Da har du bedre oversikt over bølger som kommer. Husk å feste dødmannslina. En hånd på ratt, en på gass. Min erfaring er at en hastighet litt under normal planingshastighet, kanskje 15-17 knop for deg? gjør at båten går tungt i vannet, nesa blir litt høy,  gir stabil gange. Motor trimmet inn. Og med en hånd på gass justerer du etter behov. Kommer du på en høy bølgetopp, så er det dårlig plan å dra av gass, det fører bare til at baugen detter ned, går rett inn i motkommende bølge, farlig. Så når du er på topp, kommer du for fort så kan det bli ditt for mye hopp, ha passe fart, hold gass for å holde baugen oppe. 
 

Så mitt tips. Gå ut. Føl deg frem. Lær båten din å kjenne. Det er du som er ansvarlig på skuta. Husk det er ingen skam å snu. Gjør det til en god tur. 
 


 

 

 

Takk for tips om hvordan jeg skal føre frem båten.

Familien tar bilen ned og jeg kjører båten alene uten pakning så den er lettest mulig.

 

Jeg er ganske godt kjent med ruten og har gått den mange ganger før men da med 30 og 34 fot seilbåt, men det gir en helt annen stabilitet enn denne litt doningen jeg har nå.

 

Helt enig i at det ikke er noen skam å snu :smiley:

Jeg har sett meg ut at til Rossøhamn burde jeg kunne ta meg uansett og om været blir for ille så snur jeg inn der og legger båten i to-tre dager og henter den på tirsdag når været har lagt seg.

Link to post
ne.andersson skrev 16 minutter siden:

 

Takk for tips om hvordan jeg skal føre frem båten.

Familien tar bilen ned og jeg kjører båten alene uten pakning så den er lettest mulig.

 

Jeg er ganske godt kjent med ruten og har gått den mange ganger før men da med 30 og 34 fot seilbåt, men det gir en helt annen stabilitet enn denne litt doningen jeg har nå.

 

Helt enig i at det ikke er noen skam å snu :smiley:

Jeg har sett meg ut at til Rossøhamn burde jeg kunne ta meg uansett og om været blir for ille så snur jeg inn der og legger båten i to-tre dager og henter den på tirsdag når været har lagt seg.

Høres ut som du har en god plan. 
 

Gå ut å ta læring. Finn ut av hvordan båten fungerer. Bølger og litt sjøsprøyt er litt gøy å. Bedre enn å ligge sideveis i seks knop i feil retning 😉😉

 

Har forøvrig inntrykk at mange motorbåt-førere «alltid» bruker xx-rpm på motoren i marsj-fart. Glem det. Hva som er rett power er avhengig av vær, vind, vekt, tyngdepunkt og annet. Lær din båt så du kan ferdes trygt, raskt, økonomisk, gøy, behagelig. 
 

God tur, kjør vakkert 👍

Link to post

Liten oppdatering, jeg tok turen i går. Det var på ingen måte de to stedene jeg trodde skulle være ille som faktisk var det og jeg kom meg hele veien til Tanumstrand.

 

Allerede når jeg kom ut av sundet ved Oscarsborg merket jeg at her blir det en fuktig tur, opp til Tofte for bunkring var det for mye sjø til å ligge i plan og mellom Moss->Hankø kunne man kun ligge i plan i beskyttelse bak øyer. Sen til det værste, Hankø->Strømtangen, det sto det skikkelig på masse sjø og ikke minst urolig sjø med bølger fra flere retninger. (Vel inne på hotellet ser jeg at jeg kunne ha gått innaskjærs i stor grad men der og da var fokuset på neste bølge). Når jeg vel var inne på svenske siden var vinden løyet betraktelig og bølgene som kom inn var mer som dønninger man kunne seile oppe på.

 

Læringen var hvert fall god, jeg kjenner båten litt bedre og nå ligger jeg trygt fortøyd i stormen frem til i morgen :thumbsup: (det blåser faktisk så mye at jeg ikke en gang gidder å gå innaskjærs nedover i dag)

Link to post

Vinden var rundt 10s/m i Norge om jeg skal gjette. Vinden var egentlig ikke et problem, men heller gammel sjø som dunka innover mot Drøbak/Moss/Hankø. Vanskelig å estimere bølger, kanskje 0,7-0,9 ut til Hankø og 1-1,5 etter det frem til Strømtangen. Svenske siden etter hvaler innaskjærs var vinden løyet og dønninger kan man jo helt fint bare seile oppe på. Usikker på høyden men det var null problem å ta seg forbi Väcker fyr etter Havsstensund.

 

Jeg kan vel ærlig si at jeg aldri var redd på turen men ubehagelig ved noen tilfeller Hankø->Strømtangen, de var det og jeg ville aldri ha utsatt familien for den turen. (Jeg har seilt en hel del så jeg tåler litt sjø men samboer og barn er ikke lagt for slikt. Jeg hadde gått turen igjen men jeg ville går innaskjærs Hankø->Strømtangen for så å snudd innover og fått bølgene i ryggen. Da ville turen egentlig bare vært regntung og litt treg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...