Jump to content

Alternativ båt til Terhi 440?

Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Terhi 440, med en 10/15 hk Mercury 2 takter.

Jeg liker båten godt. Fordi den har veldig god innvendig plass for størrelsen. Den ene toften er løs og kan flyttes/fjernes, den faste toften er bare en plate, slik at ting går innunder, den har god plass i benken i hekken og baugen, og den er svært god å ro. Den er selvlensende, eller regnlensende, det er ett must for min del.

Jeg har veldig god plass til 3 voksne med fullt fridykkerutstyr, og stor dekksplass til teiner og ruser.

Men jeg ror den ikke så mye som jeg hadde tenkt, og den er ikke planende, så farten er jo ikke allverden. Vurderer derfor å skifte båten.

Jeg går i dag med 11-12 knop, også med last i båten. Jeg har satt på hydrofoilplate på motoren, det hjelper enormt på en slik båt.

Noen forslag til båter med like god innvendig plass, som er planende, og går godt med en 15 hk motor? Den kan ikke være lengre pga. jeg bruker en walltrailer som båthenger.

Jeg så egentlig Terhi 400 som ett alternativ, men den blir 25 cm smalere, og 40 cm kortere. Det blir litt trangt.

De fleste båtene jeg har sett på har ikke like bred og flat dørk som Terhi 440, og eller de har tofter som ikke kan flyttes eller stikker så langt ned i båten at de stjeler bagasjeplassen.

Og vil en planende båt egentlig gå noe særlig fortere, når det er eks. 2-3 voksne med fridykkerutstyr? (Med lite last vil den selvsagt fly avgårde).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...