Jump to content

75 kr for å sette av noen på bryggen

Whiskey

Recommended Posts

7 minutes ago, Valkyrja said:

Hvordan i alle dager har de tenkt å håndheve dette overfor en båt med motoren igang? Utrykkingsklar Rib?

Gjerde og bom på innsiden av bryggen, vel, også sånn karusellgreie som de har på T-baner og togstasjoner i enkelte land ... eller svingdør som krever 75 kroner i kredittkortgebyr :-)  I Bosporus har de enkelte slike fergekaier, dersom man skal sette noen av eller plukke noen opp fra disse fergekaiene må vedkomne pent betale en fergebillett :-)  (men det er ikke akkurat mangel på steder hvor man kan kaste av eller plukke opp folk, mannskap eller illegale immigranter helt gratis i Bosporus).

Utover det har jeg aldri, aldri noensinne sett brygger hvor det koster penger å sette noen av eller på.  Jeg har opplevd brygger hvor man blir kjeppjaget og truet med politianmeldelse ved forsøk på å ilandsette noen, og jeg har opplevd å måtte betale 75 EUR for å ligge til kai i kortere tid ifbm passkontroll ...

Men jeg synes dette er litt deja-vu, har ikke dette blitt diskutert tidligere her på forumet?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 17 minutter siden:

er litt deja-vu, har ikke dette blitt diskutert tidligere her på forumet?

Mener på denne saken er diskutert her tidligere også ja, jeg fikk også litt deja-vu😄

Merkelig opplegg hele saken egentlig, men samtidig, skal man tolke nyhetene fra turismeflommen blant annet nord i landet, virker det som flere og flere gjør og ønsker gjøre tiltak for å unngå for mye renn rundt dørene. Slik som strømgjerder, høyere gjerder rundt eiendom, turistskatt, piggtråd (!), «Onkel-Skrue-/skilt», osv. På tross av allemannsretten, men gjerne der man er i gråsonen innmark vs. utmark. Så man skal ikke se bort fra at allemannsretten etter hvert blir stående under mer press, kanskje bli justert noe?

Det var vel jeg som postet en tråd om denne idiotskapen forrige sommer.

Det har tydeligvis ikke endret seg.

Hele opplegget fremstår som tåpelig, men neste gang vi er der nede skal vi prøve oss på ilandstigning uten å betale, for så å se hvordan de har tenkt å kreve inn de 1500,- i gebyr.

Jeg blir provosert av slikt.

Jeg undres over hvordan kommunen tillater slikt, har naturligvis ikke problemer med å betale leie hvis en legger seg til, men for av/påstigning:crazy:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

3 hours ago, S/Y Emma said:

Var borti liknende i USA, der det noen plasser kostet penger å fortøye gummibåten. Dog var dette for "langvarig" fortøyning (dagsleie), ikke bare å slippe folk av eller på. Så ille som i Tvedestrand er det selv ikke i USA!

Det er helt normalt mange steder i verden at det kreves litt penger dersom man fortøyer gummibåten sin i flere timer på en privat plass.  Jeg har aldri benyttet meg av slike tilbud, men man får ofte litt ekstra sikkerhet med på kjøpet.

index skrev 5 minutter siden:

Båter til flere millioner, og dere har ikke råd til å betale 75 kroner for å oppta en privat brygge? Det hadde jeg betalt uten å tenke meg om engang.Men folk er forskjellige..

Selv har jeg båter til 30.000 kr og 45.000 kr. En ting er å ha råd, en annen ting er om man synes det er korrekt å betale 75 kr for å bruke ei brygge i 20 sekunder.

Er jo enklere å legge til et annet sted inntil et svaberg og sette av folk enn å ordne en slik betaling og sette seg inn I betalingssystemer osv. Skal man legge seg til ved brygga i 5 minuttet for å lede alt og gå gjennom betalingssystemer så blokkerer MSN jo også brygga ganske mye mer enn 20 sekunder som er ekstremt rikelig om en person skal iland eller ombord.

Men egentlig lite behov for å sette folk iland eller hente folk der, så det utgår. Finnes mange andre steder man kan bruke.

Det er ikke snakk om å fortøye og ligge lenge. Det er snakk om å laste av/på varer og folk og så gå igjen. A la en drivstoffbrygge. Slikt bør være gratis uansett, tenker nå jeg. Det sorterer under universell goodwill. På samme måte som at jeg ville hjelpt noen med starthjelp på bilen uten å fakturere de 500 kroner for bryderiet.

21 minutes ago, index said:

Båter til flere millioner, og dere har ikke råd til å betale 75 kroner for å oppta en privat brygge?

Jeg skulle tro at det finnes mange som har båt til mindre enn millionen som har ønske eller behov om å benytte brygga til av- og påstigning.

Det er klart at dersom det er et rush av folk som kommer i store båter, bruker lang tid på å legge til, og så en halvtime på å ønske folk farvel på kaia, eller på å vente på påstigende forsinkede gjester, så utgjør det et problem, og da er det rimelig å kreve inn 75 kroner.

Dersom man legger til med en RIB eller jolle, eller dersom folk hopper av eller på raskt uten at man fester tauverk til kaia, så "opptar" man ikke brygga i noen signifikant grad, men man skal i henhold til skiltingen fortsatt betale 75 kroner for denne bruken.  Det er for det første en veldig stiv pris.  75 kroner for en times liggetid, det er en OK pris, 75 kroner for under et minutts liggetid, det er en hinsides stiv pris.  Det er et annet moment her som også gjør at mange reagerer - området brygga ligger på tilhører allmennheten, kommunen har gitt tillatelse til bygging av brygga på premisset at allmennheten skal ha fri ferdsel på brygga, det var da trolig også et implisitt premiss at det skulle være mulig å sette av/plukke opp folk fra brygga uten betaling - de ville kanskje ikke gitt denne tillatelsen om de hadde visst at dette skulle bli en betalingstjeneste.  Et tredje moment her, det er fri ferdsel like utenfor brygga, hvem som helst kan ferdes med båt like inntil brygga, og det er fri ferdsel på brygga, det er ikke noe logikk i at det da skal koste penger å hoppe fra en båt og over på brygga.

3 hours ago, S/Y Emma said:

Var borti liknende i USA, der det noen plasser kostet penger å fortøye gummibåten. Dog var dette for "langvarig" fortøyning (dagsleie), ikke bare å slippe folk av eller på. Så ille som i Tvedestrand er det selv ikke i USA!

Hm ... dette har jeg opplevd i Norge.  I Sandvika koster (kostet?) det 150 kroner for å ligge ett døgn i gjestehavna, uansett størrelse på båten. En gang la jeg jolla til på en slik måte at den ikke på noen måte ville være i veien for noen og lot den ligge der over natta.  Da jeg kom tilbake igjen var det festet en lapp på jolla med påminnelse om at jeg hadde glemt å betale 150 kroner ...

Privat brygge, de gjør vel som de vil.

På ferietur i Hellas leide vi båt og tok blant annet turen forbi Aristoteles Onassis sin tidligere øy. Nå eid av russere, som hadde væpnede vakter i båt for å påse at ingen kom nærmere øya enn 50 meter. I forhold til dette fremstår 75 kroner som relativt tannløst. Sett folk i land et annet sted da vel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kjenner ikke stedet, men det kan jo tenkes at dette er det eneste stedet det er mulig å sette folk i land.  Kanskje det var mulig å sette folk i land her før bryggeanlegget ble bygget.  At betalijngsprossessen tar mer tid enn selve operasjonen, det er også et moment som taler for at det burde være gratis etter min mening.

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter dersom skiltet hadde vært endret til noe slikt som "10 minutter liggetid - 25 kroner - kontrollgebyr 1500 kroner".  Det er fair.  Dersom man er rask, så kan man sette av eller plukke opp folk og hevde at man ikke har "ligget" der. 

Sammenligninger mellom vei og vann er ofte lite konstruktivt, men allikevel - jeg mener at dersom bilbrukere har rettigheter som de "tar for gitt", så er det i de fleste tilfellene urimelig dersom båtfolket ikke har tilsvarende rettigheter. Er det noen her som noensinne har betalt parkeringsavgift for å stoppe bilen ifbm av- og påstigninger?  Dette er noe som normalt kan gjøres helt gratis. 

(Er det noen som har betalt massevis av penger eller brukt massevis av tid på byråkratisk arbeid ved kjøring fra ett Schengenland til et annet?  "Innsjekk" i Hellas nå har kostet meg omtrent et dagsverk i administrativt arbeide og totalt rundt 300 euro, det synes jeg egentlig er helt uakseptabelt, det er jo helt i strid med intensjonen bak Schengen-unionen, og bilturistene trenger ikke stoppe engang).

7 minutes ago, tobixen said:

Sammenligninger mellom vei og vann er ofte lite konstruktivt, men allikevel - jeg mener at dersom bilbrukere har rettigheter som de "tar for gitt", så er det i de fleste tilfellene urimelig dersom båtfolket ikke har tilsvarende rettigheter.

Hvis det som ligger på "innsiden" av brygga har karakter av "vei", så kan det faktisk se ut som at veiloven gjelder for denne brygga.

Til veg blir òg rekna opplagsplass, parkeringsplass, haldeplass, bru, ferjekai eller anna kai som står i beinveges samband med veg eller gate.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1963-06-21-23

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...