Jump to content

75 kr for å sette av noen på bryggen


Whiskey

Recommended Posts

Det står klart på skiltet at det koster 75,- å sett noen i land, eller ta noen med. Og det er 1500 i gebyr om man ikke betaler.

 

Det har alstå ingenting med fortøyning å gjøre.

 

Det er ikke pengene, men prinsippet som er problemet!

 

Her har en privat aktør fått lov(antar jeg) til å legge beslag på en relativt stort del av strandlinjen ved å bygge seg en privat brygge med noen få "gjestehavner", og så skal man ta totalt 150,- pr.person som skal besøke øya for å se seg omkring og kanskje legge igjen noen kroner på den lokale restauranten, eller bakeriet.

 

Det synes jeg er usmakelig og kommunen burde vært på plass for å stoppe slik griskhet 

 

Gjesteplassen(e) som så ut til å være uten strøm og vann koster forøvrig 500,- døgnet.

 

Jeg har besøkt Koster i Sverige, Veierland, Stråholmen og Jomfruland og flere andre flotte øyer med ett lite lokalsamfunn på, og ingen andre steder har jeg sett slik griskhet.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Arne2 skrev for 1 time siden:

Synes det må være helt greit for min del at de som har båter til en verdi av 1 mill og oppover betaler et gebyr på 75,- eller gjerne 500,- for av og påstigning.

 

Og de som har biler til over en halv million bør betale 75 kroner når de parkerer utenfor Rema 1000 for å handle. De har vel råd, så dyr bil som de har.

Link to post
1 hour ago, nomen said:

Det står klart på skiltet at det koster 75,- å sett noen i land, eller ta noen med. Og det er 1500 i gebyr om man ikke betaler.

 

Det har alstå ingenting med fortøyning å gjøre.

 

 

Nettopp - det er akseptabelt, innafor og allment akseptert at handlingen "fortøye" kan medføre at man må betale noe, uavhengig av hvorfor man ønsker å fortøye.  Det er derimot ikke allment akseptert at handlingen "slippe av eller plukke opp folk" i seg selv skal koste noe - selv om det ene ofte innebærer det andre.

 

At det faktisk blir 150 kroner for å slippe noen av og plukke noen opp igjen senere, det er også et godt poeng.  Det er svært så dyrt.

 

Så kan man prøve å se det litt fra andre siden - kanskje bryggen var bygget nettopp med det formål å tjene penger, og kanskje det ikke hadde vært mulig å sette noen av eller plukke noen opp før bryggen ble bygd.  Altså, før kunne man hverken sette fra seg folk eller plukke opp folk uansett hvor mye man var villig til å betale, da må det jo være en forbedring å faktisk ha muligheten til å gjøre dette mot 75 kroner?  Jeg er uansett svært kritisk til at "allmenningen" privatiseres på denne måten, og jeg antar at de i kommunen som godkjente disse byggeplanene ikke i sin villeste fantasi kunne forestille seg at noe slikt skulle koste 75 kroner når brygga var ferdigstilt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
6 hours ago, Jannmar said:

Står ikke disse bryggene på kommunal eiendom. Eies ikke grunnen/eiendommen av kommunen, dvs. kommunens innbyggere? Er ikke dette et område for fri ferdsel?

 

Slik jeg forstår det, ja.  Allikevel, bryggen er privat eid, og bryggeeier står fritt til å prise sine tjenester.  De er i sin klare rett til å kreve 75 kroner for ti minutters liggetid.  Det er dyrt, men utløser ingen prinsipielle diskusjoner.  Å sette prisen for av- og påstigning det er sært, utløser debatt og følelser, og det er en litt juridisk gråsone på om dette er innbefattet av allemannsretten eller ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
abbor skrev for 11 timer siden:

Kjøp en lysbjelke (kalles også lysramme) slik som brukes når sykler dekker skilt og lys på bilen. Lag en skjøteledning slik at den får strøm og kjør på et tidspunkt med lite trafikk, eksempelvis en mørk høstkveld. 

 

Ikke lovlig, men en trygg og rimelig måte å gjøre det på. 

Er det fordi det ikke betales bompenger for tilhengere og det bare er "tilhengeren" (jolla) som er inne ved brygga der det avkreves "bompenger"?

 

Eller trodde du at du postet i en annen tråd enn den om at det koster 75 jr for ilandstigning?

Link to post

Dette er etter min mening utilbørlig oppførsel og tegn på griskhet, og spesielt når det er kommunal eiendom. Det er akurat slik vi ikke vil ha det langs kysten.

 

Døgnprisen for gjsteplass er dessuten fullt på høyde med Aker Brygge Marina, midt i smørøyet i Oslo og med en rekke fasiliteter. Og DER kan du ligge hele dagen for 200 kroner og av- og påstigning er ingen diskusjon. Håper ingen benytter seg av dette "tilbudet".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 8 minutter siden:

Håper ingen benytter seg av dette "tilbudet".


Rebellen i meg kjenner på at det fint kunne blitt satt av en hel sommerdag, i beste sendetid, til å ligge rett utfor brygga og fiske stinter, så nær brygga som mulig, men ikke borti. Men, fornuften i meg innser samtidig at det blir vel langt å gå for å gjøre et poeng.


En slik sak som dette (slik jeg forstår artikkelen) er som skapt for å skape dårlig stemning i et lokalsamfunn, trist og unødvendig når slikt skjer.

Link to post
3 hours ago, Olevine said:

Hvilke muligheter har de i praksis til å kreve inn disse pengene om noen ikke betaler da?

 

Svært få.  Dersom båteier/båtbruker  ikke kan identifiseres, så - faktisk ingen.  Dersom båtbruker skulle fortøye båten permanent til brygga har bryggeeier et kjempeproblem, det har jo vært saker hvor gjestehavner har hatt problemer med å kvitte seg med "gjester" som ikke ville betale for seg.

 

Dersom båteier/båtfører/eller den som hoppet av eller på kan identifiseres, så er neste steg å sende en faktura. 

 

Dersom fakturaen ikke blir betalt kan man forsøke seg på inkasso, eller eventuel å sende klagen rett til forliksråd - det er uansett riktig instans dersom den innklagede nekter å betale kontrollgebyr.

 

I forliksrådet kan man hevde at bryggeeier ikke har rett til å kreve et slikt gebyr ...

 

  • ... fra båteier, ettersom båteier ikke var med på turen selv. 
  • ... fra båtfører, fordi det iikke var båtførers intensjon at noen skulle hoppe av eller på
  • ... fra båtfører, ettersom det er fri ferdsel til sjøs, og båtfører har rett til å passere så sakte og så nært brygga han vil så lenge han ikke er til sjenanse for bryggeeier.
  • ... fra båtfører fordi båtfører først så skiltingen da gjesten allerede hadde forlatt båten.  I visse situasjoner kan man kreve betalt for tjenester uten at kunden har blitt gjort kjent med prisingen, men da er det vel gjerne en forutsetning at prisen er rimelig og forventet - i dette tilfellet er prisen urimelig høy, og det var helt uforventelig at noe slikt skulle innebære betalingsansvar.
  • ... fra båtgjest, ettersom skiltingen er henvendt til båtfører og ikke til den som stiger av/på.
  • ... fra båtgjest, ettersom han etter allemannsretten fritt kan hoppe over på brygga
  • ... fra noen av partene, fordi de (etter å ha blitt oppmerksom på skiltet) ikke hadde anledning til å betale fordi båtfører ikke hadde Android eller iPhone tilgjengelig

 

Forliksrådet vil høyst sannsynlig prøve å overbevise partene til å komme til et forlik (det er jobben deres), men de har trolig ikke kompetanse til å gi noen god juridisk bedømmelse på påstandene, så de vil sannsynligvis bare  henvise til tingretten dersom partene ikke blir enige.  Det vil i såfall så vidt jeg kan skjønne være klagers ansvar å ta dette til tingretten, dvs at klager må legge ut for alt av kostnader.  Dersom tingretten skulle være enig i klager og man bestemmer seg for å ta saken videre til lagmannsretten, så må man vel selv legge ut for alt av kostnader.  Det hadde vært gøy med en prinsipiell avgjørelse i høyesterett, men jeg tviler på at dette noensinne kommer til å gå så langt.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale bryggeeier å legge om ordlyden til at det er kortvarig liggetid som innebærer betalingsansvar, og ikke av- og påstigning.  Da reduseres konfliktnivået vesentlig, bryggeeier vil stå mye sterkere i en eventuell innkrevingssituasjon, og det er tvilsomt at denne endringen vll føre til noen signifikant reduksjon av inntekter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
4 hours ago, bliss X said:

Enig i at dette er rebellmat og det hadde vært gøy å teste ut dette.

 

Hvis man fortøyer på dybde 2 meter eller mer, utenfor brygga, og bruker gummibåten til land til et svaberg utenfor brygga, så blir det vel gratis?

 

Finnes det noen regler som gir et forbud mot å fortøye utenfor private ilandstigningsbrygger, når dybden er mer enn 2 meter?

 

Link to post
Arne2 skrev 34 minutter siden:

Finnes det noen regler som gir et forbud mot å fortøye utenfor private ilandstigningsbrygger, når dybden er mer enn 2 meter?

 

Er noe som heter tilflottsrett. 

 

Sitat

Tilflottsrett er retten til å kunne komme uhindret til og fra strandeiendom med båt. Tilflottsretten innebærer at andre ikke kan sperre grunneierens adkomst til eiendommen fra sjøsiden, for eksempel med fiskegarn, fortøyning av båter, anlegg av bøyer, brygger eller på andre måter.

https://snl.no/tilflottsrett

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
tobixen skrev 1 time siden:

Jeg vil på det sterkeste anbefale bryggeeier å legge om ordlyden til at det er kortvarig liggetid som innebærer betalingsansvar, og ikke av- og påstigning.

Som jeg foreslo . . All logikk tilsier at dette tjener de ikke noe på.

 

Problemet her er nok et styre bestående av folk uten sosiale antenner, noe jeg fikk inntrykk av etter å ha lest hva styrformannen sier i sakens anledning. Desverre er det nok ikke uvanlig at slike folk kommer i maktposisjoner.

 

Men nå det er sagt: i foreningen vår er det bare hyggelig folk som styrer . . . :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
S/Y Emma skrev for 20 timer siden:

 

Og de som har biler til over en halv million bør betale 75 kroner når de parkerer utenfor Rema 1000 for å handle. De har vel råd, så dyr bil som de har.

Her er det jo snakk om å sette av bestemoren sin som skal handle seg pastiller på Rema uten å vente på at hun er ferdig engang

Baltic-pappa

Link to post
NilsPils skrev for 4 timer siden:

Som jeg foreslo . . All logikk tilsier at dette tjener de ikke noe på.

 

Jeg tror det motsatte.

 

Jeg tror at det ble søkt kommunen om å setter opp brygge og sjøboder til de lokale på øya, og at de brukte gjestehavner som "lokkemat" til politikerene for å få innvilget dette.

 

Så, når byggesøknaden og anlegget stod klart satte de en skyhøy havneleie og dette 75,- kr ilandstigningsgebyret for å holde "vanlige" folk unna slik at de kan ha hele bryggeanlegget for seg selv, og har dermed oppnådd akkurat det de ville.

 

Skulle ikke forundre meg om en og annen lokalpolitiker har hatt en finger med i spillet også, som sikkert har hytte der ute.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det viktigste er at slik griskhetskultur ikke får fotfeste og setter presedens for resten av landet. Å normalisere betaling for "touch and go"-tillegging er ikke noe vi vil ha langs kysten.

Om eieren av denne brygga havner i havsnød, håper jeg de som hjelper han krever store deler av båten som bergingslønn, i stedet for å taue han i land for en flaske whiskey, som normale mennesker ville gjort.

Link to post

 

 

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Det er endel ting som ikke er så lett å beskrive med ord... dere burde besøke øya selv og finne ut om dere er på det ene eller andre laget...

 

Om det er interessant med fakta om Sandøya så er dette et sted å hente info:

https://www.sandoya.no/velkommen

 

Sandøya er et av mine beste minner fra sommeren 1960 (tror jeg det var). Foreldrene mine hadde leid et lite hus innerst i Sandøypollen. Jeg hold til der hele sommeren. Jeg leide en åpen motorsjekte av snekker Salvesen. Med den fartet jeg rundt i skjærgården mellom Sandøya og Lyngør, fisket og badet og hadde en  ubeskrivelig sommer.

 

Sandøypollen er en naturperle og opplevelse i seg selv. Du må nesten vite om den for å finne åpningen. Rutebåten fra Tvedestrand kom inn hver dag og leverte varer til den bittelille butikken i pollen. Vi rodde de få metrene over til butikken. Dette var en idyll fra en svunnen tid som som har gått tapt i løpet av de 60 årene siden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det kan virke som de har blitt inspirert av det som kalles ''anløpsavgift'' og er i bruk for fiske og kommersielle båtanløp (båter over 15 meter). Her blir man innkrevd for for avgift dersom det blir registrert via AIS at man har nærhet til en kai. Tror beløpet er fra ca 250 og oppover (beregnet ut fra lengd/bredd/brutto tonnasje) Det betales også for levert/mottatt gods ut fra satte satser.

Link to post

Jeg var der tidlig i juni. Ville strekke på beina etter er par døgn med seil/anker. Lette etter nærmeste alternativ på app, og denne kom opp. I vika er denne brygga det eneste alternativet for seilbåt så jeg la til der og ble litt paff da jeg så skiltet fra Go Marina.

 

Betalte, men valgte en litt utstrakt variant av ilandstigning. Det var fremdeles lavsesong, det var plass på andre sida av brygga, jeg regnet ikke med å være til hinder for noen, og gikk en times tur. Det gikk helt fint. Så spiste jeg lunsj før jeg gikk.

 

Jeg visste jo da ingenting om kontroversen rundt Øytangen Brygge, eier/styreleder Gjermund Gulbrand Bratlie og denne avgifta. Tenkte kanskje det var et sameie som drev en streng praksis for å sikre tilgang til enhver tid, og at det egentlig var greit. Nå, etter å ha guglet meg opp, virker det ikke sånn.

 

Jeg hadde nesten håpet på ei bot på 1500 i ettertid for å ligge halvannen time og ikke betalt for ombordstiging. Da skulle han fått testet rettsgrunnlaget hele veien.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...