Jump to content

75 kr for å sette av noen på bryggen

Whiskey

Recommended Posts

S/Y Emma skrev for 14 timer siden:

Det viktigste er at slik griskhetskultur ikke får fotfeste og setter presedens for resten av landet. Å normalisere betaling for "touch and go"-tillegging er ikke noe vi vil ha langs kysten.

Det har vært slik i Bergen havn (Vågen) i mange år. 0-3 timer: 60kr.

Og dersom båten har ais bør man unngå å legge til på de kommersielle kaiene, da de har automatisk fakturering og helt andre prisnivåer.

Trond123 skrev for 1 time siden:

Det har vært slik i Bergen havn (Vågen) i mange år. 0-3 timer: 60kr.

Og dersom båten har ais bør man unngå å legge til på de kommersielle kaiene, da de har automatisk fakturering og helt andre prisnivåer.

Avgift for av- og påstiging tror jeg aldri har blitt håndhevet eller vært et tema. Tolker avgiften som korttidsfortøying (for å kjøpe seg en is eller gå en tur i sentrum). Har sett utallige båter legge til for å hente/slippe av folk og så dra igjen uten at det har vært noe problem. Havnevaktene er knappest innom for å sjekke eller fakturere de som ligger over natta.

10 hours ago, Escaro said:

Det kan virke som de har blitt inspirert av det som kalles ''anløpsavgift'' og er i bruk for fiske og kommersielle båtanløp (båter over 15 meter). Her blir man innkrevd for for avgift dersom det blir registrert via AIS at man har nærhet til en kai. Tror beløpet er fra ca 250 og oppover (beregnet ut fra lengd/bredd/brutto tonnasje) Det betales også for levert/mottatt gods ut fra satte satser.

Mener å minnes å ha lest klager fra fiskere som måtte betale 250 kroner dersom de ønsket å gjøre et kort stopp for å kjøpe en avis elns.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

S/Y Emma skrev for 6 timer siden:

Avgift for av- og påstiging tror jeg aldri har blitt håndhevet eller vært et tema. 

Mulig det ikke er håndhevet. Men ble fortalt av en havnevakt at det var meningen man skal betale så snart man legger inntil kaien.

nomen skrev On 6.7.2024 at 20.49:

Jeg tror at det ble søkt kommunen om å setter opp brygge og sjøboder til de lokale på øya, og at de brukte gjestehavner som "lokkemat" til politikerene for å få innvilget dette.

Jeg er enig med @nomen. De vil ha brygger til seg selv og gjesteplasser til sine venner. De vil ikke ha (fremmede) gjester her. 

index skrev On 5.7.2024 at 20.47:

Båter til flere millioner, og dere har ikke råd til å betale 75 kroner for å oppta en privat brygge? Det hadde jeg betalt uten å tenke meg om engang.Men folk er forskjellige..

Oppta? Det er vel det man ikke gjør ved kort ombod/ilandstiging? Fritt fram for å tilby dette seff. og selvsagt også for å ikke benytte tilbudet. Alle fornøyde :-)

3 hours ago, quantumduck said:

Fritt fram for å tilby dette seff. og selvsagt også for å ikke benytte tilbudet. Alle fornøyde :-)

Der ligger det vel en liten problemstilling. En ting er hvis det finnes alternativer, noe annet er hvis man har blokkert den eneste praktiske muligheten for ilandsetting, ved å sette opp en privat brygge på kommunal grunn. Det er en del detaljer om eierforhold, veitraffiklov og slikt som ikke framgår av tråden over.

Så 75 kroner i gebyr gjelder altså for båter både over og under 10 fot, hvor sistnevnte henvises til en mindre brygge?  Hvis stedet er nedrent av turister, så kan jeg jo forstå at de ønsker å beholde stedet for seg selv, men allikevel - dette er en svært så tvllsom praksis.  Det må jo ramme lokalbefolkningen i større grad enn turister, da lokalbefolkningen sikkert er lettere å identifisere, og således lettere å finne ut hvor man kan sende kontrollfaktura på 1500 kroner.

tobixen skrev 20 minutter siden:

Det må jo ramme lokalbefolkningen i større grad enn turister, da lokalbefolkningen sikkert er lettere å identifisere, og således lettere å finne ut hvor man kan sende kontrollfaktura på 1500 kroner.

Hadde jeg vært en del av lokalbefolkningen skulle finlandshetta fått sin renessanse.

Det er plenty av brygger på Øytangen,  så har du tilhørighet så kan du gå i land på en av disse. Eller på en av av de mange fjellnabbene om du ikke kjenneren som kjenner osv. Men det er ikke tvil om at det er en brygge mafia i området. Og skyssbåtbrygga er den ryddigste og ordentligste 

Det første som slo meg ett nanosekund: Se til helv... å spreng hele drittbrygga i lufta!!

Etter ett par sekunder så slår det meg at jeg snart gir opp hele båtlivet. Sjøen er i ferd med å bli tatt over av folk i båt med masse penger, mens båtfolket blir skviset bort, sakte men sikkert..

Skulle likt å sett styrehonorarene til folka som står bak dette våset..

28 minutes ago, Torsen67 said:

Det første som slo meg ett nanosekund: Se til helv... å spreng hele drittbrygga i lufta!!

Etter ett par sekunder så slår det meg at jeg snart gir opp hele båtlivet. Sjøen er i ferd med å bli tatt over av folk i båt med masse penger, mens båtfolket blir skviset bort, sakte men sikkert..

Skulle likt å sett styrehonorarene til folka som står bak dette våset..

Sånn er det ikke i nordre halvdel av Norge ihvertfall, og glad er jeg for det!! selv om det såklart finnes unntak! her er båtfolk og folk i båt stort sett vennlige og greie å ha med å gjøre, og vi hilser på hverandre!  opplever at folk tar i mot tampen, og det samme gjør jeg til andre!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Torsen67 skrev 1 time siden:

Så alle private brygger som eier ikke ønsker skal blokkeres av andre bør sprenges i luften? Kanskje like godt du velger å gi opp båtlivet ja, med slike holdninger blir det neppe noe stort tap for oss andre. 

Prisingen er nok ikke for å tjene penger, men for å holde brygga tilgjengelig for eiernes aktiviteter. Det burde ikke være så vanskelig å forstå.

Håper ingen sprenger båtplassen min i lufta bare fordi de ikke får legge til der..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg skulle ønske det var flere private grunneiere som fikk lov å bygge brygger i strandsonen langs kysten vår, slik at det er mulig å stoppe for besøk. 

Lyngør er et eksempel. Veldig hyggelig plass, men nesten umulig å vite hvor en kan legge til. Og på de to plassene jeg kjenner til, kafeen og seilmakeren, er det lav ods for å få plass når sola skinner. 

Når private bygger, så er det jo ganske naturlig de skal få betalt. 

Men det virker som mange av kyst-komunene "løser" dette med å ikke gi tillatelse til noen å bygge brygger. 

Arne2 skrev for 17 timer siden:

Der ligger det vel en liten problemstilling. En ting er hvis det finnes alternativer, noe annet er hvis man har blokkert den eneste praktiske muligheten for ilandsetting, ved å sette opp en privat brygge på kommunal grunn. Det er en del detaljer om eierforhold, veitraffiklov og slikt som ikke framgår av tråden over.

Ja det høres jo merkelig ut. Kommune som ikke vil ha feriegjester. Lett for meg å etterkomme, men sikkert ikke for alle med hytte i området.

Arne2 skrev for 20 timer siden:

Jeg svingte bortom der med båten igår for å kikke (men naturligvis uten ilandstigning).

Ved innseilingen er det skiltet at det er vann og avløpsrør eller noe sånt, så det er forbudt å ankre, så der får man utelukket litt alternativer.

Tekst-sida av skiltet var på en side hvor det lå en båt fortøyd, så da kommer man ikke så lett bort dit for lesing. Skal man inntil enden av brygga slik det er naturlig går man se kanten av skiltet, uten mulighet for å lese. Baksida av skiltet var lett synlig fra ene sida av brygga der det gikk an å komme til, men det er jo lite info å få ut av et skilt om man bare ser den helhvite sida.

Lenger inne på brygga står det VELKOMMEN med store bokstaver på et skilt. Resten klarte jeg ikke lese da jeg var noen få meter fra brygga. Mennut ifra infoen her så er man jo ikke så veldig velkommen.

20240708_134314.jpg

20240708_134251.jpg

20240708_134424.jpg

11 hours ago, Torsen67 said:

Etter ett par sekunder så slår det meg at jeg snart gir opp hele båtlivet. Sjøen er i ferd med å bli tatt over av folk i båt med masse penger, mens båtfolket blir skviset bort, sakte men sikkert.

Problemstillingen er, slik som jeg ser det, om kysten skal ha karakter av fri natur eller kommersielt Disneyland, med registrering og bilettjenester på hver holme. Hele grunnen med å dra på sjøen det er jo å komme vekk i fra det kommersielle og det regulerte.

Pengene er for meg det kanskje minst viktige, det går mer på det estetiske ved det å ødelegge en fin naturopplevelse med registrering og bilettering.

7 hours ago, 19 fot said:

Tekst-sida av skiltet var på en side hvor det lå en båt fortøyd, så da kommer man ikke så lett bort dit for lesing. Skal man inntil enden av brygga slik det er naturlig går man se kanten av skiltet, uten mulighet for å lese. Baksida av skiltet var lett synlig fra ene sida av brygga der det gikk an å komme til, men det er jo lite info å få ut av et skilt om man bare ser den helhvite sida.

Da sier jeg bare lykke til med å gå for rettslig innkreving av "kontrollgebyr".  Man må jo kunne argumentere for at båtbruker implisitt har godkjent vilkårene på skiltet ved å hoppe i land.  Dersom man må hoppe i land for å lese skiltet, så stiller bryggeeier meget svakt i en eventuell rettslig tvist.  I tillegg til at bryggeeier må kunne identifisere enten båtfører, landhopper eller båteier for i det hele tatt å kunne sende en faktura.

Glad jeg ikke har sånne problemstillinger å ta hensyn til med mitt båtliv!  Kommer det noen til vår private brygge, må dem bare legge til på utsida. Om dere er på besøk eller vil i land! For de som søker nødhavn må dere bare ligge over natta!

God sommer!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

4 minutes ago, -morten- said:

Glad jeg ikke har sånne problemstillinger å ta hensyn til med mitt båtliv!  Kommer det noen til vår private brygge, må dem bare legge til på utsida. Om dere er på besøk eller vil i land! For de som søker nødhavn må dere bare ligge over natta!

... mens andre springer ut og roper "gje er i väg, her kan ni inte sjunka!" :-) 

(opplevd av @quantumduck i Bohuslän)

index skrev for 23 timer siden:

Så alle private brygger som eier ikke ønsker skal blokkeres av andre bør sprenges i luften? Kanskje like godt du velger å gi opp båtlivet ja, med slike holdninger blir det neppe noe stort tap for oss andre. 

Prisingen er nok ikke for å tjene penger, men for å holde brygga tilgjengelig for eiernes aktiviteter. Det burde ikke være så vanskelig å forstå.

Håper ingen sprenger båtplassen min i lufta bare fordi de ikke får legge til der..

Her er det en som ikke klarer å lese litt mellom linjene. Nei, jeg skal ikke sprenge noe som helst, og ikke har jeg sprengt noe som helst siden jeg drev med kinaputter som liten. Sånn jeg leser dette, så er vel ikke dette en privat brygge annet enn at det er en brygge som drives av en forening? Så om man skal slippe i land folk på en en øye eller holme, så skal man betale fordi det er en forening som holder til der? Akkurat det ser jeg ingen grunn til at man skal kunne gjøre. Da kan man jo ta seg betalt nærmest hvor som helst om det fortsetter sånn.

Arne2 skrev for 12 timer siden:

Problemstillingen er, slik som jeg ser det, om kysten skal ha karakter av fri natur eller kommersielt Disneyland, med registrering og bilettjenester på hver holme. Hele grunnen med å dra på sjøen det er jo å komme vekk i fra det kommersielle og det regulerte.

Pengene er for meg det kanskje minst viktige, det går mer på det estetiske ved det å ødelegge en fin naturopplevelse med registrering og bilettering.

Sier meg helt enig i dette. Føler meg snart forfulgt fordi det er hele tiden noe som skal ha noe av en. Uansett hva man tar seg til..

Det at man tar betalt for båter som skal ligge ved brygga synes jeg er innenfor.

Det å ta betalt om man setter noen av eller på det liker jeg ikke.

Kan ikke tenke meg at dem lokale på stedet er så happy for dette ? Eller dem som skal frakte noen til øya er positiv til det ?

Lurer også på hva Kommunen synes om dette med på/av stignings avgift ?

Kjenner ikke til øya selv men sikkert endel her på BP som ferdes der og kjenner området.

Kanskje kommer bakeriet med tilbud i sommer ? kjøp 2 brød og vi refunderer påstignings avgiften ? :)

blir selv ikke overrasket over nye avgifter i Norge lenger.  Det er nesten ingen grense for hvor man finner plass til en ny.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...